Sv: Tror ni greenguard hjälper?
Jag förstår hur du tänker, men svaret är faktiskt nej, ur dubbla perspektiv. JAG kommer aldrig någonsin ge dem stripbete, det blir ett litet foderbyte varenda gång man flyttar stängslet.
Sen, L väljer utan minsta tvekan munkorg, liiite gräs och stor hage före liten pyttehage och ingen munkorg. Han är mycket lyckligare nu än vintertid, när hans vardag består av att på max 10 minuter äta upp sitt silage, sen i princip bara invänta nästa fodring. Även om han är snäll i liten hage är det inget han trivs med. Han är en typisk 'strövhäst' så. Glöm inte att L inte ens försöker ta av sig sin munkorg, utan går glatt med den, med huvudet i backen och idkar 'ett strå här och ett strå där' ätning.
Vad gäller lilla houdinishettisen så han svarar mycket dåligt på ytbegränsning. Om han är sån, det beror på att han tillbringade en LÅNG tid som ung på boxvila, eller om det beror på att han i många år gått på lösdrift (eller för all del kombinationen) vet jag inte. Men han skulle bli djupt olycklig i en liten pyttehage.
Utan munkorgar innebär ju en sådan storlek på hage att gräset dör helt, och då blir det tyvärr en pyttehage.
BÅDA skulle tveklöst om de fick bestämma säga 'stor hage, mycket gräs, ingen munkorg' dock, men de är inte riktigt kapabla till konsekvensanalys de där två
Men L är som sagt helt klart lyckligare som det är nu. Houdini är inte olycklig med greenguarden (då skulle han ägna sina dagar åt att försöka ta av den - febrilt), men tycker väl inte än den är en lysande uppfinning. Men han skulle om han kunde ägna sig åt sånt tänkande tveklöst välja den + stor hage. Han är en extrem 'strövare' beteendemässigt, du ser honom sällan lång tid på samma punkt om han inte vilar. Han går dessutom glatt in i de mest oländliga delarna av hagen. L kan stå och 'beta' en stund på samma ställe, men den lille är i rörelse nästan hela tiden, även när han äter utan munkorg är det ett steg i taget i princip konstant även om det inte är med någon fart.
Han reagerar dessutom väldigt starkt och väldigt snabbt på att stå inne t ex. Det är eg urtypen av en lösdriftshäst tror jag.
Däremot måste jag lösa skavsåren på något vis. Provade spänna ut grimman ett hål, och tog av den en timme innan intag. Får se om det hjälper något.