Trött häst.

W

worthless

Min häst har det senaste varit otroligt trött och jag börjar fundera på om det faktiskt är något fel på honom. Inga andra konstigheter, rör sig bra, arbetar på bra och svarar på framåtdrivande bra och piggnar då till.

Men denna tröttheten, såfort vi stannar så somnar han, släpper jag ut honom i hagen efter ridning/promenad så somnar han vid grinden och bara står där. Även när jag tar in honom så somnar han där jag parkerar honom.

Han går i en stor kuperad hage på 12 hektar med mycket backar med mycket kompisar och han rör sig en hel del där det vet jag. Så han står alltså inte vid grinden och sover/vilar hela dygnet. Galopperar upp och ner för backarna.

Men det är inte likt honom tycker jag att vara såhär trött riktigt, speciellt inte nu i slutet av sommaren, i början av betet är han ju sånhär men det är inte så konstigt eftersom han inte då är van att vara ute dygnet runt.

Vet. ska ut snart och vaccinera så jag hade tänkt fråga då, men jag undrar här lite innan om det kan vara något som fattas honom tro? Han äter bara gräs nu och mineraler, inte särskillt mycket näring i gräset men han har bra hull och bra överlinje så näringen borde det inte vara fel på? Då hade han väl fallit ur?

Någon som kan ha någon idé om vad det kan vara för fel? Förhoppningsvis så är det hagen i kombination med det dåliga vädret som varit, han har inte riktigt fått sova som han borde kanske. Jag tycker nämligen att han var piggare i somras då det var väldigt varmt. Men då kunde han antagligen också sova på ett annat sätt än i detta regnet.

Långt inlägg men någon som har någon idé om vad som kan orsaka trötthet hos dom små djuren?

Sv: Trött häst.

Min kompis häst har varit lite åt det hållet du beskriver, vi kom fram till att det kan nog vara pga att hon börjar byta päls nu :)
Igår var hon iof piggare igen, och det har inte pågått sådär jättelänge heller men... en tanke bara!

Min häst är också trött på sommaren när man har henne inne i stallet. Men vid ridning är hon pigg och som vanligt igen!

I hennes fall tror jag det handlar om att hon inte kan slappna av tillräckligt ute för att sova och då när hon kommer in passar hon på att slappna av helt. När hon är inne på nätterna ligger hon ner och sover varenda natt.

Har du sett din häst ligga och sova ute? Annars kanske det har med saken och göra.

Jag hade faktiskt tagit in honom några nätter för att verkligen vara säker på att han fick sova och sedan utvärdera om det blev bättre eller ej.

När det regnar mycket så ligger de ofta inte ner och sover tillräckligt. Prova att låta honom vara inne några nätter innan du ringer veterinären och se om det blir någon skillnad. Våra hästar lägger sig ned nästan direkt när de kommer in i boxarna när det är så här regnigt så därför låter jag dem sova inne om det ska regna mycket.

Kan bero på flera olika naturliga anledningar:

-byter päls (mycket troligt)
-"jobbigt" väder
-nån ny häst i hagen? (som livat upp stämningen)
-efterhängsen hästkompis? (tar på krafterna!)
-hästarna leker mycket i hagen
-han behöver vila (om du ridit mycket och under lång period)

"Han äter bara gräs nu och mineraler, inte särskillt mycket näring i gräset men han har bra hull och bra överlinje så näringen borde det inte vara fel på? Då hade han väl fallit ur?"

Det tar ju lite tid innan dom faller ur och då har dom ju saknat näring ett tag så prova att ge lite foder och även ta in hästen så den får sova.

Våra hästar var trötta i början av sommaren.
Med all dessa flugor och knott och mygg vi haft hela sommaren så har inte våra legat ner i hagen speciellt mkt.
Så vi har nu tagit in dem varje dag i 2-3 timmar och gett dem lite hö.

De ligger ner varje gång vi ska ta ut dem. Så kanske han helt enkelt behöver komma in för att slappna av mer.

Svarar alla.

Tack för alla svar och oj vad mycket jag inte tänkt på. Han börjar ju faktiskt sätta vinterpälsen nu så mycket möjligt det kan vara det. Har jag inte tänkt på alls. Men jag tycker inte han brukar bli så här trött av det, men han har heller aldrig gått i sån här stor hage heller så kombinationen tar kanske extra på honom som det inte gjorde i en plattare "normal" hage.

Näringen kan det ju kanske bero på då, jag har alltid tänkt att om dom faller ur så går det relativt snabbt och har därför inte kopplat ihop det där.

Ska göra så att han får stå inne under nätterna med ett bra hö fram till vet. kommer ut och vaccinerar om en ett par dagar. Hoppas det beror på det. Han borde vara lite mera sig själv då tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat