Trotsig 5-åring!

scientifical

Trådstartare
Lilla loppan har kommit i trotsåldern, och det är en PINA!
Hon går som en klocka på banan, hur underbar som helst.
MEN
Hon beter sig som en ouppfostrad 3-åring vid många tillfällen. T.ex. kan hon tvärnita när jag går med henne ut till banan. Rör sig inte ur fläcken, står bara där som en fårskalle och tittar på en, alternativt ser skitförbannad ut. Smackar man till får man inte ens en blinkning till svar. En lätt klatsch på rumpan funkar inte heller, man bygger ju inget förtroende genom att fösa fram hästen direkt!
Klart jag förstår att hon förknippar banan med arbete, och det är såklart en mognadsfråga. Men tills dess? Lägger 20 minuter/pass på att få ut henne till banan, vilket resulterar i dålig kommunikation för oss båda, irritation och stress :cry:

Är det någon som har några tips i denna "trotsålder"?
Vänta ut henne? Fostra? Ta fighten?

Sv: Trotsig 5-åring!

Jag hade om det inte rör sig om någon form av rädsla eller smärta tagit fighten. Det där är ett beteende man snabbt vill bli av med innan det blir permanent eller tom värre.

Mina hästar får larva sig som de vill 23 timmar om dagen. En tim per dag så får de vackert skärpa till sig. Jag betalar mat, husrum etc. Det enda jag kräver är en timmes lätt arbete. Det är inte för mycket begärt.

Men försök få din häst att förknippa banan med roliga saker också. Försök motivera den ordentligt i ridningen och ev spendera tid på ridbanan även om ni inte ska träna. Gör roliga saker som att jaga varann, trickträning och ge den lite mat där, vad som helst som den tycker är kul.

Men att den inte lyder dig, som ska vara ledaren, tycker jag är ett jäkla ohyfs. "Okej, du visade med att stanna att du inte vill in här. Jag köper det.. Men nu går vi" Då ska hästen lyda dig och gå. Något annat finns inte. Det där problemen man har på marken följer nämligen oftast med en upp i sadeln. En så ung häst ska aldrig få lära sig att den kan vara olydig. För då får du betydligt mycket mer besvär med den än om du håller den kort.
Som 5-åring börjar den få mer ork än den haft tidigare. Det leder också till mer ork att busa/bråka med. Så se till att få väck oönskat beteende fort.

Jag skulle ta fajten.

Ju tidigare man tar den ju mindre fajt,
det bästa är att göra någonting redan vid antydan till oönskat betende då det är lätast att bryta innan det blir en vana för hästen.

Kram

på en nivå måste du ta fighten med henne och visa att hon alltid ska följa dig. samtidigt så måste de få visa vad de tycker och vi måste lära oss att bli lite dektektiver i att klura på vad de vill och med det i tanke skulle jag nog välja att i första hand ta reda på varför hon tvärnitar. Allt sker av en anledning. Är det för att hon inte tycker arbetet är kul så är det för mig en varningsklocka om att jag inte gör ett bra, motiverande jobb med hästen. ta ut henne på banan och lek lite, börja berömma henne mer för det arbetet hon gör för dig. kanske avsluta passet innan hon är trött och sliten osv. Finn hennes motivation till arbetet helt enkelt. kanske alltid avsluta passet med att släppa henne lös och busa runt lite, eller något annat.

det finns nån inneboende åsikt att hästarna ska jobba för oss utan att få nått för det, jag tycker inte det. De, precis som vi, vill känna sig uppskattade och behöver motivation för att göra ett bra jobb. en del hästar mer än andra. en ung häst behöver massor av stöd och beröm för att få en bra start på livet.

Senast ändrad:

Jag har en deal med min häst, dom timmarna vi är tillsammans är det JAG som bestämmer resten av tiden får pålle göra vad han vill....Är du 100 procent konsekvent kommer du inte ha några problem även om vissa hästar alltid kommer att pröva om man blivit senil just idag...:p

Haha vad fel det blev nu, fick för mig att jag var kvar på föräldraforumet.
Så blev lite knasigt när jag läste "hon går som en klocka på banan":rofl:
Trodde du menade ett barn först:D

Fast skillnaden är hårfin :D Konsekvent handlande och bestämda regler att följa och det mesta går bra.

Jag hade själv tagit fajten, men sen hade jag funderat på varför hästen inte vill gå fram till banan. Är det läge för att vila från träning på bana ett tag? Bara rida ut och ha skoj? Är det läge att introducera andra spännnade saker på banan som omväxling.

Man har ju så klart alltid en önskan om att få hästen att vilja jobba själv. Sen att det inte alltid är så, men man får ju göra så gått det går. :laugh:

Jag spånar lite om det skulle vara en fråga om förtroende? Hon är väldigt stark i psyket, stark som en oxe och nästan för smart.
Det är säkert sant som ni säger att hon förknippar banan med arbete = jobbigt. Men det går inte helt ihop sig då hon är så grymt ambitiös och framåt.

Som sagt, en fråga om förtroende? Om någon annan går ut med henne till banan går hon bara raka vägen, däremot kan hon väl larva sig inne på banan, och det gör hon inte med mig... peppar peppar! :angel:
Hästar har ju väldigt bra minne, hur kan jag få henne att se mig som ledare? :)

Sitta upp utanför stallet o rida ut till banan?
Gör hon likadant om ni rider ut? Hon kanske har lessnat på banan?

Sitta upp utanför stallet o rida ut till banan?
Gör hon likadant om ni rider ut? Hon kanske har lessnat på banan?

Var inne på samma tanke.

Hade en pålle som gjorde samma sak.
Provade att sitta upp utanför, vilket funkade.
Tog striden med honom sen, och var morgon när det var dags att gå ut i hagen så tog vi en vända in på ridbanan, ibland stod jag inne på banan och borstade honom, och ibland sprang vi och larvade oss där tillsammas.
Han verkade enormt less på att ridbanan endast innebar jobb, när det blev lite mer omväxlat där var det efter två veckor ingen tvekan att gå in på banan längre... bara trots från hans sida.

Sänk kraven på arbetet i padocken ett par veckor. Dvs kräv inte mer än vad du skulle göra av en 3åring.
Då brukar de flesta bli glada och positiva igen :)

Då kan man dessutom ta fighten med dom för det är ingen risk att man kräver mer än vad de klarar av.

Det finns ingen trotsålder eller ngt som kan kallas naturlig anledning att trotsa när det gäller häst.
summa summarum så tycker hon inte det är roligt att gå ut till ridbanan.
det är upp till dig som ägare och ryttare att finna motivationen för henne att göra det.
måste hon gå till ridbanan varje dag? eller denna period?
Helt ärligt så blir jag så less på den här mänskliga tolkningen av att det är trots och en typisk trotsålder osv hos hästen. Det handlar om motivation inget annat. Är upp till ryttaren/hanteraren att skapa den motivationen. oavsett vad man i mänskliga termer anser vara lätt arbete, lite som krävs osv osv.

Man kan skapa ett "trots".
Om man kräver för mycket/går för fort fram med följden att det blir för jobbigt för hästen - så kommer den att protestera.

Den kan även protestera i "förebyggande" syfte, exempelvis när man sitter upp och ska rida för att den förknippar ridningen med krav på något den inte klarar av/orkar/förstår.

äsch nu ser jag att jag skrivit samma sak som dig, men jag tyckte jag formulerade mig bra så jag postar detta ändå :P

En av mina förra unghästar trotsa ett tag, jag struande i att träna på banan och var ute och hade kul. Sen typ löshoppade på banan och roliga grejer. Sen tog ja träningen stegvid igen..

*kl*

Ledarskapsövningar (från marken till att börja med) och NH i allmänhet tror jag på! Min kompis i stallet har samma (väldigt likt iaf) problem med sin 5åring och gick en kurs två veckor sen för John Moore i desperation att hitta en lösning och hästen är redan förändrad märkbart!!

Enligt Klaus F. Hempfling (min favorit hästguru) protesterar ofta unghästar i denna ålder för att de är så trötta på att människor felbehandlar dom t ex hela tiden "pratar" till dom utan något syfte (vi säger hela tiden nånting med vårat kroppsspråk som de tolkar som kommunikation). Det är typiskt att de tröttnar på detta vid 5års ålder, enligt honom, om jag minns rätt nu... ett tag sen jag läste boken (Dansa med hästar).

Kompisens häst verkar tänka, enligt mig, "ni talar mitt språk nu, jag respekterar er till fullo" och är helt förändrad... Han är också en väldigt smart häst som alltid har varit jättego men så i våras började detta... visserligen till en början beroende på en senskada som nu läkt för ett par månader sen och han är igång igen, han har dock fortsatt vara "trotsig" (som man ´beskriver beteendet som i folkmun).

Jag är inne på din linje mackan.

En unghäst får vara rädd men den får aldrig vara uttråkad, då har man gjort fel på vägen :) Det ansvaret ligger också i din ledarroll. Någon ovan kom med bra tips, gör banan till mer än bara arbete, som lek och hantering. Och ta nytta av naturen!

Jag säger som några redan gjort i tråden. Ut i skog och mark och ha kul. Tänk framåt, skit i samlingen just nu, bara framåt, roligt, avslappnat.

Sen testar du ridbanan om ett par veckor igen. Känner du att du inte kan rida ut ett par veckor så ställ av hästen. När fick den vila sist?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka