Trött vi pälssättning?

silverblom

Trådstartare
Min häst håller på att sätter vinterpälsen och jag misstänker att det är därför han vart så trött det sista. Han får inget kraftfoder alls i dagsläget.

Behöver jag ge något extra? I så fall vad?
B-vitamin? Foderjäst? Mineraler?
 
Nu är det försent. Det hästar behöver vid pälssättning är mer protein och det får man börja ge flera månader innan de börjar fälla. Den nya pälsen är redan klar när hästen väl börjar fälla och det är därför man får öka proteingivan ca tre månader innan.
 
Nu är det försent. Det hästar behöver vid pälssättning är mer protein och det får man börja ge flera månader innan de börjar fälla. Den nya pälsen är redan klar när hästen väl börjar fälla och det är därför man får öka proteingivan ca tre månader innan.

Vad rekomenderar du att ge då? Hästen är lättfödd.
 
Brukar hästen bli trött vid pälssättning? Har du provat att klippa? En del hästar blir supersega om de blir för varma.

Håller med där, här i Uppland har det varit en ovanligt varm september och jag önskar att jag hade klippt min ponny redan tidigare, nu när jag ser vilken skillnad klippningen har gjort för hans energi! Har inte behövt klippa på flera år, men i år behövdes det.
 
Håller med där, här i Uppland har det varit en ovanligt varm september och jag önskar att jag hade klippt min ponny redan tidigare, nu när jag ser vilken skillnad klippningen har gjort för hans energi! Har inte behövt klippa på flera år, men i år behövdes det.

Samma här. Denna veckan har vi haft 20 grader dagtid vilket är mycket varmare än normalt.
 
Den nya pälsen är redan klar när hästen väl börjar fälla.
Du får ursäkta, men det har jag väldigt svårt att tro... Eller så får du utveckla mer! Det är ju liksom inte ens fysiskt möjligt att min islandsvalack (med björnpäls vintertid med 5-8 cm långa hårstrån och kort blank päls sommartid) skulle ha "färdig vinterpäls" lagrad i huden under sommaren??? Eller hur menar du?
 
Vad rekomenderar du att ge då? Hästen är lättfödd.
Kolla grovfoderanalysen - om den visar att proteinet ligger lågt så att det precis räcker till eller ligger i underkant, så se till att ge mer protein. Lusern brukar vara bra, helst melassfri om hästen är lättfödd. Lätt överutfodring med protein brukar inte vara något problem för lättfödda hästar, så länge det inte samtidigt blir för mycket energi!
 
Du får ursäkta, men det har jag väldigt svårt att tro... Eller så får du utveckla mer!

Det är inte så konstigt som det kan låta. Den nya vinterpälsen växer sakta ut under tiden som sommarpälsen fälls. Hade den inte gjort det så hade hästen blivit helt hårlös är sommarpälsen fälls. Sen är vinterpälsen naturligtvis kortare i början och växer sig sedan längre vartefter tiden går. Så fungerar ju all hårväxt.
 
Det är inte så konstigt som det kan låta. Den nya vinterpälsen växer sakta ut under tiden som sommarpälsen fälls. Hade den inte gjort det så hade hästen blivit helt hårlös är sommarpälsen fälls. Sen är vinterpälsen naturligtvis kortare i början och växer sig sedan längre vartefter tiden går. Så fungerar ju all hårväxt.
Självklart så har den hunnit växa en bit när sommarpälsen ramlar av. Men den är inte "färdig" då, långt ifrån färdig. Skulle den vara det så är ju det ökade proteinbehovet överspelat, men jag vill mena att det inte är det, utan att proteinbehovet kvarstår så länge pälsen växer.

Tittar jag på mina hästar, så brukar de börja fälla sommarpäls i slutet juli/början augusti. Ett par veckor senare skiftar valacken, som är musblack, färg till mörkare än han är på sommaren. Det är "toppen" på vinterpälsen som syns då, och efter ytterligare ett par veckor brukar han behöva klippas för första gången. Sedan växer pälsen kontinuerligt fram till jul, ungefär, och pälstillväxten brukar gå snabbast ungefär nu, alltså slutet september/början oktober. Efter nyår är pälsen i princip "död", dvs den växer inte mer, men sitter kvar. Fällningen av vinterpälsen brukar börja någon gång i februari och håller på typ fram till midsommar...

Jag skulle ju alltså vilja påstå att det extra proteinbehov som uppstår för att "tillverka päls" borde gälla hela perioden augusti - december.

Nu är mina hästar islandshästar som ju då tillverkar betydligt mer päls än t.ex. ett genomsnittligt halvblod, men cyklerna för tillväxt och fällning av päls borde ju vara ungefär desamma ändå, bara skillnad på hur mycket päls det blir...
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Du får ursäkta, men det har jag väldigt svårt att tro... Eller så får du utveckla mer! Det är ju liksom inte ens fysiskt möjligt att min islandsvalack (med björnpäls vintertid med 5-8 cm långa hårstrån och kort blank päls sommartid) skulle ha "färdig vinterpäls" lagrad i huden under sommaren??? Eller hur menar du?
Grunden är färdig. Att pälsen sedan fortsätter växa är väl inget konstigt? Jag har inte heller påstått att man ska sluta ge den ökade givan protein när hästen börjar fälla utan att man måste börja ge extra i tid då den nya pälsen tillverkas och det gör den långt innan det syns och hästen börjar fälla. Att börja ge extra protein när hästen redan fäller, visst kan det ge effekt men inte lika mycket som om man hade gett när behovet var som störst och uppstod. Utväxt är en sak och tillverkningen en annan.
 
Grunden är färdig. Att pälsen sedan fortsätter växa är väl inget konstigt? .... Utväxt är en sak och tillverkningen en annan.
Det är det där jag menar inte riktigt stämmer, jag vill hävda att "tillverkning" sker kontinuerligt under hela hårets tillväxtfas och att tillväxtfasen är detsamma som "tillverkning".
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Det är det där jag menar inte riktigt stämmer, jag vill hävda att "tillverkning" sker kontinuerligt under hela hårets tillväxtfas och att tillväxtfasen är detsamma som "tillverkning".

Fast när det finns väl underbyggd forskning/vetenskap inom ett område, så tycker jag att man bör sluta "tro" en massa saker själv och istället ta till sig fakta. Forskning har visat exakt det som @TinyWiny skriver. Och man har även kommit fram till att det är protein man i första hand behöver tillföra, till skillnad mot B-vitamin som man trodde tidigare.
 
Fast när det finns väl underbyggd forskning/vetenskap inom ett område, så tycker jag att man bör sluta "tro" en massa saker själv och istället ta till sig fakta. Forskning har visat exakt det som @TinyWiny skriver. Och man har även kommit fram till att det är protein man i första hand behöver tillföra, till skillnad mot B-vitamin som man trodde tidigare.
Jag utgår från det jag lärt mig kring hårets och hårsäckens uppbyggnad och funktion med tillväxtfas, vilofas etc.
Det vore jätteintressant att läsa något om de forskningsresultat du pratar om - har du någon länk, eller kan du tipsa om vad jag bör söka efter för att hitta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
506
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 464
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 305
Senast: Ise
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp