Trontjänaravlivning- ersättning?

Magica

Trådstartare
Min häst kommer nu att avlivas. Han har fått ny skada som är riktigt illa och kommer inte hålla mer än att gå i hagen. Vilket han inte kommer nöja sig med då det är en arbetsglad häst.
Har bestämt mig för trotjänaravlivning med hjälp av ett företag här i Skåne. Hästen har ingen livförsäkring längre pga ålder. Måste jag ha hästen utdömd iaf för att få ut ersättning för avlivning? Ha Sveland A1. Enbart veterinärvåd. Eller det blir ingen ersättning alls? Pratade med företaget och de sa att jag skulle skicka in räkningen som ett bevis på att hästen är död. Även passet in till avelsföreningen.

Sv: Trontjänaravlivning- ersättning?

Nej precis som för oss när det blir dags, får man betala avlivningen samt ev bortforsling/destruktion ur egen ficka.

Däremot så är nog fakturan bra att skicka med vid avreggning ur avelsföreningen, jag tror inte att försäkringsbolaget har någon nytta av den då ersättning inte kommer att betalas ut.

Ok tack för svar!
kan få en tid imorgon så tar den då. Vill ha det gjort snabbt för hästens skull. Jobbigt dock :cry:

Men det beror ju på vad du har för försäkring. Jag har tagit en extra försäkring som täcker avlivning också. Kolla i ditt försäkringsbesked vad du har eller ring ditt försäkringsbolag igen.

Tröstkramar i din svåra sorg.

Har du ingen extraförsäkring som täcker kostnaden för avlivning, blir det inga pengar alls eftersom det inte finns något livvärde.

Nej det var det jag tänkte. Har ingen extra försäkring. Står att försäkringen inte täcker avlivning.

Nu är avlivning bokad. sker imorgon fm. :cry:

Alltid lika tungt. Och för mig är det faktiskt värst innan det är verkställt. Efteråt känns det som en lättnad att hästen slipper lida. Även om saknaden är som ett stort svart hål.

Ja det är fruktansvärt tungt. Befinner mig i en dimma och fattar inte att detta sker :cry: min älskade häst

Nej det var det jag tänkte. Har ingen extra försäkring. Står att försäkringen inte täcker avlivning.

Nu är avlivning bokad. sker imorgon fm. :cry:

Nej jag utgick ifrån vad du skrev i ditt startinlägg, vanlig en vanlig försäkring utan liv i Svealand täcker inte avlivning bortforsling/destruktion utan som sagt man måste betala det själv.

Hoppas det går bra för er, det här är inget jag ser fram emot för dagen kommer då vår gammelman är 27 år men är fortfarande pigg men har problem med sina tänder.

Liknande trådar

Hästvård Den 7 Juni var jag inne på ATG i skara med min älskade häst. Efter att ha gått konstigt och haft ont från och till hade jag bestämt...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Luleå
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
A
Ekonomi & Juridik Fick höra nått mycket skrämmande i dag. En kompis häst har blivet avlivad. Men ägaren fick inte vara med. Hästen var utlämnad på foder...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka