Trött och hängig häst HJÄLP?!

clovergirl

Trådstartare
Sedan några veckor tillbaka har min lilla häst varit hängig och trött. Äter som vanligt men är seg, fram och avskrittning går långsamt. Men som den ärligt häst hon är jobbar hon på som vanligt i det övriga arbetet.

Haft henne sedan april månad, sedan dess tävlat upp till 120 8 av 12 starter felfria. Så till problemet tävlade i helgen, lördag och söndag. En klass på lördagen 110, två ner. 120 på söndag 3 ner (?!). En häst som aldrig vill riva, kändes loj i de lägena.

Precis uppkollad av vet för lite mer än en månad sedan, fick då sitt årliga vaccin. Ingen temp eller något. Klippt och får vitaminer, har bantat under en tid men "rasat" i vikt den senaste veckan. Men ser fin ut nu men reagerade på att det gick väldigt fort. Dags att ge mer mat, samt att jag ska ge med mer energi i.

Har hört att vaccin kan utlösa virus, väldigt kontiga reslutat i helgen i och med att hon INTE vill riva. Samt att vid urlastningen hemma såg pleggad ut?!

Ja hjälp?

Sv: Trött och hängig häst HJÄLP?!

Du får börja med att räkna ut en ordentligt foderstat. Analyserat här och sedan det kraftfoder som behövs utefter det.

Jag har själv inte räknat ut foderstaten men den är gjord med vet samt att vi själva säljer foder. Därav att vi har koll på den fronten :)

Har du analyserat grovfoder då? Du skriver att du gett extra vitaminer, vilka och varför?

Jag känner rent spontant att du kanske ska låta hästen 'landa'.
Du har inte haft henne så länge, men redan hunnit tävla en hel del.
Pälssättningen skulle kunna spela in mycket med.

Vad hjälper det att ni säljer foder själva om du inte vet vad hästen äter? ;)

Det kan vara så att hästen blir trött när den byter päls. Har den gått på gräs kanske det nu är slut alternativt minskat mycket i näringsvärde.

Ger bio vimin, från emin. pga av pälssättning samt att jag rubbar hennes egna balans i och med att jag klipper ofta. Då hennes päls växer som ogräs året runt. Kan tillägga att hon tävlat enligt ett planerat "schema" samt att det inte var någon stor förändring sedan förra ägaren. Då hon har varit tävlingshäst hela tiden. Hon har hela tiden gått i en nerbetad hage hela sommaren då hon är väldigt lättfödd, samt blev lite tjock för ett tag sedan.
Jag har inte så mycket erfarenhet av foderstater men har ju tagit hjälp av andra, samt för dialoger hela tiden.

Tror antingen att det beror på pälssättningen eller virus..:/

Jag har aldrig hört talas om att vaccinering kan utlösa virus.

Gör en grovfoderanalys och lär dig lite om foderstater, det finns enkla program på nätet där man kan fylla i värdena man får av analysen och se vad som fattas/blir för mycket.

En biverkning av vaccin som hållt i sig en månad? Kolla FASS hemsida och kolla biverkningar för det preparat som användes. Brukar väl ge feber bl.a., men inte i en månad..
Är det pälssättning så är det inte mycket att göra, låt hästen ta det lite lugnt tills pälsen är satt.

En biverkning av vaccin som hållt i sig en månad? Kolla FASS hemsida och kolla biverkningar för det preparat som användes. Brukar väl ge feber bl.a., men inte i en månad..
Är det pälssättning så är det inte mycket att göra, låt hästen ta det lite lugnt tills pälsen är satt.

Tack, det som ska göras nu är att byta foder (blanda med det gamla), samt att ta det lite lugnare någon vecka. Vi ser och agerar utefter det :)

Du har alltså ingen analys på grovfodret? Då kan det ju vara så att hästen helt enkelt inte får i sig sitt foderbehov.

Du har alltså ingen analys på grovfodret? Då kan det ju vara så att hästen helt enkelt inte får i sig sitt foderbehov.

Nej, det finns ingen analys på det. dessutom ska jag byta stall om några dagar så det känns inte aktuellt på detta höet. Däremot på det nya som hon kommer få :)

Men vänta då lite, vila hästen. Be om att få analysen på nya höet och räkna ut vad din häst behöver utifrån det. Sen kanske du kommer se en piggare häst:)

Bara en tanke. Pälssättning - kan inte det inverka? Min kuse blir loj vid både pälsfällning och pälssättning. Hoppas att kusen blir bättre inom kort.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 616
Senast: Sol
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 976
Senast: Nominous
·
Hästvård gav första sprutan av grundvaccinet till influensan till hästen i torsdags då hon måste vara vaccinerad eftersom vi ska börja tävla lite...
2
Svar
26
· Visningar
3 055
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på