Tröga silettdäcklar

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag har två silettdäcklar från Ideal men båda är väldigt tröga, d.v.s. ryggremmarna som går igenom däcklarna och som skall vara rörliga är i stället väldigt stumma och svåra att dra igenom. De glider inte alls. Jag har jämfört med en silettdäckel av annat märke som är mycket lättare än mina. Kan man göra något åt detta? På den ena däckeln har jag provat att byta ryggremmen till en tunnare men det fungerar ändå inte bra.

/Maja

Min Ideal var inte jättelätt att röra på, men det blev bättre och bättre. Nu tycker jag att den rör sig rätt ok. Har haft den i ett år, och har kört rockard med den sedan i maj.

Tack för era svar!

Den ena däckeln är tre år gammal och den andra bara några månader. Den som har några år på nacken är lika stum som den nyare.

Kan man smörja med något särskilt medel som får remmen att glida bättre men som ändå inte förstör lädret?

Jag fick hem Ideals syntetsele och där satt ryggremmen verkligen FAST. Efter lite(mycket) slitande och smörjande med silikon blev det lite bättre en stund, sen gnoddes det bort och det vart för trögt igen.
För min del så ska den remmen löpa lätt när rockarden kör över ojämnheter, så jag skickade tillbaka den faktiskt och tog en (läder)sele från Drive out istället, där löper remmen lätt och fint precis som på min gamla sele.

Jag trodde att det var primärt pga materialet som Idealselen var så trög, men då kanske det är så de gör dem...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 113
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama