Lindon

Trådstartare
Köpte min valack i slutet på maj. Kämpade de första 2 månaderna med att han skulle fatta att jag bestämmer. Sen var det lugnt ett tag ända tills nu. Problemet började egentligen för några dagar sen. Skulle ut och gå längs en grusväg från stallet, en väg vi har gått många gånger, även ridit. Hästen går snällt nån meter tills han kommer på att han ska dra ner i diket för att äta!han bara kommer rätt mot mig och tvärnitar i diket. Detta gjorde han även i början, men det räckte med att man ryckte i grimman och sa nej bestämt - och fortsatte. Nu gör han det ca. 5 gånger på en 50 m väg. Jag är med så pass att när jag märker att han kommer hoppar jag framför honom, spjälnar emot med fötterna och sätter min hela tyngd på 50 kg mot hästens på 450. Det blir en jäkla dragkamp. Att få honom att fortsätta RAKT är sen svårt. Det blir oftast en volt tillbaka - han testar igen, jag stoppar - vi fortsätter så. Sen när vi går rakt och jag släpper honom med lösare grimskaft går han med öronen bakåt mot mig och kommer riktigt nära.

Samma sak när vi har ridit - han försöker klia och knuffa på mig. Jag säger NEJ och puttar bort honom men han fattar ingenting. Försöker typ 20 gånger och blir surare och surare.

Han ser inte mig som ledare - det har jag fattat. men jag undrar om det samtidigt kan vara ngt tecken på att han har ont nånstans. Han har börjat bete sig surt och ilsket mot sin hagkompis (som han är ledare över). Denne går undan bara han sätter ett öra bakåt. Försöker han med samma mot mig och när det inte funkar blir han sur?

Igår hade vi även en kamp (läs förstoppning i forum hästvård). Hovis sa när han blev skodd i tisdags att hans hö bakben krampar när han skulle sko. Han har även två muskelknutor på hö sida, denna sida är också styvare och mindre musklad än vänster. Kan det vara att han har någon sorts muskelvärk och därför är surare än vanligt?? HJÄLP!!! :confused:

Sv: Trots??

Hej!!

Min förra slöthäst hade rygg problem.
Hans ägare hade en massör till honom,Zephir tyckte det va skönt!! :banana:
Du kan väl höra dig för och se om det finns någon massör i närheten??
Du kan ju alltid prova och se om det blir bättre! :bump:

Ja det kan vara tecken på att han har ont! Just att de har svårt att lyfta bakbenet en längre tid är ett symtom (speciellt om han har klarat det förr!!!)

Det kan vara ryggen som spökar! Bra att du inte red. Skönt för hästen att du lyssnade på hans signaler! Jag läste din andra tråd med.

Prova att motionera honom utan sadel så ser du hur han reagerar. Ge honom mycket hö några timmar innan du ska ut med honom så ser du om det är trots eller hunger som får honom att vilja dra ner i diket!

Ja, jag vet att hästar ska lyda ändå, men om vi är smartare än hästen- varför inte ta en enkel lösning :p :idea:

Igår var han ett riktigt monster då han skulle tas från hagen! Jag var borta och hade en av hästägarna att ta in min häst (bara 4 hästar i vårt stall). Han galopperade runt som en dåre i hagen, sparkade bakut, med öronen bak, kom i full fart till porten av hagen. När hon öppnade porten var han typ helt besatt - skulle in nu! i boxen fick hon knappt av honom grimman, han vände baken till henne och satte bak öronen. Jag tror knappast det hade nåt att göra med att det var en annan som tog in honom, är van med att någon gång i veckan är någon annan som gör det (utan problem). I vanliga fall är han snäll att ha att göra med. I boxen kan man sitta brevid honom medans han äter. Igår sprang han runt runt.

Ska bli intressant att se hur han är ikväll! Hade ut honom på en liten promenad idag för att se om han var lika sur/ovillig att gå. Gick bra så länge jag gick sakta, talade lugnande och höll i grimman samtidigt som grimskaftet.

Ska ta ut vet imorgon..han ömmade idag mer än i går bak under magen. Sparkade direkt man rörde där. Var orolig inne i stallet när jag borstade honom, trodde väl att jag skulle rida och att det skulle ta ont.

När jag får en diagnos och han blir frisk så skall jag faktiskt prova repgrimma!

orkade inte läsa igenom allt så jag kan skriva helt galet nu :smirk: men när du går med honom så använd träns eller repgrimma så du inte behöver hänga efter som ett höstrå om han drar ner i diket. lika så när han kliar sig på dig, pip till rejält och gå där ifrån eller vänd ryggen till honom så han tysligt förstår att du inte gillar det.

när du går med honom, om han försöker dra iväg och är bakom dig, ryt till och hoppstanna så hästen hajjar till, gå sedan igen och försök få hästen att gå rakt. se till att han är uppmärksam på dig och väntar på vad du ska göra, inte väntar på om det kommer grönare gärs så han kan dra ner i diket.

Senast ändrad:

hoppas du får svar på att han inte har ont för precis som du säger vill man utesluta det förs....sen när han går ner i diket ...hopp stanna precis som i förra tillägget ..hör han inte vad du säger ...försök få uppmärksamhet ....rygga han , sen gå igen

Om ni orkar läsa under den andra tråden på hästvård vad min vet. sa. Hoppas att han har rätt. Pållis var faktiskt trevligare i går och idag :) Yeps ska prova det där med att hoppa. Har tränat honom att backa nu när jag står framför honom och knäpper med fingrarna samt att han ska flytta på sig när jag ber. Fungerar bra. Måste hitta på nåt hel skumt nästa gång vi ska ut å promenera så att han får nåt annat att tänka på istället för maten i diket!

Har han gått från "sockergull" till fyrbent monster på bara någon dag, tänkte på den andra tråden, då skulle jag verkligen undersköka honom fyskist. Klinik, ET, hela kittet. Hittar inte de något fel, då skulle jag nog ta hjälp av någon som kan berätta var skåpet ska stå.

Håller med...

Men jag har ändå lite svårt att se problemet när han drar iväg och betar som ett tecken på att han har ont? :confused:

sockergull är inte ett ord nån skulle komma på att beskriva min häst med! snarare djävul i början, senare efter testperioden "något sur å envis - men trevlig då han e på humör". ;)

Var ut och promenerade på samma väg med ett annat varmblod idag - samma sak här! äta heeela tiden, trodde han. Denna häst var dock lite mindre tuff så han blev rädd bara man puttade med grimskaftet mot nosen på honom och fortsatte sen rakt..

Tycker ändå att det är lite skumt att han kan ha blivit öm av strechen? kan det inte mer vara så att det kan ha något att göra med hans krampande muskel? läs på hästvård om ni inte hänger med...men ska göra som vet. sa och vänta några dagar och se.

Om stretchingen utförs fel, då kan ju hästen få ont av det.
Men görs den rätt, då kan den inte få så ont att den blir "galen".

ridtravare skrev:
Har du provat att han är mätt?
Jag håller faktiskt med dig :D . Min kille är inte rolig att rida före lunch. Han hittar på allt möjligt för att gå hem, men efter går det hur bra som helst. Jag har honom alltid mätt om jag ska göra nåt som kräver koncentration eller stillastående mer än 10 min. Det är kanske att göra det lätt för sig , men hellre det än en massa bråk.

Brukar rida antingen på dagen - före mellanmål (som de får 2-3 tiden) eller på kvällen 6 tiden (får kvällskäk och kommer in typ 8 tiden). Nu då jag tänker efter är det ju precis nån timme före han ska äta...hmmm!! måste pröva att gå med honom MÄTT i mårron!! men oftast blir det så här eftersom det passar bäst in med mina rutiner!annars får man vara i stallet och sitta å vänta på att han ska käka.Mocka å laga fram till kvällen tar 20 min - 30 högst. Bor 8 km från stallet så att köra fram och tillbaka drar bensin..måste väl börja släpa dit en dator och fixa lite skoluppgifter medans jag väntar :angel:

Ett tips jag kan ge av erfarenhet är att man aldrig ska ha dragkamp med en häst. Ju mer du drar dessto mer kraft får hästen att dra åt sitt håll. Det du kan gör för att "vinna en dragkamp" är att rycka i grimskaftet. Mjuka men ändå hårda ryckningar, får inte hästen dra hela tiden förlorar den kraften. Prova får du se. Det funkar på mina kallblod...

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst