Trochanterit

Mikan

Trådstartare
Mina höftbesvär som jag trott var fogproglem efter två täta graviditeter visade sig efter läkarbesök vara inflammation i höften. Fick en kortisonspruta igår och idag har jag ännu ondare. Var noga med att ta det lugnt efteråt igår, läkaren som sprutade är reumatolog och en duktig sådan och jag hade naturligtvis hoppats på annat resultat än att bli sämre :(

Någon som har egna erfarenheter, och hur har ni blivit hjälpta ? Mina besvär har varat ett par månader och kommer förmodligen av snedbelastning pga ryggbesvär.
Läste att ibland blir operation nödvändigt, vilket jag helst vill undvika ;)
 
Sv: Trochanterit

Jag har haft det i fjol och gick efter några månader till läkare. Han ville ge mig en kortisonspruta men jag hade ingen lust till det då utan jag fick remiss till sjukgymnast. Hon behandlade mig med akupunktur 5-6 gånger och så småningom klingade smärtan av. Vet inte om det hjälpte med akupunkturen men sjukgymnasten sa att det kan ta ett halvår innan det ger sig och det var ungefär vad det gjorde.

A
 
Sv: Trochanterit

Jag har haft liknande, mina stora rumpmuskler var mest drabbade dock. Mitt kom också från en tung graviditet, trodde med det var foglossningar.
Det som hjälpte var en duktig sjukgymnast! Och så gick jag inte promenader på mer än en halvtimme på över ett halvår.
 
Sv: Trochanterit

Jag har haft kontinuerlig kontakt med sjukgymnast länge utan resultat. Nu när jag började tänka tillbaka så kom problemen i somras, jag har visst lyckas missa att det är december nu och har alltså haft ont i minst sex månader O_o
Den ena sjukgymnasten jag går till med jämna mellanrum rättar till mina låsningar i rygg och snedhet i bäckenet, dessa problem i kombination med nytt jobb, kan nog vara anledningen till trochanteriten. Den andra har försökt stretcha ut musklerna samt tryckt på dem.
Måste kanske beställa en ny tid.
Någon särskilt ni fått som råd när det gäller träning, undvika något eller blivit rekommenderade något?
 
Sv: Trochanterit

Missade det ;)
vi har pratat om akupunktur men efter att hon försökt tidigare med det i min rygg tyckte hon inte det var aktuellt. ( jag reagerar som om det är femtumsspik de sätter i, benen och ryggen är känsligast). Nålar i nacke och huvud fungerar. Å andra sidan klarade jag ju av sprutan igår ( med hjälp av div smärttabletter:o) så jag ska ta och överväga det igen.
 
Sv: Trochanterit

Det är precis som det ska vara att du får mer ont dagen efter.

Man sprutar nämligen en blandning av cortison och lokalbedövning, och när lokalbedövningens effekt har försvunnit efter ett antal timmar så har du bara cortisonet kvar, och det svider som tusan några dagar innan det börjar få effekt.

Det är inte höften som är inflammerad vid trochanterit utan ett muskelfäste.

Operation är sällan lyckat att göra.

Sjukgymnastik, se över sina gång- och skovanor, en cortisonspruta emellanåt, är bästa behandlingen.
 
Sv: Trochanterit

Tack Cilla W, 1177 ville skicka mig till akuten. Hon hade aldrig hört talas om att det kunde bli värre av sprutan. Nu har jag återfått hoppet :)
Inflammation i höften var ett slarvigt uttryck av mig ;)
 
Sv: Trochanterit

Sånt borde 1177 veta.

"Höften" är ett ganska luddigt begrepp. Jag förtydligade lite, man kan liksom inte spruta något i höftleden utan genomlysning :)
 
Senast ändrad:
Sv: Trochanterit

Jag har periodvis smärtor i just det nämnda området - har en reumatisk sjukdom som ger såna symptom. Har förvisso bara fått kortisonsprutor där vid ett tillfälle, för ett par år sedan. Har fått kortisonsprutor på diverse andra ställen också och det brukar oftast vara just så - att det gör mer ont när bedövningsmedlet slutat verka. Men sen brukar det oftast gå ganska fort att bli av med smärtan! :love:
 
Sv: Trochanterit

Fick cortison i axeln, var vidrigt ett par dagar efter, men sen släppte det.
Tyvärr får vi ingen ordning på axeln :(
 
Sv: Trochanterit

Fick cortison i axeln, var vidrigt ett par dagar efter, men sen släppte det.
Tyvärr får vi ingen ordning på axeln :(

Kortison ger bara effekt om man har en inflammation och inget annat. Axlar behöver ofta träning, och rätt träning.
Jag är väldigt snål med cortison till mina patienter.
 
Sv: Trochanterit

Jag vill också -förutom sjukgymnastik och akupunktur (som du kan få på en vanlig vårdcentral)- rekommendera Yoga.

Jag satt i rullstol pga. svår foglossning, vid min andra graviditet. Efter första graviditeten blev jag inte återställd.
Efter andra yoga-passet började jag känna skillnad, nu är jag i princip helt besvärsfri...!

Jag går på hatha yoga på Friskis&Svettis. En del rörelser känns det som att jag öppnar upp en dammlucka som varit stängd i benet. Det bara skvalar till värme och mjukhet. Jag har blivit stark, smidig och smärtfri....
 
Sv: Trochanterit

Kortison ger bara effekt om man har en inflammation och inget annat. Axlar behöver ofta träning, och rätt träning.
Jag är väldigt snål med cortison till mina patienter.
Det är förmodligen högst befogat att vara snål med kortisonet till dina patienter.
Samtidigt blir de då lite mer intressant när man vet att reumatologerna (åtminstone hos oss) är väldigt generösa med kortison. Men det är väl förmodligen också just pga att det är just inflammationer som ger smärtor hos reumatikerna.
 
Sv: Trochanterit

Så sa min senaste läkare också. Hon kollade mina papper och såg att jag blivit sprutad flera gånger i axeln (muskelfästet/senan?)och blev nästan arg.
Jag vet inte ens vad mitt problem heter på ren svenska men nåt sånthär:
Gammal skada: Rotatorcuffen behöver inte lossna genom en olyckshändelse. De kan också skadas av att det är för trångt i axelleden (impingement) då benkanten på akromion ligger och nöter på rotatorcuffens senfästen.
Jag minns att vi diskuterat detta Cilla, utan att komma nån vart.

Det finns alltså en repa eller skada som gör att det gör skitont att lyfta armen rakt ut åt sidan (går inte) och bakåt upp på ryggen.

Sorry, helt ot.:)
 
Sv: Trochanterit

Kl

fortsatt ingen förbättring. Tramadol, Alvedon och vetekudde gör det uthärdligt iaf.
 
Sv: Trochanterit

Så sa min senaste läkare också. Hon kollade mina papper och såg att jag blivit sprutad flera gånger i axeln (muskelfästet/senan?)och blev nästan arg.
Jag vet inte ens vad mitt problem heter på ren svenska men nåt sånthär:

Jag minns att vi diskuterat detta Cilla, utan att komma nån vart.

Det finns alltså en repa eller skada som gör att det gör skitont att lyfta armen rakt ut åt sidan (går inte) och bakåt upp på ryggen.

Sorry, helt ot.:)

Jag skulle nog inte heller gillat det. Impingement heter det på "svenska" och man behöver träna enligt en speciell metod (Core concept shoulder) i 3-6 månader.
Hjälper det inte så kan man operera.
 
Sv: Trochanterit

Det är förmodligen högst befogat att vara snål med kortisonet till dina patienter.
Samtidigt blir de då lite mer intressant när man vet att reumatologerna (åtminstone hos oss) är väldigt generösa med kortison. Men det är väl förmodligen också just pga att det är just inflammationer som ger smärtor hos reumatikerna.

Jamen precis.
 
Sv: Trochanterit

Jag har tränat och gått hos olika fysioterapeuter. Ingen effekt. Har periodvis jätteont, och andra gånger nästan ingenting. Men lyfta rakt ut går aldrig.

Operation låter som en lång och krånglig historia, så jag avstår nog...

Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp