Trossnäs vs. Mantorp

_Peplis_

Trådstartare
Båda har ju debutant helgerna efter varandra nu i höst, har ungefär lika långt till båda tävlingsplatserna..
Så till vilken skulle ni åka? Vilken bana är bäst?

(Mantorp är 2 dagars o Trossnäs 1dag..)

Har inte varit i Trossnäs och är måttligt förtjust i Mantorp..

Men debutant? Då kan du väl rida båda?

mjä. det är en unghäst..vill inte köra så hårt med henne än...Hon ska dessutom gå en hunting 2 veckor innan så jag tycker en av dom räcker.

OK.
Det jag inte gillar med Mantorp är att det är en gammal ponnybana - smala hinder och mycket onödiga svängar, kanske inte det roligaste om man har en unghäst?

Trist att behöva hala och dra när de mest av allt ska få en positiv "framåtupplevelse". :)

Kan bara svara för Trossnäs där går terrängen i gles tallskog med mycket sand i marken så det är ingen större risk för halkigt underlag ens vid dåligt väder...

Jag tycker mantorp är den lättaste banan som jag hittils har ridit, inga maxade hinder , mest "stock" hinder och djuplandningar inte massa konstiga färg glada saker.Vattnet är också väldigt lätt. Däremot är det väldigt lätt att rida vilse, det finns ungefär 1 miljon olika stigar att välja på..

Sv: Trossnäs vs. Mantorp

Jag har tävlat på båda banorna nyligen, och båda tävlingsplatserna är jättefina! Trossnäs hoppbana är ofta något sur/blöt o lerig, nu i helgen när jag var där och det ösregnade höll jag på o gå omkull i varje kurva. Tyckte det var ganska dåliga vägbeskrivningar också i Trossnäs =/. Terrängbanorna är jättebra också. Trossnäs går ju hela tiden i skogen på sand o svårt att rida fel. När jag red lätt på c-ponny o debutant på häst hade de inga konstiga vägar alls, utan jättebra bana. Däremot är ju banan ganska backig, upp och ner oså. Det brukar vara en hel del som inte kan hålla tiden, fast jag red igen 20 sek (missade starttiden) =S, så det är inte omöjligt. Men om man har unghäst kanske man inte siktar på att hålla tiden stenhårt? Det kan ju iof bli lite mycket o starta allt på en dag. I Trossnäs står man i angränsade mindre stall, så då får hästarna mer lugn o ro. I Mantorp står man på travbanan, om man begär uppstallning, o då är alltid mer liv o rörelse. Under "Logi vid tävling" så hittar man till Asseduns hemsida, där ska det vara jättebra, o billigt, enligt hon som kom tvåa efter mig. Vet ett jättemysigt stall, med trevligt folk, som hästen får gå i hage också. ca 5 min från Cissi Liljas anläggning. Tycker att båda är lika bra, pröva dig fram. Vissa banor passar vissa hästar bättre.
Lycka till! =)

Oj! vilken gammal tråd som kommit upp. Jag tror faktiskt att trådskaparen redan ridit den aktuella tävlingen vid det här laget...
För att svara på frågan nu då, jag gillar helt klart trossnäs bättre än mantorp. Bättre underlag i terrängen även om hoppbanan blir katastrof när det regnar! Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra åt vädergudarna...

och jag gillar mantorp bättre. iaf deras lättklassbana, den var ju lite klurig me massor me smalhinder och skojigheter :d åsså är det alltid bra väder när jag e i mantorp :D
trossnäs´var löjligt enkel (tyvärr gick man ju omkull så jag red aldrig hela....), men hade vädret varit fint och därmed underlaget som det antagligen brukar vara hade jag gillat banan bättre

Jag har bara varit i Mantorp, tyckte banan var bra,
väldigt lätt deb. bana.
Kuperad, o lite många stigar ja :angel:
hehe red förbi där jag skulle rida ner så jag fick vända :o

Förresten, hur gick det för trådskaparen på tävlingen :rofl:

När jag red i mantorp, o missade starttiden, så han jag inte svänga efter det lilla björkuthoppet. Så fick ta vägen som är bara några meter efter, men det var en massa granar i vägen, och jag hann inte bromsa, så det var bara ducka o köra på =D

Haha :D
Min häst droppade inte ner utan hoppar rakt ut
så vi hamnade liksom framför vägen man
skulle ta ner till höger :o
det var därför vi var tvungna o vända..

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 422
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka