Tror ni hon håller för mig att ridträna?

Nosgrimma

Trådstartare
Jag har ett jätte mysigt sto som blir 4 nu i årsskiftet.. hon är ca 1.49 och "lätt i typen" men har ganska lång rygg om ni förstår?.

Jag har en kompis som väger nånstans mellan 45-50 kilo är är rund 1.60 lång som har lovat att hjälpa mig att rida in henne å fortsätta rida henne ett tag så hon hinner träna upp "rid musklerna".men,

Jag är 1.74 och väger nånstans mellan 55-60 kilo och känner lite att hon är för liten för mig..:(
Jag vill oxå tillägga att jag inte har tänkt att på ngt sätt tempo träna henne under sadel utan jag vill bara rida Mjukgörande dressyr å lugna uteritter.

Så; hur tänker ni? tror ni att hon håller för mig att rida på i framtiden?:confused:

Sv: Tror ni hon håller för mig att ridträna?

Varför skulle hon inte göra det?
Långsam och sakta träning för att bygga upp ridmuskerna.

Alla har alltid olika tänkande när det gäller storlek, min herre är något större än din, jag är kortare än dig och väger betydligt mycket mer än vad du gör. Det enda jag märker av är att jag måste tänka lite extra på sitsen, då jag gärna drar upp benen när jag sänklar. Finns en hel tråd för oss med små stora hästar här..

Senast ändrad:

Självklart har jag tänk att '"skynda långsamt" i byggandet av rid muskler och för mig känns det bäst om min lite mindre och lättar kompis hjälper mig i början så jag inte "bränner ut musklerna" så att säga. :)

Jag personligen tror väll att hon kommer hålla utmärkt för mig att rida så som jag har tänkt men jag är osäker på om hon skulle hålla ihop för d i tempo och vill gärna höra andras åsikter..:)

Även om jag gärna vill tro det så har jag ju tyvärr inte alltid rätt och att "bolla ideér" är ju alltid nyttigt och det stärker ju även självförtroendet att höra att någon annan tror att hon håller:)

Tack så mkt för ditt svar:bow:.. har haft lite svårt att få svar här på buke..(men det va i hund forumet):(

Så Till alla; Svara gärna vad ni tänker när ni läser och jag tar gärna emot lite tips angående övningar som kan hjälpa byggandet av ridmuskler:p

När hon väl är ordentligt tränad och har bra med ridmuskler så är det nog inget problem alls för dig att rida henne i alla gångarter. Jag har en nära vän som är lika lång och väger lika mycket som fortfarande rider c-ponny. En bra ryttare med god sits och balans har inga problem att rida hästar som är mindre så länge man inte är för tung :) Och för tung är de sista du är.

Ok. Ja jag har tänkt att ta det Väldigt lugnt i början.. har suttit på henne två gånger barbacka å i bara grimma, det tog lång tid innan hon tillät det å mkt tålamod men jag ser hellre att hon får " vara med" i huvudet på vad som händer snarare än att bara slänga upp en sadel å hoppa upp.

Visst, på vissa hästar funkar det att bara ha på sadel någon gång å sen sitta upp, så har vi gjort på ganska många men det känns som om det är bättre för Just denna hästen att skynda väldigt långsamt,

Sen när uppsittningen är klar har jag tänk att hon ska få börja med att skritta mkt å långt sen kanske i lite djupare sand för att övergå till lugnt trav på volt i mkt låg å avslappnad form å sen över bommar och i backar.

Tack för ditt svar :bow:

Sen när uppsittningen är klar har jag tänk att hon ska få börja med att skritta mkt å långt sen kanske i lite djupare sand för att övergå till lugnt trav på volt i mkt låg å avslappnad form å sen över bommar och i backar.

Ingen som har några tankar/tips om detta? :S

Skulle bli jätte tacksam för alla tips och åsikter.. :bow:

Tycker att du ska satsa på att skritta korta sträckor till en början och sedan öka sakta med att läga in lite trav tills muskulaturen och balansen är ok på pållen.

Det är inte ok att rida långa pass på en precis nyligen påbörjad inridning varken på banan eller ute i naturen,håll dig till 15-20 minuter i början som mest.

Lycka till....

Tycker att du ska satsa på att skritta korta sträckor till en början och sedan öka sakta med att läga in lite trav tills muskulaturen och balansen är ok på pållen.

Det är inte ok att rida långa pass på en precis nyligen påbörjad inridning varken på banan eller ute i naturen,håll dig till 15-20 minuter i början som mest.

Lycka till....

Ok :) Ska bli :) ska naturligtvis(för mig) börja att skritta kanske max 5 min åtminstone dom första 2 gångerna beroende på hur hon svarar på det.. där efter kanske 2 km med lite trav kanske trava 100 meter 2-3 ggr .. vet inte riktigt hur lång tid det tar men kanske 10-15 min...
Jag försöker alltid att vara uppmärksam på hur hästen "beter sig" och hur dom tar åt sig sakerna jag gör med dom både fysiskt och psykiskt.

När jag skrev att jag tänkt att börja med att skritta långt menar jag att det ska ske EFTER tillvänjningen och för mig är det tills hästen är helt med på noterna både när vi skrittar, gör halt och travar med ryttare på.
För att sen försöka hålla stress nivån på minimum och öka självförtroendet tänkte jag att det kunde vara bra att skritta långt och lugnt då (efter tillvänjningen som sagt).

Men när du skrev det så insåg jag att vi kanske borde öka sritt turen med max 10 min åt gången även efter tillvänjning.. För det va så du menade va?

Tack så mkt för tips :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka