Troligen hovproblem..

A

aenglah

Jag har sto som gått nästan hela sitt liv utan skor.

Vi har haft skor i omgångar beroende på hur mkt hon gått, underlag, etc.
Nu är hon jätteöm i fram.

Går med föl och rids ej. Hoven är inte varm men hon kan röra sig bra i ett steg sedan ömmar hon två etc.

Ömmandet började direkt efter att hovslagaren verkade henne senast och det verkar bara bli värre.

Om hovslagaren tagit för mkt kan man verkligen slå på skor i en ömmande hov?

Sv: Troligen hovproblem..

Hur länge har hon ömmat eftre att hovslagaren var där??

Blir jätteorolig för din del. För exakt sådär hände det mig, min häst vart öm precis efter hovslagren tagit av henne skorna. Efter ca 3dgr vart hon blockhalt. och sedan vart hon bra igen, men fick kort därefter återfall på hältan.
Det visade sig i slutändan att hon fått bärrandsröta som höll på att utveckla hovbölder. det hela slutade med att jag fick ta bort henne :cry:.

Jag hoppas verkligen att det kommer bli bra och att hon bara är lite öm för något helt annat. Ville bara berätta. Hoppas du inte blir sur av orolighet.

Usch nu blev jag väldigt orolig.

Har under mina 8 år som hästägare aldrig haft problem med hovarna förut.

Det är nog 3 veckor sedan hovslagaren var här. Ömmandet har eskalerat de senaste två dagarna och jag har funderat i banorna att det kanske är hovböld men hon har hittills inte varit blockhalt.

Har du någon visitertång hemma ?. Hovbölder kan vara riktigt svåra att bedömma själv bara sådär.
Kanske ta kontakt med hovslagaren och se om den kan komma ut och titta vad det kan vara..
Hoppas verkligen att det bara är något litet fel !!!
Jag hade aldrig heller haft problem med hovar innan detta som hände min häst.
Min veterinär sa att i år att det väldigt vanligt med bärrandsröta och hovbölder tack vare att det har regnat så mkt. ( jag bor i mellansverige ).

Håller med föregående skrivare, ta ut hovslagaren så fort det har med hovarna att göra, ju förr dess bättre för att få rätt diagnos ;)

kan säkert ha med röta eller bölder att göra... och åtminstone här är det superblött, vilket gör att hovarna mjuknar och mina kusar blir ömfotade...
vill bara påpeka att hovbölder sällan leder till avlivning, förutsatt att dom upptäcks..

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård