Krav vid avlivning

Sv: Krav vid avlivning

Så... om jag har min häst utlånad till någon och vi kommer på kant, så kan den personen slakta min häst för att vara elak? (ja, chansen är liten men det ifnns människor till allt!)

Tja, om dom tycker att det är värt att vara elak för ca 4-5000:- så... man får nog vara bra mycket på kant med nån för det, eller så är den som man kommer på kant med tämligen rik?

Jag har inte heller behövt visa pass eller leg, bara hiva fram kontanter då hästar slaktats hemma.

Usch vad hemskt! Kan inte tänka mig hur arg jag skulle bli om någon annan tog bort MIN häst utan min vetskap!

När vi tog bort våran häst förra året så tog de passet på plats och skickade in det dit det skulle. (knabstrupperförbundet kanske?). Så de kollade ju iallafall, kommer inte ihåg om de hade legkoll eller inte.

När vi avlivade(slaktade med nödslakt, dock planerat) så bad han om ägarebevis, försäkringspapper samt pass!

Trodde det alltid gick till så?

Tog bort min isis för någon vecka sedan...
Dom kollade passet och tittade på hästen och kom fram till att det va hästen pass...
Dom hade mitt namn och personnr.

MEN jag står inte som ägare i passet utan förr-förra ägaren!
Ingen fråga runt det....

Allt gick mycket fint till och dom va helt underbara!
Har inte tänkt på att ja inte står som ägare förens nu när jag såg denna tråden....

Jag visade pass innan Patsy togs bort.

När Neffi avlivades visade jag inget pass men å andra sidan avlivades hon av veterinären som hade behandlat henne och sett henne förut (inkl pass).

Jag har avlivat en ponny hemma och en ponny på djursjukhuset.
Ingen av gångerna var det tal om att kontrollera identitet på ponnyn eller ägare på densamma även om det sistnämda hade gett en hel del problem då jag inte hade några som helst ägarbevis på någon av dom.
En promenad och en sällskapsponny som aldrig lämnade gården, då är man inte så noga med sådant.
Har just nu en ponny utan några papper (det ska ordnas) och då måste han ju kunna tas bort ändå för han kan ju inte gå och lida för att det inte finns några papper på honom eller hur?!
Vad jag menar är att det nog finns en hel del hästar utan pass, som fö inte alls styrker din äganderätt, eller ägarbevis.
Hur ska dom hanteras?

Det var med min tanke. Även om hästen skulle avlivas så valdes denna firma att få sköta om det då ägaren ville vara med. (ej möjligt på djursjukhuset)
Ägaren blev fakturerad för avlivningen så särskilt kostsamt är det ju inte ta bort någon annans häst.

I våra trakter kräver den stora "Firman" som tar hand om djurkroppar samt nödslaktar vid behov förskottsbetalning av just hästägare (pga ofta dålig betalningsvilja).
Bara lite förvånad över att de gick med på faktura, vilket ju inte alls har med tråden att göra egentligen...

Kan bara också bekräfta att något bevis på ägarskap aldrig krävts då jag varit med om avlivningar.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
Hästvård Är det bara jag som upplever att det är många hästar som skadar sig eller blir så allvarligt sjuka att man får ta bort dem i år? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 859
Senast: coari
·
S
Hästvård Har läst trådar om fång och om ponnysar och hästar som drabbats av fång, så jag tänkte berätta lite om våran kära lilla b-ponny:love...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: studs_boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka