Lindon
Trådstartare
Köpte min valack i slutet på maj. Kämpade de första 2 månaderna med att han skulle fatta att jag bestämmer. Sen var det lugnt ett tag ända tills nu. Problemet började egentligen för några dagar sen. Skulle ut och gå längs en grusväg från stallet, en väg vi har gått många gånger, även ridit. Hästen går snällt nån meter tills han kommer på att han ska dra ner i diket för att äta!han bara kommer rätt mot mig och tvärnitar i diket. Detta gjorde han även i början, men det räckte med att man ryckte i grimman och sa nej bestämt - och fortsatte. Nu gör han det ca. 5 gånger på en 50 m väg. Jag är med så pass att när jag märker att han kommer hoppar jag framför honom, spjälnar emot med fötterna och sätter min hela tyngd på 50 kg mot hästens på 450. Det blir en jäkla dragkamp. Att få honom att fortsätta RAKT är sen svårt. Det blir oftast en volt tillbaka - han testar igen, jag stoppar - vi fortsätter så. Sen när vi går rakt och jag släpper honom med lösare grimskaft går han med öronen bakåt mot mig och kommer riktigt nära.
Samma sak när vi har ridit - han försöker klia och knuffa på mig. Jag säger NEJ och puttar bort honom men han fattar ingenting. Försöker typ 20 gånger och blir surare och surare.
Han ser inte mig som ledare - det har jag fattat. men jag undrar om det samtidigt kan vara ngt tecken på att han har ont nånstans. Han har börjat bete sig surt och ilsket mot sin hagkompis (som han är ledare över). Denne går undan bara han sätter ett öra bakåt. Försöker han med samma mot mig och när det inte funkar blir han sur?
Igår hade vi även en kamp (läs förstoppning i forum hästvård). Hovis sa när han blev skodd i tisdags att hans hö bakben krampar när han skulle sko. Han har även två muskelknutor på hö sida, denna sida är också styvare och mindre musklad än vänster. Kan det vara att han har någon sorts muskelvärk och därför är surare än vanligt?? HJÄLP!!!
Samma sak när vi har ridit - han försöker klia och knuffa på mig. Jag säger NEJ och puttar bort honom men han fattar ingenting. Försöker typ 20 gånger och blir surare och surare.
Han ser inte mig som ledare - det har jag fattat. men jag undrar om det samtidigt kan vara ngt tecken på att han har ont nånstans. Han har börjat bete sig surt och ilsket mot sin hagkompis (som han är ledare över). Denne går undan bara han sätter ett öra bakåt. Försöker han med samma mot mig och när det inte funkar blir han sur?
Igår hade vi även en kamp (läs förstoppning i forum hästvård). Hovis sa när han blev skodd i tisdags att hans hö bakben krampar när han skulle sko. Han har även två muskelknutor på hö sida, denna sida är också styvare och mindre musklad än vänster. Kan det vara att han har någon sorts muskelvärk och därför är surare än vanligt?? HJÄLP!!!