Trotsar emot skänkeln vid hoppning..

P

_Pandora_

Min 6-åriga arabflicka är lite speciell att hoppa. För det första har hon nu efter vintern börjat vägra någon gång framför varje hinder innan hon hoppar :(

För det andra går det inte att driva henne när man kommer för nära hindret (ca 7 meter), då sparkar hon mot skänkeln och vägrar.

Vad tycker ni jag ska göra? :confused::confused:
Alla tips är varmt välkomna

Sv: Trotsar emot skänkeln vid hoppning..

Med största sannolikhet har din häst ont någonstans, som smärtar vid hoppning.

hon kanske har ont? utrusting som inte passar? om inte så tycker jag att du ska hoppa låga hinder och träna bommar mycket så att hon blir säker. träna på att länga och korta galoppen. när hon sedan känns säker och accepterar skänkeln kan du successivt höja hindrerna. men som sagt först tycker jag att du ska kolla att hon inte har ont och att utrustningen passar :) lycka till

Nathiize

Som de andra påpekat: hon kan ha ont/ fel utrustning etc.

Om det inte är fallet kanske hon bara är stoig? Vissa ston gillar inte att man skänklar. Gör hon så endast vid hoppningen eller vid andra tillfällen? Har du provat med att mana på med röst, smackningar än med skänkel?

Kolla först att hon inte har ont någonstanns!

Ta ut en kiropraktor :idea:
om hon/han säger att pållen e helt clean, då ere ba å rida på :D

Ont tror jag inte att hon har. Veterinären hittar i alla fall inget fel. Tror mer att hon är "stoig" och kanske lite osäker. Vad gäller utrustningen tror jag att den är bra men man kan ju självklart aldrig vara säker.

Med största sannolikhet har din häst ont någonstans, som smärtar vid hoppning.

Veterinären har i alla fall inte hittat något fel :(

När vi är borta och hoppar uppför hon sig mycket sämmre än hemma, det gör väl inte ondare att hoppa på något annat ställe än hemma?

Om fallet är så att hon inte har ont någonstans och att utrustningen sitter som den ska så gissar jag på att det är ren olydnad och trots. Förmodligen så testar hon dig och gör lite som hon vill och då är det dags att korrigera henne. Visa att det är du som bestämmer, ni ska över hindret och hon ska lyssna för dina hjälper. Nu menar jag inte att du ska få henne över hindret med hjälp av våld, men du måste vara bestämd med både skänkel och hand. Försöker hon att smita undan, förstärk hjälperna och ifall hon lyssnar beröm henne genom att sluta skänkla annars är risken stor att hon blir skänkeldöv.

Ifall hon sparkar mot skänkeln så ta gärna hjälp av ett spö som du petar till henne med när hon uppför sig så, men detta är inget jag rekommenderar dig att göra själv utan ta hjälp av en tränare som kan se vad som behöver göras och hjälper dig att rätta till problemet.

sitter utrustningen soim den ska?

Om allt är okej får du väl inse att din häst inte gillar att hoppa, sälj henne till ngn som inte är intresserad av hoppning o köp en annan häst.

Man ska nog inte dra så förhastade slutsatser, det kan ju vara så att hästen bara är olydig och tjafsar emot. Jag vet flera ryttare som har ston som har hoppglädje men bland gör som TS häst gör pga. att de är stoiga. Om TS har tagit hjälp av en bra tränare så kan den se vad felet är om hästen endast är olydig eller om den faktiskt inte har någon hoppglädje.

Men om hästen är "olydig" och tjaffsar emot i hoppningen, måste det ju nästan bero på att den inte gillar hoppningen.
Eller att den inte är nöjd med situationen/ryttaren.

En häst är ju aldrig olydig bara för att.

Men om hästen är "olydig" och tjaffsar emot i hoppningen, måste det ju nästan bero på att den inte gillar hoppningen.
Eller att den inte är nöjd med situationen/ryttaren.

En häst är ju aldrig olydig bara för att.

Den kanske tycker att den ska hoppa hindrena som den vill och därmed basta! Så kan det vara för vissa hästar, de tycker att man inte ska lägga sig i det hela men de behöver inte ogilla hoppningen för det.

fast då är de inga vidare hopphästar, om de börjar stå emot för minsta lilla.

Svårridna bara :p Alla hopphästar är inte perfekta från början ju!

Kunde inte sagt det bättre själv! :)

Självklart gäller det inte för alla hästar men för många så tar det tid att få fram hopphästen i dem.
Med vissa hästar har man tur och hittar hopphästen i dem och med andra har man mindre tur. Det gäller att testa sig fram och se vad man kan få fram, det är så individuellt. Om TS och andra ryttare med liknande problem försökt jobba med hästen och få fram hoppviljan med hjälp av tränare o dyl. utan resultat så är det kanske dags att börja tänka om. Fram till att problemet är löst så anser jag att man inte ska ge upp, det gäller att tro på sin häst och bara genom att tro på den kommer man långt.

Men om det är så, kanske det itne är rätt häst att satsa på hoppning med.

Och den enda som kan göra något åt det är ryttaren, för den är den enda som känner vad som kan göras rätt.

Svårridna bara :p Alla hopphästar är inte perfekta från början ju!

nej absolut inte, men för mig är det viktigt att de har viljan o glädjen från början. En häst som helt plötsligt börjar stå emot är för mig inget bra hoppämne. Men det är min åsikt, jag har alldeles för dåligt tålamod. Det finns så många bra hästr som älskar att hoppa så varför vissa håller på att bråka med sina oviliga hästar i all oändlighet är för mig ett stort mysterium.

sitter utrustningen soim den ska?

Om allt är okej får du väl inse att din häst inte gillar att hoppa, sälj henne till ngn som inte är intresserad av hoppning o köp en annan häst.

Skulle aldrig sälja henne för alla pengar i världen ens. Fungerar det inte med hoppningen får jag väl byta disiplin men än har jag inte givit upp.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka