Trött på barn som inte fattar..

movi

Trådstartare
Min hund,7 år gammal,är vad det verkar som ej så van med mindre barn,övertog ju henne som nästan 5åring,så jag vet inte så mycket om henne och barn..

Mina barn är ju 18-24 år och hundvana sen hemkomst från BB..så dom klänger ju inte så mycket..

Men har en kompis med en 6årig dotter,som inte förstår när jag säger att låt hunden vara nu,för hon vill vara ifred..Här hemma eller i mitt stall!
Men likt förbannat,så efter en minut då är hon där under bordet eller liggplatsen och ska klappa och krama..

Och jag ser på hela hunden,att hon tycker det är jobbigt(ovant?),hon har aldrig morrat/huggit mot barn,men jag ser hennes kroppsspråk att hon inte är road..

Hon älskar barn och bus/lek ute,där är det inga problem,bara lattjo!

Men inne,där vill hon vara ifred när hon ligger..

Säger jag till lill-tjen,då ställer hon sig i ett hörn och gråter/ledsen..

Men jag vill ju inte att något ska hända! Och tycker att när dom är hemma hos mig,då "bestämmer" jag..Jag brukar inte ta med hunden hem till någon som har mindre barn!

Ska jag behöva låsa in hunden för att hon inte förstår? Då lär hon sig ju aldrig förstå att man måste ta hänsyn till djur..

Sv: Trött på barn som inte fattar..

Jag har samma problem: Jag har en kusin som har tre mindre barn som inte heller lyssnar, som t.ex. när jag hade hunden kopplad ute i trädgården i helgen så sprang de runt och kastade boll precis vid henne, kastade mot henne osv. Jag plus min pappa och min andra kusin sa till minst 4 ggr, ändå skulle de vara där med bollen, eller bara springa och gapa runt hunden. De förstod att hunden blev irriterad för hon både skällde och morrade mot barnen, men ändå gick de dit :S:S Och dte jag blev mest irriterad över var att deras mamma (min kusin) satt inne och gjorde inte ett skit, hon lät barnen hålla på runt hunden :mad::mad:

Dessa bar har alltid vart sånna, det började redan när jag hade kaniner, de kastade grus och grejjer på dom, och mamman sa inte till :/

//Diana

jag hadde rena praktiskt plockat bort ungen från hunden :angel: oavsett tanda gnissel

jag har lärt mina barn att hunden ska få vara i fred, och även att man går inte fram till okännda/ kännda hundar utan att fråga ägaren.

Stäng in hunden, så får den lugn & ro.
Varför lär inte mamman sitt barn hur man umgås med djur?

Stänga in ungen kanske? :angel::devil:

Har själv samma problem med min sambos 8-åriga lillasyster, som aldrig låter vår valp vara ifred. Vår lilla hund, 2 kg kanske, är en tuff liten madame som man inte sätter sig på i första taget, och hon säger ifrån genom att morra på flickan så fort hon tar i henne eller håller fast henne :cool:, och jag förstår henne fullständigt.

Jag känner mig som en tjatig kärring (21 år :p), och det jobbiga är ju att säga till hela tiden när ingen, förutom jag och min sambo, säger till...

Hunden hade jag inte stängt in, den har ju inte gjort något fel.

:devil:

Jag ser ju ingen anledning till att låsa in hunden i sitt eget hem,men för hundens skull,så får man väl göra det..

Tjejen bör vara rätt djurvan,dom har hästar och kaniner,fast även där kan jag inte hålla käften:eek:,för när jag ser henne behandla kaninen,då kan jag inte vara tyst..Jag kan inte stå tyst ocg se på när ett djur behandlas illa! Och mamman säger bara "försiktigt"..När tjejen släpar och drar den stackars kaninen i sele över stallgolvet..och lyfter upp den i nackskinnet osv..

Kan väl även tillägga att för ca 10 år sen,så tog hennes son,då runt 8 år,sin knallpulverpistol..och smällde av den mellan ögonen på min rottis/dobermanblandis..Och hade jag inte varit så arg då,då hade jag nog inte fått veta vad som hänt,hunden kom inspringandes,ylandes och RÄDD! Och jag for ut..Vi bodde grannar,och sonen hade lockat till sig hunden till staketet..Skotträdd sen..? JA

Hunden hade jag inte stängt in, den har ju inte gjort något fel.

:devil:

Hunden har inte gjort nåt fel.
Men är den instängd får den vara ifred.
Tror inte att vovve ser det som ett straff att inte få vara med? Min hund hade säkert varit "tacksam" över att få slippa. Personligen orkar jag inte hålla på att tjata med varken unge eller hund!
Det tråkiga blir ju att jag inte skulle ha nån större lust att ha dem på besök...

Jag menar alltså att jag hade envisats med att lyfta bort unge, säga nej till unge, (stänga in unge), förbjudit unge att komma över, tills dess att poletten trillat ner. Hon är sex år så hon är absolut gammal nog att förstå.

Jag ser det ju ur perspektivet att jag har en mkt. flockbunden hund som vill vara med hela tiden, att stänga in honom hade inte varit populärt (samt att jag i mitt hushåll inte hade stängt in någon som faktiskt hör hemma där, så länge denne kan uppföra sig).

Jag kanske är hård, har varken barn eller hund (men har haft hund tidigare)

Hade det varit min hund och mitt hem så hade barnet fått gråta i sitt hörn.
Det är inte konstigare att acceptera att hunden vill vara ifred än att ett annat barn vill det.

Och, barn är mästare på att komma på sätt att få sin vilja igenom. Inser barnet att gråt gör att man får vara med hunden igen så kommer den att ta till gråten varenda gång.

Tala om för dem att de är välkomna över att hälsa på, om barnen kan låta bli hunden när den sover/äter osv.

Som jag förstod på ditt inlägg så var det ju fritt fram för barnen att leka med hunden ute. Det räcker!

Hade det varit min hund och mitt hem så hade barnet fått gråta i sitt hörn.
Det är inte konstigare att acceptera att hunden vill vara ifred än att ett annat barn vill det.
QUOTE]

Jag hade också låtit barnet stå och gråta i ett hörn i detta fallet!

Har ett par olika vänner som har små barn och när dom är och hälsar på hos oss så är jag stenhård med att när hunden ligger på sin filt under trappan så vill han vara ifred och då får man inte klappa! Drar mig inte för fem öre med att säga till barnen om dom inte lyssnar eller är på väg mot hunden när han ligger på sin filt.
Jag tänker aldrig låsa in min hund någonstans i mitt hem för att ett litet barn på besök blir ledsen för att den inte får klappa...

Senast ändrad av en moderator:

det tror jag är bra, att man har ett "fredat" hörn för hunden där den får vara i lugn och ro...
Då kan hudnen själv välja om den vill vara med och bli klättrat på eller om den vill vila.

Jodå,hon brukar få tjura där..jag mjäkar inte,det är min hund och mitt hem..Men då blir mamman,"lilla **** kom,hunden är inte van" och daltidalt..
Nä,ställer hon sig där i hörnte,så får hon stå där,möjligtvis att jag säger "hunden är inte van vid barn,och håller du på för mycket,då kanske hon biter dig"..Men till slut är jag bara så urless på henne,så ibland säger jag inget när hon står där.

Aldrig att någon av mina barn har hållt på så där,har jag sagt att nu räcker det,då har dom slutat..
Vet inte,jag kanske börjar komma upp i klimakterieåldern,och börjar bli en sur gammal kärring som hatar barn..:eek:

Hon har ett eget hörn,och där ska hon vara absolut i fred,är vid hörnan vid kökssoffan...Det funkar för alla andra att sitta där,men inte för denna tös,handen åker ner och så pilla och klappa och hänga...Och hon förstår verkligen inte när jag säger "att ligger hunden ner,så ska hon vara ifred,spelar ingen roll var hon ligger"..
"Och om du springer runt här inne och leker,och hunden följer med,då kan du hålla på med henne,men går hon ifrån dig och lägger sig,så spring inte efter och håll på,då vill hon vara ifred.."
Men..nog springer tjejen efter...

Varför kan inte barnets mamma säga nåt? Hon hör ju ändå att jag säger till dottern...

Nä,jag får nog porta tjejen,eller öva in platssättning med händerna i kors i kökssoffan...För jag ska ju inte behöva vråla för att hon ska lyssna!
Jag trodde andras barn lyssnade bättre på någon annan än föräldrarna..

Hunden har inte gjort nåt fel.
Men är den instängd får den vara ifred.
Tror inte att vovve ser det som ett straff att inte få vara med? Min hund hade säkert varit "tacksam" över att få slippa. Personligen orkar jag inte hålla på att tjata med varken unge eller hund!
Det tråkiga blir ju att jag inte skulle ha nån större lust att ha dem på besök...

Va inte så säker på det...
Jag har en tik som inte är så överdrivet förtjust i barn.. när min far fyllde år nu i februari så skulle det komma 4 ungar under 4 år och tänkte att jag skulle låta tiken få vara uppe i mitt rum så hon fick lugn och ro..
Men så fort jag kom upp i rummet så låg hon framför dörren och såg allmänt sur ut på mig, hon ville vara me så trots ungar så sprang hon gladeligen ner för att vara med flocken.

Hade det varit jag som var i din sits och min hund hade jag stängt i min hund i en box eller bytt en lätt hundgård i stallet för en av mina hundar avskyr barn och kan morra till rejält.

sen akn du väl prata med mamman till barnewt och säga till henne att hon får försöka prata med sitt barn och försöka få henne att förstå att alla djur inte gillar barn och måste få vara ifreed för att inte bli skrämde.

för om ungen bara springer runt och klappar allt så kan det även hända en olycka bland hästarna med nångång.

jaaa,det ska jag göra,i utbildningssyfte! Jag var precis där inne och läste tråden!

Detta händer om man klappar djur som inte vill....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 857
Senast: Dino
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: Bubble
·
Övr. Hund Vi har en sex månader gammal hane av sällskapsras som vi trivs oerhört bra med, han är lätt att ha att göra med och ha med sig överallt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 841
Senast: HeddaVovven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka