Tror ni greenguard hjälper?

Sv: Tror ni greenguard hjälper?

Vet inte faktiskt. Varken om gg finns i det, eller om hinkmodellen (finns film på i annan tråd om du vill se) gör det. Kolla?

Houdini klädde av sig grimman vid tvåsnåret, så nu har han en 'halsrem' med, så får vi se. Tror grimman kliades av bara, kanske av 'misstag'. Han verkar fortfarande inte irriterad på gg:n, och stod snällt när jag satte på grimman igen, dvs slapp leka 'jaga ponny genom hagen' i alla fall.

Fint att han håller sig kvar i grimman!
Får hålla tummarna att han stannar kvar i den också!

haha ja men det skulle jag inte ha skrivit! :devil:

Du tror inte att fluffet på grimman är en bidragande orsak till att den blir lätt att plocka av för herrn?
Jag uplever det som att fluffgrimmor har lättare för att glida av än "vanliga", lite strävare, grimmor i nylon.

Marginellt. Håller med om att fluff gör det lättare att ta av, men vet av erfarenhet sen i vintras att det spelar ingen roll, varken om det är fluff eller ej, mer 'fodrad' grimma eller tunn bara i nylon, hårt spänd eller löst spänd etc - han har plockat av sig dem alla.

Köpte fluffgrimman att ha just till gg:n för att minska skav, och den gör det säkerligen aningens lättare att slinka ur grimman, men inte såpass att en grimma utan ludd och han stannar kvar i den - tyvärr. Men, satt dit en 'halsrem' nu, får vi se vad det gör för grimurslinkandet.

Är det en "riktig" halsrem eller en egen variant?

Funderar då jag kom på att det kanske skulle vara smart att ha halsrem på min häst + reduceraren ifall han ska börja krångla av sig den i sommar.

Egen variant.

Syns kanske inte så bra på film/bilder, men satt ett bensnöre från nosremmen upp till nackstycket, som på greenguardgrimman. Ska göra en mer permanent lösning sen om/när jag sett det fungerar etc.

Nu satte jag helt enkelt ett till bensnöre (elastiskt dock) från 'mitt uppe på nacken', och så bara ner under 'halsen' och upp. Kan ta bild sen om du vill. Lillen har lite samma sak fast fäst i sidostyckena, på sin hinkmodell. Extra hög käkrem typ. Sen jag satte på den har han inte tappat munkorgen en enda gång (Lillen försöker aldrig ta av, men råkar klia av ibland).

Halsgrejen är också en total rip-off av greenguardgrimman btw :angel: Inte en chans jag köper en grimma för 400 spänn bara för att få de två detaljerna, men jag snor skamlöst designen ;)

Så ingen halsrem så eg, därav fnuttarna, men visste inte vad jag skulle kalla det.

Aha, jag förstår. Jag fick för mig att det skulle hindra dem från att beta what so ever och det kändes ju lite elakt eftersom de bör äta i stort sett hela dygnet. Men då är jag med!

Man får vara lite uppfinningsrik som hästägare ibland! :D Helst till de här lika mer ponnysmarta hästarna som ofta även är ponnyhungriga och ponnylättfödda!

Mjo, och blir till att vara lite 'mer smart' imorgon, han hade plockat av den igen.

Iofs får han ju sig mindre mat på det här viset (och stod och åt kvistar när jag upptäckte det), men lite drygt behöva kolla stup i kvarten.

Men har lite planer hur jag ska förvandla grimman till en 'Alcatraz'grimma' :devil: Återstår väl se vad han svarar med då dock..

Men han har inte tagit sönder något idag, vilket ändå får ses som ett framsteg jmf med hinkmodellen!

ja din utbrytarkung han kan han...
har inga bra ideér just nu men kanske kommer på nåt:)

Superlim? :D

Jag gjorde en fläta av manen bakom öronen och trädde sedan nackstycket på grimman i botten på flätan mot mankammen. Blev genast mycket svårare för hästen att klia av sig grimman för flätan höll fast nackstycket mycket bättre.

Det brukar ta ett tag innan de lär sig 'dutta' in gräset genom skårorna och äta mer normalt med den.

*KL*

Jaha, jag är i ledning igen. Fastflätad OCH halsrem = munkorg på hela dagen hitills (utom en timme när jag tog av den). Han får fortfarande inte i sig ngt, men det är ju ett sekundärt problem än så länge.

MEN.. högst primärt är att han nu fått skavsår, rejäla, på mulen. Hans milt sagt överambitiösa försök inbegriper ju (som filmen visar) rätt mkt gnussande. Så ett vätskande skav på ena läppen, av sidoremmen, det luddade jag bort. Men vad i hela friden gör man åt brännskavsåren på själva mulen/mitt fram på läpparna?

Ponnyn jag vet som har en sån har slitit ner framtänderna i både uppe och nere eftersom den haft GG från maj till oktober typ. Men läpparna har klarat sig.. :confused:

han biter ju med tänderna i den med, syns gnagspår i plasten, men uppenbarligen far han runt en hel del med mulen med? Är brännskavsår på både över och underläpp :-(

*hoppar in helt random*

Det känns som ett snålare bete/skogshage alternativt en liten gräsplätt som flyttas runt ibland alltså han får en liten rand nytt gräs om dagen skulle ge dig mindre jobb och oro och ponnyn skulle slippa skavsår.. Och jag kan faktiskt inte låta bli att tycka lite synd om pållarna med munkorg även om det är för deras eget bästa.. Då tror jag de föredrar en mindre hage om jag ska vara helt ärlig. Lycka till i alla fall och jag önskar att jag var lika envis som du! :)

Jag förstår hur du tänker, men svaret är faktiskt nej, ur dubbla perspektiv. JAG kommer aldrig någonsin ge dem stripbete, det blir ett litet foderbyte varenda gång man flyttar stängslet.

Sen, L väljer utan minsta tvekan munkorg, liiite gräs och stor hage före liten pyttehage och ingen munkorg. Han är mycket lyckligare nu än vintertid, när hans vardag består av att på max 10 minuter äta upp sitt silage, sen i princip bara invänta nästa fodring. Även om han är snäll i liten hage är det inget han trivs med. Han är en typisk 'strövhäst' så. Glöm inte att L inte ens försöker ta av sig sin munkorg, utan går glatt med den, med huvudet i backen och idkar 'ett strå här och ett strå där' ätning.

Vad gäller lilla houdinishettisen så han svarar mycket dåligt på ytbegränsning. Om han är sån, det beror på att han tillbringade en LÅNG tid som ung på boxvila, eller om det beror på att han i många år gått på lösdrift (eller för all del kombinationen) vet jag inte. Men han skulle bli djupt olycklig i en liten pyttehage.

Utan munkorgar innebär ju en sådan storlek på hage att gräset dör helt, och då blir det tyvärr en pyttehage.

BÅDA skulle tveklöst om de fick bestämma säga 'stor hage, mycket gräs, ingen munkorg' dock, men de är inte riktigt kapabla till konsekvensanalys de där två ;)

Men L är som sagt helt klart lyckligare som det är nu. Houdini är inte olycklig med greenguarden (då skulle han ägna sina dagar åt att försöka ta av den - febrilt), men tycker väl inte än den är en lysande uppfinning. Men han skulle om han kunde ägna sig åt sånt tänkande tveklöst välja den + stor hage. Han är en extrem 'strövare' beteendemässigt, du ser honom sällan lång tid på samma punkt om han inte vilar. Han går dessutom glatt in i de mest oländliga delarna av hagen. L kan stå och 'beta' en stund på samma ställe, men den lille är i rörelse nästan hela tiden, även när han äter utan munkorg är det ett steg i taget i princip konstant även om det inte är med någon fart.

Han reagerar dessutom väldigt starkt och väldigt snabbt på att stå inne t ex. Det är eg urtypen av en lösdriftshäst tror jag.

Däremot måste jag lösa skavsåren på något vis. Provade spänna ut grimman ett hål, och tog av den en timme innan intag. Får se om det hjälper något.

Ja men då ser ju situationen genast lite annorlunda ut :) Självklart vet du bäst hur dina hästar trivs. Dock har jag inga tips angående skavsåren om det inte skulle fungera med en munkorg i nylon.. Men efter hans historier äter han väl upp den..? hehe

Snarare slaktar än äter upp, ja. Tyvärr. Dock verkar han ju acceptera greenguarden, kors i taket.
Men det hjälper ju inte om jag inte får bukt med skaven.

Hade han inte accepterat greenguarden heller, utan endera slaktat den alt ägnat hela dagarna åt att försöka FÅ AV den hade jag inte utsatt honom för det dock, så förstår precis hur du menar.

Tänkte på ditt inlägg imorse då jag skulle ta på munkorgen (hinkmodell) på stora ponnyn, och han stoppar i huvudet själv. Han har verkligen sammankopplat den med 'ut och 'äta gräs'. Himla skönt för mattehjärtat att se. Jag önskar ju SÅ att de skulle kunna slippa, definitivt. Men när dte inte går så är det här ju second best, och skönt att han inte tycker 'neeeej' om den.

Jag skulle vilja ha en greenguard med "kanter" men jag har bara sett dom på bild och vet inte vart jag kan få tag på en.

Vore ju onekligen enklare med en sån än hålla på och joxa som jag bheöver göra nu.... Men greenguard i annan hink variant.
Ser inte fram mot byte till sommarhagen om 10 dagar....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka