Trött häst ?

E

_Emma_

Min häst har nu den senaste tiden varit väldigt väldigt seg att rida och verkar vara allmänt trött. Verkar precis som om han inte orkar när jag rider honom, han har förut varit pigg och framåt att rida men nu orkar han knappt trava utan bara saktar in hela tiden så att man får driva på honom hela tiden.
Han är inte varm eller svullen någonstans på benen så dem tror jag inte det är något fel på. Han har heller ingen feber och går och betar som vanligt i hagen och har bra hull.

Han blev kastrerad för inte så jätte länge sedan då han var klapphingst, och hade då varit hingst i 6 år. Kan det kanske ha något med det o göra med homoner ?
Eller kan det kanske vara någon vitamin eller mineralbrist han har ?
Han har inte fått något extra i sommar utan bara gått på bete så har nu börjat ge han vitaminer och mineraler..

Någon som kanske har något förslag på vad det kan vara .. :crazy:

Sv: Trött häst ?

Hurvida hormoner osv kan påverka har jag ingen aning om. Däremot börjar betet tryta nu - dvs det är inte lika näringsrikt längre och hästarna kan behöva extra tillskott. Här hos oss har det oxå varit ruskväder de senaste veckorna och har din häst gått ute kan även det vara anledning till segheten. Nu vet jag inte var du bor så jag kan eg inte uttala mig vare sig om betet lr vädret men här hos oss behövs det lite extra pyssel. Våra står inne och stödfodras även både med grov och kraftfoder.

Bor i Blekinge. Men bete har dem men är väl som du säger att det kanske inte lika näringsrikt längre.
Så kan vara det att han inte får tillräckligt med näring så får nog börja stödfodra nu lite.. kan ju vara det som gör att han är väldigt "slö"..

Tycker nog att en häst som inte tränas hårt bör klara sig på "blekingskt" bete i augusti. Om han är så undernärd att han inte orkar trava borde det dessutom synas på hullet.

Jag tycker att du ska ta ut en veterinär som får titta igenom hästen. Hur är det med lungor och hjärta? Ett blodprov visar om hästen har någon patologisk brist eller om den bär på en infektion. Mycket fästingar på de där breddgraderna, man kan ju tänka sig något fästingburet.

Om veterinären inte hittar något så får man prova att stödutfodra, men det är - enligt min bedömning - inte nummer ett.

Ja dem har ju bra bete fortfarande tycker jag, och han är absolute i gott hull. Därför jag tycker det är konstigt. Och det började väl för ca 2 veckor sedan..
Har funderat på att ringa hit veterinären till honom och gör det i morgon om han inte är " piggare " då ..

Min hbl val har oxå varit trött o mer "seg" än vanligt, bor i västmanland.
Han går på bete som börjar bli uppätet, har gett honom lucern o havre i ca 2 veckors tid o jag märker en stor skillnad! Nu börjar han bli sitt gamla jag igen! :laugh: Så prova att ge honom lite kraftfoder.

Okej :)

Ja jag började ge extra för 4 dagar sen för tänkte att det kunde varit något sånt ( hoppas att det är det ) så ska fortsätta med det.
Jag berättade det nämligen för en bekant och han sa att en av hans hästar var nästan som min fast kanske inte lika " slö " så han hade gett extra och hästen hade blivit piggare den också.

Kanske väntar till slutet av veckan och har det inte blivit någon skillnad då så får det bli att ta hit veterinär..

Ville bara berätta det att min häst är piggare nu och förmodligen var det att han behövdes stödfodras. Så nu han har fått extra foder/tillskott ett tag då han bara gått på bete innan, så det var nog det som spökade då han har blivit " piggare " nu varje dag när jag rider :):)

Min blir alltid seg just vid denna tiden för han börjar sätta pälsen, kanske att det kan vara de?

Tror mest det var för att han behövde lite extra foder. Men det kan det säker också vara att han börja sätta päls nu :)

Min häst har också känts riktigt slö senste veckorna.. Han gör vad han ska och så, men man saknar gnistan.. Jag har dock stödfodrat med lucern, havre och hö nästan hela sommaren då han brukar behöva extra.. Men det kanske är så som andra sagt här, sämre bete, pälssättning osv osv.. Jag har provat att ge honom mer mat nu så får vi se om det blir någon skillnad...

Hoppas det räcker med extra kraftfoder. I annat fall hade jag kollat om han fått någon fästingsjuka. Symtomen kan se lite olika ut men ett av de vanligaste är just att de blir trötta och slöa.

Vet. tar ett blodprov och sedan får man reda på svaret efter några dagar. Vår ena häst hade det för några år sedan och blev bra efter en kur medicin. Av värde var emellertid att vi upptäckte det så snabbt.

min häst är också väldigt väldigt seg och trött när jag är på marken, rider jag så är han normal efter man väckt honon, då är han känslig och frammåt igen.

funderade på idag om min häst va sjuk just för att han va så extremt trött, men sen satt jag upp och han va normal så jag hoppas att de är vädret plus att han sätter päls nu.

Min häst har också visat liknande "symptom" som era hästar. Lite slö och matt, blev något lättare andfådd än tidigare men inget extremt. Tog ett blodprov för säkerhetsskull för att testa mot fästingsjuka, visade sig istället att han hade förhöjda levervärden och blivit förgiftad av något. Visade INGA andra typiska förgiftningssymptom. Ska också tillägga att vi inte kunnat hitta någon giftig växt i eller runt hagen och vet fortfarande inte vad det beror på.

Vill inte skrämmas, men dock uppmana till att inte vänta för länge med att tillkalla vet. ifall det inte känns bra.

va den hästen okej att rida? alltså va den relativt som vanligt att rida? i pigghet och så?
fortsätter de såhär ska jag nog ta ut vettis också och kolla för o vara säker.

vad gjorde ni åt de förresten?

Ja han var okej, men som sagt slöare än vanligt, fanns ingen gnista liksom. Möjligtvis att han var lite stel också, men svårt att säga om så verkligen var fallet eller om jag upplevde det så bara för att jag "letade fel".

Vi är mitt uppe processen, ska ta nytt blodprov nästa vecka för att se om värdena förändrats. Har de inte blivit bättre då tycker vet. att han ska in på djursjukhus för ordentlig utredning.

usch va läskigt, hoppas verkligen att de bara är vinterpäls plus väder plus bete som gör min häst trött..han är ju iallafall än sålänge "normal" att rida och piggnar till väldigt när de händer nåt oväntat.

Grejen är att min också piggnar till väldigt när det händer något oväntat... Nästan mer än tidigare...

okej..min häst blir jämt segare på sommaren och sålänge han är normal i ridningen med framåtbjudning och viljan att jobba så får de vara.
så i ridningen känner jag ju igen honom..men de är på marken när han inte jobbar som han bara står o sover.

men de är klart om de fortsätter såhär längre in i hösten när de blir kyligare så får man ju kolla upp de för då är han iallafall pigg även när man inte rider.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
855
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar