Trodde inte jag behövde en sån här tråd

cowgirl81

Trådstartare
Men nu gör jag en iallafall. Mamma har haft problem med en katt som bosatt sig på trappan, så fråga hur gammal den var. De kunde hon inte säga. Åkte dit idag och får se en liten skran parvel. Han är nog inte ens 10 veckor och väldigt vilsen. Dock kelen och väldigt hungrig. Hade transportburen med mig så stoppa in han i den. Ingen utav grannarna visste vem den tillhörde och alla hade haft problem med den då den försökt ta sig in. Så nu ligger den i ena soffan hemma och vilar. Har lekt lite med honkatten jag har sen fick han lite blöt mat då torrfodret nog inte är lämpligt för han. Special foder eftersom min hona måste ner i vikt. Bror min ska hjälpa mig skriva ut en lapp som jag kan sätta upp i affären och diverse anslagstavlor. Men hade ni satt ut en bild på den. Tänkte skriva : Hej har en upphittad kattunge här hemma, återfås mot beskrivning. Och mitt nr då. Eller hade ni lagt till nått. Mvh Hanna

Sv: Trodde inte jag behövde en sån här tråd

Jag tycker att det är en bra idé att skriva en lapp. Risken är att den aldrig har haft en ägare utan att det är en oönskad kattunge man slängt ut eller att den blivit född av en vildkatt. Och då kommer du nog få behålla den. Är du redo att göra det?
Annars kanske man kan lämna in den till ett katthem eller något.

Jag hade skrivit så som du skrev, utan bild. Kolla också i annonser i tidningar och sånt om det är någon som saknar en kattunge.

Lycka till! :)

Tack, jag är beredd och behålla han. Om ingen ägare dyker upp så får den stanna, när kan man kastrera den. Vill ej ha okastredade katter, finns ju redan så många utav dom. Har kollat könet på han och det är en hane. Jättesöt.

Vad bra att du är beredd att göra det! Katten måste bli könsmogen innan du kastrerar den och jag har för mig att den blir det runt 6 månader. Så när den är 6 månader så är det nog dax. Jag är dock inte helt säker men du har ju tid på dig att höra med vetrinär osv.

Jo det är väll nått sånt. Lite synd när man inte vet exakt ålder.

Har satt upp lappar i närområdet, samt pratat med de flesta grannar där katten fanns, men ingen som vet om den.

Kattungen har säkert dumpats.Det hittas kattungar lite överallt nu.T,ex. i en container.
Man kan kastrera kattungar när de är 3 månader, men det är inte alla veterinärer som vill göra det då.
Vanligast är att kastrera vid 6 månader.
Katten behöver INTE vara könsmogen när den kastreras nuförtiden.

Jo det är väll nått sånt. Lite synd när man inte vet exakt ålder.

Ge honom nån månad att lägga på sig lite vikt och komma i form. Mina hankatter kastrerades båda två när de var 4mån och det var för 8 år sen.

Å andra sidan kan han behöva vaccineras ganska snart och då kan du ju passa på att fråga veterinären att uppskatta kattens ålder och ev. när det är dags för kastrering.

Jo han har fått avmaskning av mig men när kan ja kan ja ta över ta han, så jag kan åka till vet och vaccinera han. Efter 1 vecka eller 1 månad från det lappen kom upp. Mvh Hanna

Den lille kattungen har nu kommit hem. De hade letat efter den, men på fel ställe. Kompisen berätta vems katten va för den hade följt efter dom hem. Så prata me dom förut och nu är han hemma hos sig. Men saknar redan den lille busen.

Tur att han hittade hem, men hade kattungen rymt eller något?
Eller hur hade han hamnat där ute?
Eloge för att du tog hand om honom när han behövde det! :bow:

Kompisen har sin syster bredvid han som äger katten. Så när de hade gått hem hade kattungen följt efter, vet dock inte om han rymt.
Har hört att de inte verkar bry så mycket om sina katter. Men denna hade de letat efter.
Sen hade den hamna nere hos mamma ca 2 kilometer därifrån, dock närmare fågelvägen. Men den hade gått över en järnväg och genom samhället fram till porten där kompisen bor. De trodde ju kattungen skulle gå tillbaka, men han hade suttit där en dag. Sen hade han gått runt affärn i byn nån dag.
Sen såg mamma att grannpojken hade bärt runt på en kattunge och frågat om de skaffat katt. Men de hade dom inte. Sen på kvällen ringer min mamma och säger att de har problem med katten för den vill smita in hos mamma, men mammas katt accepterar inga andra djur.
Dan efter åker jag till mamma, tog med kattburen ifall han var kvar.
Och det var han, tog hem gav han lite mat varje timme så magen kom igång igen. Så kattungen och min son har lekt jättemycket, de passa varann som hand i handsken. Saknar han jättemycket nu, men vi ska ju få hem en kattunge sen i october.

Hmm, låter ju inte som man har så ansvarsfull katthållning om man inte har koll på sina utegående små kattungar när man bor i tätbebyggt område, som att släppa ut små barn själva i trafiken. :crazy:
Bara hoppas de har bättre koll på den fram över och att de också tänker kastrera den.

Kan uppdatera, kattungen är åter hos mig, Åkte in till byn förut. Fick reda på att den hade bosatt sig på en kompises altan.
Ägaren hade åkt till norge och slängt ut kattungen ihop om att han klarar sig.
Så nu får han stanna här och ägaren lär få höre ett och annat när han kommer hem. Stackars missen.

Passa på att anmäla honom. Jäkla kräk. :mad:
Är ju bara ren tur för denna kisse att du fanns så han slapp irra runt och slippa svälta ihjäl så småningom.

Ja han ska anmälas ska ringa imorrn. Men nu lämnar jag inte tillbaka kattstackarn, fick reda på att hans ungar hade tage med katten upp på studsmattan. :(

Jag är inte helt för att man ska stjäla djur... Men jag skulle nog inte berätta att katten var hos dig, för förra ägaren kan nog annars komma och ta tillbaka katten, lagligt alltså.

De knepiga är ju att hans ex bor mitt emot mig så han brukar ju lämna sina ungar där. Men ska ringa länsstyrelsen på måndag och rådfråga. Ska även prata med han som äger kattungen, fråga om ja kan få ta han istället. För personer som skaffar djur och bara släpper ut vind för våg ihop om de ska klara sig själv. Ska inte ha djur.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Katthälsa Hej! Jag har haft katt så långt bak i tiden jag kan minnas och när min senaste katt dog i december beslutade jag mig för att söka efter...
Svar
18
· Visningar
3 523
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 975
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar