Trotjänaravlivning =( Min älskade Hille

proxygirl555

Trådstartare
Efter ett flertal mån så ska jag nu ta bort min älskade häst:cry: Vi har kämpat på så in i bomben med henne men nu så ger vi upp med henne. Hon har haft kot- och hovledsinflammation, belastningsfång pga detta, och elischia. Allt på en gång. Nu så har hon bara sin dumma hovledsinflammation kvar men hon svarar inte alls på behandlingen. Det har nu gått 3 mån o jag har vart på 2 olika kliniker med henne.

Hur kan jag göra det bästa för henne nu när hon ska avlivas :cry: Ä*r det med avlivningsvätska eller med bultpistol? Jag har funderat lite och pratat med henne vet o denne anser att bultpistolen är den bästa eftersom det går så himla fort och hon kan få äta en massa betfor samtidigt som det händer. Men sprrutan så berättade hon att hästar kan känna en liten panik över att de ej kan röra sig ordentligt när de får lugnande. De är ju flockdjur. Jag har ingen aning om vilket som kan vara bäst utav dessa 2 sätt. Men jag funderar på bultpistolen :cry: Vad anser ni?

Detta är bland det jobbigaste som jag har varit med om.

Mvh Sandra:(

Sv: Trotjänaravlivning =( Min älskade Hille

alltid tråkigt att behöva ta bort en vän :(

jag föredrar bult, om du söker kommer du hitta massa om både bult o spruta.

jag tycker bult låter så läskigt, hästen dör ju inte av den utan blir bara hjärndöd och sen dör den av tömmningen (om jag för stått allt rätt)
så jag skulle ta vätska.
tråkigt för dig:cry:

jag tycker absolut du ska välja bultpistol, det går snabbt och hästen hinner inte märka någonting, därimot så ser ju bult otrevligare ut för oss människor eftersom allt sker så plötsligt och att de måste tömma hästen på blod, men då känner den ingenting eftersom med bulten så blir hästen hjärndöd.
Jag har varit med om båda sakerna på ridskolans hästar och jag skulle välja bultpistol om det var en av mina hästar!

Massor av Tröstkramar!!!

Jag har valt bult när vi tagit bort två hästar. Fick dålig erfarenhet av sputor när kompisens häst avlivades. Kan säkert fungera jättebra med spruta men hört talas om en del missar. Ska jag göra det igen blir det bult.

Förstår att det är jobbigt, men ha i tanken hela tiden att de är för din hästs bästa du gör detta eller hur, de är starkt att ta ett sådant beslut men samtidigt vår skylldighet mot detta underbara djur...
Jag vet vad du går igenom *tröst kramar*

Ang vilken metod så har jag alltid vald bultpistol och aldrig vart med om avlivning med spruta utan bara hört att hästarna kämpar i mot att lägga sig ner då dom får spruta, vilket jag har velat spara mina från.

Har tagit bort en med nögslakt (då dom kom ut och sköt henne på gården i skogen) och en på slakteriet (där kom man dit innan alla andra djur och allt var kliniskt rent och lugnt. Hästen i fråga förstod ingenting gick bara in i ett rum, en dörr stängdes och sen hörde jag skottet) , båda med bult.. Båda sätten har det varit helt underbar personal och det tar en 10 dels sek och hästen förstår ingenting. Det vara som att släcka en lampa sa en ur personalen...

Egentligen så tror inte jag att hästen lider speciellt mkt av att få en spruta heller utan den är nog så pass borta då ändå, de sitter nog mest i att jag som ägare tycker det låter hemskt att de tar längre tid...

Som sagt förstår att de är jobbigt, men du gör det rätta för din häst skull:bow: Litet virrigt svar men hoppas de kanske hjälpte lite!

Hej!
Ville bara säga att jag tänker på dig. Vi tog bort vår älskling för lite drygt en månad sen och även om det är väldigt skönt att veta att han har det bättre nu så är saknaden enorm.

Bult blev det i vårt fall, hade hört en del dåligt om spruta så kändes bättre så, han hann aldrig märka något utan stod och åt.

Kramar till dig

Tack för svaren. Jag e mest inne på detta med bultpsitol oxå. Så jag hade tänkt att ge henne en massa goa saker i en spann medans de skjuter henne. Typ en massa betfor och en drös med sockerbitar :crazy: Hon älskar detta så det kommer ju att vara hennes sista tankar. Jag var i stallet ida o kollade lite efter en bra plats att göra detta på, usch jag vill knappt kolla på Hille just nu. När man är i stallet så känns det som om att man är en robot. MAn vill inte vara med om detta o försöker bara att undvika henne. Men ja måste pyssla mer med henne nu i slutet. Det är hon värd min lilla ängel. :bow:

Jag förstår dig verkligen. Har en kronisk fångshettis här på gården. Har haft henne i snart 14 år (kan inte ens minnas att hon INTE skulle ha varit här)och det gör verkligen ont att ens tänka på att ringa veterinären. Men sen gör det lika ont att se henne stapla fram med kortkorta steg och sen stå med frambena en halvmeter framför sig. Har inte tänkt på vilken metod förrän nu, har aldrig varit med om en avlivning tidigare, de flesta djur här på gården har dött av ålderdom och somnat in naturligt. Så nu är jag i en jobbig situation.. :(

usch lider verkligen med dig!! men tyvärr så måste man ju göra sådana saker... och för djurens skull är det ju mycket bättre att få vandra vidare och bli fri från alla smärtor.

men jag skulle absolut valt bult! har hört så mycket hemskt om sprutorna, som att hästarna inte alltid dör osv. och bulten går ju fort! min kompis tog bort sin häst för några månader sen med bult och allt gick jätte bra, ena stunden mumsade han havre, och i nästa sprang han över de evigt gröna ängarna. så ska va det vara för våra älskade hästar tycker jag!

tänker på dig och skickar massa tröstkramar!!

Usch, lider med dig!

Förstår vad du går igenom:( Efter 12 fina år ska jag på grund av skada ta bort min drömhäst:cry: Tog bort min förra häst med bult och valet för mig var enkelt den här gången också, det blir bult.

Har två kompisar som nyligen tog bort sina hästar med spruta och det hade varit odramatiskt så känn efter vad du tror blir bäst.

Åhh så hemskt, Jag föredrar bult. Vi tog bort min ponny för ett tag sen med bult. Hon stod och åt medans det hände. Hon märkte ingenting och va jätte lugn. Tur hade vi med att vi inte behövde tömma henne på blod så allt blev odramatiskt. Hoppas allt går bra. Kram!

Har också varit med och avlivat några hästar, mina egna och vänners. Väljer bult, har också hört om sprutor om misslyckande. Min senaste fick lugnande innan det "skedde". Gick bra. Min ponny fick gå och äta gräs som han älskade, mannen bara bockade sig ner och satte till bulten på pannan och så va det över.

En vän tog bort sin på det nyöppnade krematoriet här i byn. Hon tyckte det var, för omständigheterna (är ju aldrig trevligt eller önskvärt för någon av oss) bra. Ägaren där var lugn och kändes trygg. Hon får sin häst kremerad.

Är det fler som valt att få sin häst kremerad?

Efter ett flertal mån så ska jag nu ta bort min älskade häst:cry: Vi har kämpat på så in i bomben med henne men nu så ger vi upp med henne. Hon har haft kot- och hovledsinflammation, belastningsfång pga detta, och elischia. Allt på en gång. Nu så har hon bara sin dumma hovledsinflammation kvar men hon svarar inte alls på behandlingen. Det har nu gått 3 mån o jag har vart på 2 olika kliniker med henne.

Hur kan jag göra det bästa för henne nu när hon ska avlivas :cry: Ä*r det med avlivningsvätska eller med bultpistol? Jag har funderat lite och pratat med henne vet o denne anser att bultpistolen är den bästa eftersom det går så himla fort och hon kan få äta en massa betfor samtidigt som det händer. Men sprrutan så berättade hon att hästar kan känna en liten panik över att de ej kan röra sig ordentligt när de får lugnande. De är ju flockdjur. Jag har ingen aning om vilket som kan vara bäst utav dessa 2 sätt. Men jag funderar på bultpistolen :cry: Vad anser ni?

Detta är bland det jobbigaste som jag har varit med om.

Mvh Sandra:(

Usch tre veckor sen min bebis fick springa vdiare( kolla tråden om du vill)
Jag valde bult, men all ifo hur jag kände finns i min tråd.
Men de är sjukt tungt..

MÅnga peppkramar // Eliza

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka