tromboflebit !

H

hillevie

mitt halvblod svullnade bakom käkvinkeln feb-2001. tog ut distriktsvet. som inte hade en aning om vad det kunde vara, men hon skrev ut butta. efter 10 dagar va det fortfarande ingen förändring ! nästa vet. kom ut, han misstänkte ormbett, och tyckte vi kunde avvackta(han va inte påverkad av svullnaden) någon vecka till.... efter yttligare några veckor utan förändring, ringde jag vet. igen som då tyckte att vi skulle åka till djursjukhuset.! efter ultraljud konststerades att det va tromboflobit(som en blodpropp sa vet. att det är.)
orsakat av sövnings vätska som kommit i venväggen när han kastrerades(på klinik) oct.-2000.

massa behandling och opration följde......
idag är han helt frisk, men har aldrig hört om detta varken innan eller efter....

skulle vilja höra om någon annan här har varit med om denna åkomma, eller på annat sätt har erfarenhet av det..?

Sv: tromboflebit !

Det förekommer då och då om vävnadsretande läkemedel (tex sövningsvätska eller kramplösande vid kolikbehandling) som ska ges direkt i blodet kommer lite vid sidan av blodkärlet. Det kan räcka att hästen rycker till lite vid injektionen. Om bara lite kommer utanför brukar det inte vara nån större fara, men det kan alltså bli troboflebit pga att kärlväggen skadas i samband med detta.

jo, det vet jag oxå. men det verkar som om det är väldigt ovanligt..
det borde det ju inte vara igentligen, med tanke på hur mkt. behandlingar som utförs hela tiden, men veterinärerna här hade aldrig sett det tidigare, jag har hållt på med häst i hela mitt liv, tävlat upp till msv. och jobbat som beridare, men heller aldrig hört talas om det innan. vet. på djursjukhuset sa att prognosen va 50/50 att han skulle överleva utan men.. hade varit intressant att höra andras erfarenheter av det, och hur fortsättningen blivit.!

Guaifenisin (Myolaxin R) används vanligen när man ska kasta en häst inför OP. Det späds vanligen ut för att minska risken för tromboflebit, ofta från 15 % till 7,5 %.
Det står inte att man ska späda den i Fass vet, men det har jag hört att man gör i praktiken från olika håll.

ok. har ingen aning vilket dom gjorde på min pålle, men han kastrerades på åbys klinik, för att jag tyckte det känndes tryggt (läkte jättefint)....
när han fick svullnaden 4 mån. senare satte jag inte alls det i samband med kastreringen.
oprationen gick att utföra först i slutet av juni.(ingen kul månad att ha nyopererad häst)en bit av oprations ärret gick upp :cry:
och läkningen va klar först i sep. tack och lov har det inte varit några problem efteråt, syns inget idag.!
efter oprationen fick jag veta att komplikationer inte är ovanligt, men bortsett från att stygnen inte höll över hela op.såret, har vi klarat oss :banana:

Jag har sett detta på min val. några ggr.
En gång i samband med avmaskning.
De andra ggrna på våren när han petat i sig ngt konstigt(glupsk).
Det har gått ner på en eller några dar.

Tromboflebit sitter i kärlet och är en blodpropp. Det är allvarligt, och måste opereras och behandlas medicinskt. Det uppstår på den sida av halsen som fått en vävnadsretning i kärlväggen, tex om man sprutar något intravenöst men missar lite. Vissa läkemedel är starkt vävnadsretande.

Svullna i käkvinkeln kan hästar även bli av andra orsaker, ofta en retning av öronspottkörteln, och det kan gå bort av sig själv. Ofta blir de det när de äter något i hagen, tex. på bete eller när snön försvinner. De veterinärer jag frågat vet inte riktigt varför de blir så, vilken växt det beror på.
Detta är inte samma sak som tromboflebit.

Senast ändrad:

du har mycket kunskap om det :bow: . har du mött någon drabbad häst.? jag har förstått att det inte så ofta går riktigt bra, fick inte klart för mig innan ingreppen , HUR allvarligt det va, opererande veterinär sa efteråt att endast 4 av 10 överlever UTAN komplikationer (tror det hette flodhäst huvud) och det verkade groteskt....
det är ju längesen det här, men jag kan inte riktigt släppa det.!
hemskt glad för dina svar, det där med spädningen va riktigt intessant....!

Nej, jag har aldrig sett en sådan häst. Men jag läser till veterinär, och när vi övar på vår kliniska undersökning av häst har lärarna pratat mycket om just denna skada och hur man upptäcker den. Man upptäcker det om man försöker stasa jugularvenen, samt ser det som en ensidig svullnad. Det är just pga denna sjukdom man ska vara noga med att titta på båda jugularerna så man inte missar det. På farmakologikursen läste vi om Guaifenisin som kan orsaka sådana tillstånd.
Jag är ju speciellt intresserad av hästar och deras sjukdomar, så det mesta som rör häst fastnar väldigt lätt i minnet. De andra djurslagen går aningen trögare att plugga in. ;)

jo, att det är lätt att missa har jag förstått...:smirk:
3 veterinärer(inriktade på häst) tittade på honom utan att kunna ställa diagnos.....
diagnosen fick han i skara efter ultraljud, sen fick han mediciner och vi fick vänta på att det kom fram en "böld", den trängde undan viktiga kärl och nerver, så det blev lättare att operera och komma åt.
hanns tromb satt högt upp.
eftersom op.såret sen sprack upp ca. 20 cm upptill så blev det MYCKET jobb LÄNGE efteråt, sydde en "skyddskrage" som han fick ha 2 mån. som skydd för flugorna, det va en "ficka" upp i såret som fick "rensas" med hjälp av piang 2 ggr. om dan. men jag tror att vi hade tur ändå...:D
lycka till med dina studier, tror du blir en jätte bra vet.:)

är det INGEN annan som varit ute för tromboflebit ???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips på att rida omotiverad unghäst?
  • Ny sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama