trött,hängig och svullen. hjälp...

S

smiling_girl

Min häst på 7 år va i början av veckan trött, hängig och åt inte varken hösilage eller vanligt hö.. När jag red i torsdag snubblade han så han höll på att gå omkull och har varit ällmänt ointresserad till allt arbete och trött.. Somnat så fort han kommit in i boxen på kvällen och står och avbelastar bakbenen några minuter på varje ben.. Stel i bakdelen och bakben när han kommer in...

Idag(söndag) när jag kom till stallet på eftermiddagen var han svullen på högra bakkotan och lite varm.. Nä jag va i stallet på kvällen igen va han ännu svullnare och varm höger bak och varm mera upp emot knäet.. och vänster var också varm nu på kvällen.. har tempat honom några dagar och han har ingen feber.. Pratade me en annan jag känner som sa att om en häst inte har feber finns det ingen infektion..

Vet ej om man ska kontakta kiropraktor eller vet? Han har haft problem me ryggen innan som gjort honom sne i bäcknet men det fixar kiropraktorn till emellan åt...

Kan det vara Borrelia? tycker det e konstigt om de kan vara de för han har ingen feber...

Behöver råd, snälla..
:crazy:

Sv: trött,hängig och svullen. hjälp...

Att hästen inte har feber betyder inte alls att den inte kan ha en infektion i kroppen. Där har din kompis fel.

Vad gäller din häst så bör du kontakta en veterinär. Det kan finnas många olika orsaker till problemen.

Rent generellt kan sägas att svullna ben kan höra samman med olika infektionssjukdomar, däribland viroser men även ehrlichios. Annars tänker man ju hovböld, men inte om det är båda bak som svullnat (iofs - konstigare saker har ju hänt). Även organsvikt, lever, hjärta, kan ge ödem (vätskeansamlingar) i benen. Bäckenproblem kan också ge cirkulatoriska störningar.

Kontakta veterinär!

okej.. han är bara svullen höger bak men varm på vänster bak.. Svullnaden e precis över kotan och e inte "vattenfyllt" utan hård svullnad ena..

Vetrinär kommer torsdag.. Ingen annan vet. som kan komma tidigare...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 005
Senast: sandrafors
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Java87
·
Hästvård Skulle ut till stallet idag, tog in unghästen och märker att hon är halt på ena bakbenet. Väldigt kort steg, däremot belastar hon det...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: Thera
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som har betett sig lite underligt ett par eftermiddagar. Häromdagen då det började hade han efter en skrittur...
2
Svar
33
· Visningar
2 419
Senast: armada
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar