Trött på att vara medryttare!

caradan

Trådstartare
Är så trött på att vara medryttare just nu.

Har haft hästen själv de senaste veckorna och allt har börjat flyta på.
Igår red ägaren och idag jag igen. Och allt vi har kämpat med var som bortblåst!!! Han kunde inte böja inte fatta galopp ingenting, och senast i förrgår gick det alldeles utmärkt att göra allt det!

Sen så har jag inga fasta dagar utan rider då de inte hinner, kan vara allt från alla dagar i veckan till typ 1!
Visst jag får rida gratis, dottern får låna deras Bponny och det finns mer hästar i stallet om just min ska ridas (de andra är unghästar) men jag skulle så gärna vilja kunna lägga upp ridningen som jag vill och kunna planera lite.....

Det är nog dags för en egen snart känns det som.

(vet inte vad jag ville ha sagt, utan ville nog mest beklaga mig!)

Sv: Trött på att vara medryttare!

Själv har jag aldrig varit medryttare utan alltid haft egen men jag kan nog förstå vad du menar.
I mitt fall är det tack och lov oftast tvärtom...

Men jag funderar lite på om du inte kan rädda läget som det är nu?
Kan du prata med ägaren?
Är h*n medveten om att du är den mer erfarna så att ni "kan ge varandra tips" planera ihop etc...
Visserligen verkar det inte vara en ägare som är så väldigt ansvarig och konsekvet men man kan ju försöka.

Du får ursäkta om jag felar helt nu men kan det vara så att lite av detta totala förfall sitter i ditt huvud?
Du märker en skillnad och sedan får det påverka ert pass negativt?
Jag har lite svårt att tro att din häst skulle ha glömt precis allt pga ett pass.
Det kanske kan vara knepigare att rida igenom allA hjälper som vanligt och knutarna är kanske lite hårdare att lösa men det brukar ju gå tillslut...

men...om det händer efter varje gång ägaren har ridit så förstår jag det hopplösa i situationen eftersom att du och hästen lär fastna och bara behöva repetera jämt och då är det kanske dags att fundera på en egen häst!
Vem vet, personen i fråga kanske ser det på ett bra sätt och låter dottern få fortsätta rida?

Lite funderingar från det här hållet med;)

Senast ändrad av en moderator:

Vet hur du känner. Har själv varit där. Man tycker man fått ordning på hästen, o så rider någon annan 1 gång....
Nu har jag mest hittat hästar där ägaren i stort sett inte rider alls. Men den gång de gör har det mest varit hästen som bestämt...
Såå jag skaffade en egen efter 6-7 år på olika hästar.....

med egen planering o bestämmande rätt angående foder o täcken o skötsel o allt annat :)

Själv skulle jag aldrig vara så oödmjuk att jag skyller på någon annan när hästen inte går bra.

Jag vet precis vad du menar, det är jättedrygt.. funderar själv på en egen men då blir det en på foder.

Kan vara så att hästen försöker testa dig efter att ägaren har ridit oavsett om hon rider dåligt eller inte?? Hästar glömer inte saker så lätt.

gulp!

jag ska nog inte skaffa medryttare.
hur kul vore det att gå in på buke o läsa om sig o sin häst, tänk om man dessutom varit snäll o lånat ut hästen gratis till nån man trodde uppskattade det!!

Jag har varit medryttare på ett flertal hästar. Min första medryttarhästs ägare var just sådär; kunde ringa dagen innan och säga att vi skulle rida..utöver det var han en riktig skit mot hästarna och jag fick ofta rida en av hästarna, som jag inte alls var medryttare på egentligen, vilket bidrog till att jag slutade efter ett halvår. Och vissa dagar gick allt verklgen perfekt, dagen efter stack hon igen..
Så jag är bekant med din situation..
Angående att du 'rider när de inte hinner'.. Jag skulle nog be om att vi bestämde bestämda dagar i veckan då jag skulle rida, om inte annat så för att kunna ha lite rutiner och planera sin tid.

Förstår dej så väl,har en pålle i stallet som har det på detta viset,
Med ägaren är det fullt ös och hysteriskt,med hjälpryttarna är det lugnt och harmoniskt, som hästen verkligen mår bra av.Har försökt hjälpa ägarinnan att vara lugnare ,men hon är inte mottaglig.
Fråga ägarinnan om du får titta när hon rider så kanske du ser vart det felar,om hon ber om hjälp så ge henne det.
Lycka till

Frågan är väl hellre ,VAD gör dom med MIN häst när jag inte ser
kan va mycket konstigt det.

Däremot tycker jag att du ska prata med hästägaren om att du kanske vill kunna planera in när du ska rida hästen. Det kan ju dock vara svårt att kräva att kunna lägga upp träning osv, om man får något gratis... Fördelen med att ha egen häst är ju att du har makten att planera, nackdelen är ju utgifterna..;)

Prata med ägaren, å Lycka till!:)

Jag tycker du ska prata med ägaren. Kommunikation mellan ägare och medryttare är JÄTTE viktig!
Och tänk på att det inte bara är medryttare som kan känna såhär utan även vi ägare.
Men dock tycker jag att de e tråkigt att man ska behöva ta upp det via buke. Om jag skulle se något liknande från mina medryttare skulle jag bli vansinnig och kicka dem direkt!
Det är svårt för oss hästägare att hitta medryttare. Så det vi är jätte tacksamma för är om medryttaren säger vad den tkr. Och om det inte passar medryttaren, så börja rid en annan häst. Det är ju inte så att ägaren kan börja rida en annan just för medryttaren är bättre än ägaren själv och väljer att vara medryttare på den dåliga ägarens häst.

Jag uppskattar hästen och ägarna jätte mkt, probelem ligger mest i att jag vill ha en egen som bara jag bestämmer över och som bara jag rider.

Jag rider helt gratis nu men jag gör även en hel del jobb så det är inte grtis för mig tidsmässigt.

Väldigt skeptisk att de läser här men ok det kanske var fel att ta upp ett problem via buke, sorry! ( i min vildaste fantasi trodde jag att det här är ett forum där man kunde ta upp problem, vad fel jag hade!)

Det är en han som äger och han rider bara ut...så det är inte så lätt att se vad han gör. Har aldrig vart där när han ridit.

De vill ha det så och jag tycker jätte mkt om hästen så då får det vara så.
2010 ska jag köpa egen häst har jag tänkt för då har jag sparat så det räcker...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar