Trotjänaravlivning, Hur gör man?

pemi

Trådstartare
Vill ha råd från er som tyvärr fått "ta bort" sina hästar under åren.

Känner att det nog närmar sig den dagen även för min gamla häst som har en kronisk bogskada och som börjar bli mer besvärad av den. Inget jätteakut men tids nog måste jag ju ta beskedet. :(

Hur fungerar det rent praktiskt med trotjänaravlivning. Vet att det finns hästambulans som även utför avlivning här i närheten, är det veterinären som gör det annars? Om veterinären gör det, hur gör man då med kroppen efteråt?

Hon är redan triangelmärkt, men måste ändå försäkringsbolaget säga sitt innan man utför avlivningen för att man ska få ut resterande belopp?

Funderar på att använda spruta och inte bultpistol. För eller nackdelar?

Andra saker som är bra att tänka på? Något ni gjorde som inte blev bra, eller kanske något som ni varit väldigt nöjda med efteråt? Vill veta allt för att kunna förbereda mej mentalt...

Kommer kännas fruktansvärt den dag det är dax, men är lika bra att iaf börja fundera hur jag går tillväga den dag det är dax...

Sv: Trotjänaravlivning, Hur gör man?

Kontakta ditt försäkringsbolag innan och kolla om du behöver nytt intyg.

Jag fick avliva en häst för bog problem för några år sedan, valde då bult hemma på stallplan. Det var helt OK, hästen hann aldrig fatta vad som hände.
Idag finns väldigt starka medel att spruta, som ger samma snabba resultat, då slipper man avblodningen. Jag har inte bestämt ännu hur jag ska göra nästa gång. Hoppas det dröjer.

Jag fick för drygt en månad sedan ta bort vår unghäst, pga en fraktur som inte läkte, utan snarare blev värre.

Vi valde bult på hemmaplan. Mitt på en härlig plats med gräs och lupiner. Hade fått rekommenderat från Atg-kliniken vem jag skulle ringa efter. Han kom på överenskommet datum och tid och hälsade på hästen inne i stallet först.. sedan gick vi till den utvalda platsen och hon började äta. Han klappade, och visade inte bultpistolen. Hon njöt in i det sista och märkte inget. Han tog med sig hästen.
SKulle välja bult igen om någon häst måste avlivas igen.

Det gick fort för oss, veterinären dömde ut henne, skickade papper till försäkrbolaget. ETt par dagar senare fick vi godkänt.

Lillasyrran fick ta bort sitt russ förra året, pga fång. Han blev utdömd av veterinären. Sen kontaktades försäkringsbolaget och så kom vet. ut och avlivade honom med spruta i hagen.

Men prata med din veterinär, så kan ni säkert komma fram till en bra lösning.

gällande försäkringen har jag ingen aning men ring och kolla med dom...

Jag fick ta bort min goa vän för två somrar sen och valde att göra det hemma på gården med spruta. Det gick mycket värdigt till och kommer även välja spruta när det är dags nästa gång...

hoppas att allt går bra den dag det väl är dags

*kl*
En fråga till. Hur är det med kvarstående livbelopp då hästen är triangelmärkt. Får man ut det då hästen avlivas?

Ska ringa försäkringsbolaget och höra, men någon här kanske vet?

jag valde bult. En otroligt underbar kille kom ut, lät mig få min sista stund med min älskade vän.
Han var så proffessionell i den svåra stunden, jag var bara 16-17 år då. Kommer defentivit välja nödslakt igen, dem tog med sig kroppen.
Jag behövde "bara" betala och välja ut en plats att avliva på.
Kunde inte gjort det bättre i en svår stund...

Jag har provat både spruta och bult. Det beror lite på vad det är för situation.Den första gången var vår häst så dålig efter ett långt antal timmar under vet. vård att han hade givit upp och bara låg ner.Då tog vi ut vet och han fick somna in, sen fick vi ringa ut nödslakt som kom och hämtade kroppen efter några timmar.Det var jobbigt när kroppen låg kvar där....
I vintras fick vi ta bort ett travsto pga av ålderskrämpor, men det var planerat så jag bestämde mig för att testa bult.Allt gick så fint till,hon fick stå och äta havre tills hon var borta.Jag betalade innan och han tog kroppen med sig.Kanontrevlig kille som kör nödslaktbilen, en stor eloge ska de ha som finns till för detta :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 419
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 912
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat