trotjänaravlivning - Skåne -erfarenheter?

Cleese

Trådstartare
Nu börjar det oundvikliga närma sig... Lovade mitt 31-åriga sto en sista sommar med fölen innan hon får lov att vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Hennes ben och tänder är i för dåligt skick för en vinter till.
Nu till min fråga - har någon här bra erfarenheter (i den mån det nu går att ha) av trotjänaravlivning och vilka alternativ finns i Skåne? (Bor mellan Hörby och Tollarp) Jag vill absolut inte köra iväg henne någonstans, utan jag vill att det ska ske hemma, lugnt och fridfullt.
Vad bör jag tänka på?

Sv: trotjänaravlivning - Skåne -erfarenheter?

Helsingborgs djurambulans använde jag 2002, dom var helt underbara. Kostar iofs en rejäl slant, men helt klart värt det.

Kram Linda

Kommer de ut utan att det är "akut", dvs tidsbeställt?

Du kan beställa tid. Vårt var inte akut på det sättet.
Undrar om jag inte har telefon numret här ngn stans.

Nu bor ju jag ca 6 mil no om Halmstad, alltså ca 15 mil fr Helsingborg, men det var inga problem. Blev ju lite dyrare iom bensinkostnad.

Vi gick ut till en liten glänta i skogen, där fick han en lugnande spruta, sedan användes bultpistolen. Dom avblodar inte, utan sprutar avlivningsvätska i hjärtat direkt efter istället.
Gick mkt lugnt & fint tillväga.
När han väl var död, så lämnade vi honom, & dom tog kroppen med sig.

Det är snart tre år sedan, den 25/ 11- 2002, fick min 10- åriga arabkille somna in.

var tvungen att avliva en av mina hästar i förrgår..
jag hade ute en veterinär som gav henne väldigt mycket lugnande och sedan fick hon ett skott rakt i pannan (bultpistol) och deckade omedelbart.
det var givetvis hemskt, men jag tror inte att det kan bli mkt bättre för dem. Det bästa för hästarna är nog att göra det hemma, så de inte känner på sig något.
vi gjorde det hemma i sommarhagem, så hon trodde att det var betessläpp. sedan kom grävmaskin och hon fick begravas däruppe.

Nu för tiden måste dom avbloda. Har en jättebra som "brukar" avliva här hos oss (Skåne). Hästarna blir lugna och fina och det har aldrig varit några problem. Avlivar med bultpistol.

Jag använde en man från Ängelholm när jag tyvärr fick avliva min älskling i våras :cry:
Han var väldigt trevlig och förstående så honom skulle jag gärna rekomendera!
Vi använde bult och sedan avblödade vi innan han tog kadavret med sig i sin bil. (Han kör bara ett djur åt gången)
PM:a om du vill ha namn och nummer. :idea:

vad gör man när man avblödar:S

Skär av pulsådern så att djuret förblöder.

De blir hjärndöda av bultpistolen och dör "på riktigt" av avblodningen.

Låter och ser hemskt ut, men hästen känner ingenting.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 963
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 971
Hästvård Jag sitter med tårar i ögonen och tankar snurrande i huvudet. Min älskade, underbara kallblodstravare ska få vandra vidare till de evigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: linzan
·
Träning Vad skulle ni gjort, hoppas ni orkar läsa detta. Bekymrad. Har en åring, kastrerad mars -05. Visade borreliasymtom precis efter intag...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka