Tror ni greenguard hjälper?

Alexandra_W

Trådstartare
Shettisarnas svar på Houdini har väldigt bestämda åsikter om det här med betesreducerare. Det är helt enkelt inte till för honom. Tycker han.

Han accepterar att den tas på, och kan gå snällt och beta med den. Men det är bara skenbart, för i själva verket tror jag han går och listar ut hur man blir av med den.

För nästa gång eller möjligen dag när matte lyckats ovanligt bra så, munkorg av och/eller tras.

Han började med att KLÄ av den. Jag flätade fast den och spände den hårdare.

Efter någon dags fundering svarade han med, fråga inte hur, räkna ut hur han skulle knäcka metallspännet för käkremmen, och fick loss fastflätningen med, munkorg av. Jag trodde det var en slump första gången att spännet gått sönder. Tredje dagen insåg jag att det var 'med flit'.

Jag bytte ut spännet mot dubbelsidigt kardborreband, och gjorde diverse andra djävulska modifieringar och var riktigt nöjd med att nu skulle den väl ändå vara utbrotssäker.

En dag förflöt, man såg han försökt, men den satt kvar. Ha! tyckte jag.

Men skrattar bäst som skrattar sist. Vid lunch gick han fint och betade med den, kl 13 så eh ja.. man må på ett vis beundra hans påhittighet och bestämdhet, men *censur*ponny*censur* har lyckats få av HELA BOTTEN på munkorgen. Fråga inte hur.

Så, nånstans här får jag liksom börja inse att han leder, och mest troligt kan spöa mig i 'munkorgskampen' vad jag än gör. (För superlim räknas som djurplågeri va?..)

Så, tror ni en greenguard skulle kunna funka? Jag har personligen inga vidare erf av dem, de jag provat på har krånglat sig ur. Men kanske han accepterar en GG iom att den är mer 'öppen'? Har haft Globus hinkmodell nu.

Det som får mig att tveka är att han kan rymma ur vilken grimma som helst, hur hårt åtspänd den är så han lyckas åla ur den..

Jag börjar bli desperat nu =/

Sv: Tror ni greenguard hjälper?

Till greenguarden finns ju också en grimma som är till för att själva munkorgen ska sitta bättre. En extra rem över nosryggen som håller uppe munkorgen och en extra rem runt halsen för att förhindra att de kliar grimman över öronen.
Kompisen har en sådan till sin shettis och det är ytterst sällan han har lyckats få av den men.....är dom utbrytarkungar så kan de nog lyckas iaf ;).

Greenguarden är luftigare än hinkmodellen och ponnyn kanske inte blir så varm i den + att den inte känns lika hindrande storleksmässigt.

Fast han blir ju mer hindrad av grimman? Kommer ju behöva ha en grimma som sitter åt under 'hakan' mycket mer än en munkorg i strl cob gjort. Den kan han ju gäspa etc i.

Men det är ju min sista desperata förhoppning, att han ska känna sig mindre instängd t ex. Samtidigt tror jag inte eg det är problemet, då han som sagt inte säger halvsju om att få på sig munkorgen etc. Jag tror han störs på att den gör sitt jobb - begränsar hans ätande ;)

Har du sett hur greenguard-grimman ser ut?

Har aldrig testat hinkmodellen så tyvärr kan jag inte jämföra dom.

Jo, vet hur de ser ut (grimmorna alltså), men bilden visar ju det jag menar, att det kommer sitta åt hårdare runt käken/under hakan med grimma jmf med hinkmodellen. Tycker inte riktigt om det (tuggmmönstret), men ffa så tror jag inte det känns mindre instängt då. Samtidigt, det är lite 'skyll dig själv' med, han fick mååånga chanser att ha hinkmunkorg...

En GG under hinkmodell kanske?:devil::p
Nä men seriöst så har jag inte sett en enda GG där hästarna inte lyckats lista ut hur dom ska lyckas pilla undan den från näsan så de kan äta obehindrat.. Kanske bara är slump och felaktiga monteringar/storlekar iof..
Fanns ju lite egna modeller man kunde bygga av sån där plast/gummi dom har för dörrarna i ex butikers kylrum:) Kommer tyvärr inte ihåg varifrån mallarna hittats en gång i tiden.. men de verkade riktigt käcka, ganksa lika GG i grunden:)

Har sett en häst som började äta med GG genom att köra ut underkäken bakom fliken som är under hakan. Det löste vi genom att sätta den bakofram så att de 3 flärparna som annars är framåt satt bak. Den hästen kan nu inte äta utanför GG'n. En annan häst har den hänger rätt löst men har aldrig försökt äta bredvid den. Man kan ju få spänna den rätt hårt på en del kan jag tänka mig..

/Mitrolle som är glad att hon har normalsvårfödda halvblod...

Ja hur hårt ska de sitta eg? Införskaffat en GG idag. I fullstorlek dock, men jag ska modifiera lite, och tror han skulle slinka ur ponny på en pisskvart.

Men hur hårt 'mot mulen' ska den sitta eg??

jag tror han tar sig ur denna med... den ser alldeles för vid ut... skulle haft nåt som träddes över hela huvudet kanske;) dessa ponnyer alltså.

Här är en länk till en bild där man ser grimman tydligt. Själva betesreduceraren på bilden vet jag inte om det är en greenguard. Dom jag har är mer öppna på sidorna.

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=03bb02bf-02b8-476c-8691-5f4d95a0f337

Apropå inget, det där är 'nya' modellen av greenguard, kom typ 2008 eller ngt. Iaf i UK osv. Inte sett den i Sverige än, men jag tror eg mer på den modellen än den vi är van med, som är mer flat.

Det är därför jag har köpt en stor och ska modifiera :devil: Men var väl det med få grimman sitta kvar med.

Ja jag har ingen bra lösning på detta, har själv varit förskonad från detta, men att vi inte tänkte på en munkorg till pappas häst är märkligt, men han fick iofs fång 1998 el 99 men det fanns väl då med?

Greenguard fanns då, men var nog det enda. Enda jag hittade i samma period dock, till nsvstoet. Provade GG, men hon överlistade den på en kvart. En hinkmodell däremot hade ju varit himla praktiskt.

Lillen överlistar också GG btw, så hoppas lilla shettismonstret är undantaget. De hade bara full inne på Hööks, men med tanke på hur liten den känns, så tror jag att en ponny blivit på tok för enkelt att överlista, så jag köpte en full. Har satt på den nu, vill mest se vad han gör först. Än är han mest frustrerad för han får inte i sig ngt med den. Han fattar hur man gör, men har provat på för kort gräs bara, och han gnider för våldsamt.

Dock känns skavsårsrisken på mulen närmast som en garanti om man får den att sitta kvar? =/

Men, vi får se, lär ta några dagars justering och modifiering innan man kan säga något tror jag.

Frågar bara av ren nyfikenhet. Finns det någon möjlighet för att hästen att äta genom den eller är den till för att de inte ska äta öht?

De ska äta genom den, så ja det finns möjlighet. Det är ju som massa skåror i botten, och det gräs som sticker in genom skårorna kan hästen beta av. Precis som med hinkmodellen med ett litet hål i botten. Det gräs som sticker in kan hästen äta.

Hur mycket/lite de får i sig beror dock på dels teknik och dels längden på gräset. Om gräsets längd är kortare än tjockleken på botten får de ju inte i sig ett enda strå.

Så meningen är att de ska beta med den, men få i sig mindre gräs (hur mkt mindre beror som sagt på parametrarna ovan).

*KL*

I kampen Alex vs Houdini är ställningen nu återställd till 6-5 :devil:

GGn sitter kvar, han verkar inte speciellt irriterad på den, och går med nosen i backen och har precis rätt teknik. Bilden på håll är rena idealscenerna, två hästar som går med näsan i backen och 'betar'.

MEN.. Om man kollar närmare så är det ett 'litet' problem. Han får inte i sig någonting. Han gör rätt, han försöker idogt och är som sagt inte irriterad på GGn (än, kom igen när hungern blir svår kanske det ändras..). Men under de 30 min jag satt och tittade fick han inte i sig mer än MAX tre strån.

Delvis beror det kanske på att han är väl ivrig, delvis på att han väljer lite fel saker (maskrosor är dumt val), men faktum kvarstår att även på gräs, så han får inte in det, och får inte i sig ngt.

Han lär ju förvisso bli väldigt smal och fin, och jag har magsårsmedicin hemma, men det var ju inte riktigt SÅ jag tänkte.. Får se om han lyckas bättre om några timmar till, annars blev det ju en oväntad twist på det hela..

En GG i storlek ponny tror jag han överlistat och fått ut mulen genom på en kvart, jag är rätt säker på at det att mulen är där den ska är just för det är storlek full.

En liten filmsnutt. Som sagt, han verkar inte störa på den alls, och tekniken är det inget fel på. Så förhoppningsvis får han i sig lite mat vad det lider med. Han har ju helt klart envisheten för det ;)

Och den sitter än *halleluja*

Men det här är alltså en i FULL storlek, och jag begriper inte riktigt hur en mindre (i strl ponny) skulle ha fungerat, den borde han kunnat skjuta åt sidan lätt som ingenting?

Ni får ursäkta bildkvaliten, taget med mobilen. Samt den tidvis skakiga filmaren ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5wt3Emy_uXs

Senast ändrad:

Och lite stillbilder

greenguard2.jpg

greenguard1.jpg

greenguard3.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10