Trodde det gick bra idag..

Smurfoff

Trådstartare
Sen jag flyttade in till stan har min dvärgpinscher Ellie blivit väldigt lydig och har henne lös väldigt mycket. I parker, vid stranden osv och hon springer inte fram till någon och kommer så fort jag kallar.

Idag släppte jag henne i parken och där var folk som hon EJ brydde sig om.. Tills det kommer en invandrarkvinna med slöja och lång svart klänning som var långt ifrån.. Full fart efter henne och hon springer och skriker och Ellie efter. Hon springer efter henne några meter sen kommer hon.

Någon som vet vad som hände där? Varför hon ej bryr sig om folk men ser hon en muslimsk kvinna så måste hon "jaga" ? Kan de va att hon kände att hon var rädd?

Sv: Trodde det gick bra idag..

Jag hade skämts ihjäl om min hund gjorde så :o

Jag har också dvärgpinscher, de reagerar på allt som ligger utom deras ramar för "normalt och ordning och reda". Burka, personer som haltar, barn som springer och skriker eller personer som ramlar är typiska saker som ligger utanför den ramen.

Jo jag skämdes riktigt mycket.. Alla i parken glodde ögonen ur sig.. Kvinnan försvann ju fort... Hon trodde ju hon skulle bli uppäten...

Jo jag har märkt hon reagerar på sånt. Och vill jaga...

Tips hur man tränar bort sånt? Mopsen kom ju tillbaka direkt för jag hade godis men ellie tyckte den springande kvinnan var roligare

Sätt på ett koppel.
Det är säkrast för alla. Ett tu tre jagar hunden en fjäril och hamnar framför en bil.

Om inte annat: Hitta personer som ser konstiga ut ur hundperspektiv och anlita dem för att kunna träna.

Jag har också dvärgpinscher, de reagerar på allt som ligger utom deras ramar för "normalt och ordning och reda".

Bruce vägrade gå förbi en parkerad motorcykel med överdrag igår kväll :meh: Jag har aldrig sett honom så arg! Reste ragg, skällde och sprang undan. Jag försökte locka honom med godis och sätta mig på huk bredvid motorcykeln men han var vettskrämd. Så ja... jag har också märkt att han reagerar på saker som ser annorlunda ut. En slöja, burka eller liknande skulle han säkert reagera på. Saker som fladdrar i vinden är extra läskiga.

Innan var det så när hon såg barn att hon ville jaga.. men nu har hon vant sig och ser dem som en i mängden. Men folk i burka har hon inte sett innan så de kan vara de:D

Jag har 3 st dvärgpinscher och de 2 äldsta (13½ o 5 år) reagerar inte negativt på något. Det kan vara konstiga kläder, annan hudfärg, handikappade eller vad som helst. Den lille som är 4 månader kan reagera första gången något händer, t ex första gången en duva flög upp precis framför honom hoppade han till. Eftersom ingen reagerade negativt så brydde han sig inte nästa gång. Det finns en period i de flesta valpars liv som kallas spökålder då de kan reagera hur som helst på vad som helst. Som t ex motorcykeln, där hade jag låtit det ta den tid det tar och lockat fram honom med hjälp av att lägga godis framför så att han liksom får äta sig fram till den. Lock o pock och massor med beröm för minsta lilla steg framåt.

För att få dem att sluta jaga olika saker/personer så kan man arrangera och träna på att de inte ska bry sig om det ser ut som det gör. Tills dess måste det bli koppel på.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 338
Senast: Acto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 000
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar