PIRU

Trådstartare
Fick ett SMS i Fredags morse när jag var på jobbet, att Piru var lös i magen, men tänkte inget mer på det utan fundera vad han hade käkat för olämpligt bara. Kommer hem han ser pigg och fräsch ut åker och kör lydnad, skydd ett rejält pass går hur fint som helst. Lördag morgon åker jag MH med polarn. Kommer hem runt lunch, han ser fräsch ut och är pigg. Vi åker och handlar är borta en timme då hade han spytt och såg riktigt risig ut. Lördag kväll kan han knappt resa sig, stel och allmänt hängig fortfarande lös i magen.

Söndag morgon mycket fräschare i bakänden men fortfarande lös i magen och allmänt piggare i dag.

Jag misstänker erlichias, ska åka till vet i morgon och ta blodprov på han så vi får svar om det är det.

Känns så illa och se sin fighter så illa däran, hälsa knappt på folk när dom kom på Lördag kväll när vi skulle grilla, han som brukar bli alldeles till sig när det kommer "figuranter" på besök. Han har aldrig varit sjuk förrut så det är en sån konstig känsla.

Bara o hoppas att han blir bra:bow:
 
Sv: Trist!

Håller tummen för att det går bra och att det är nåt som går över utan komplikationer.
 
Sv: Trist!

Tycker allt verkar konstigt om jag ska vara ärlig, var ute med han nu han är som en valp klättrar på den gammla trädstammen som han brukar göra, rusar runt och håller på.

nån som har en hund med erlichias som kan berätta mer eller nån som vet nåt om det går upp o ner som det gjort nu ena dagen hängig som bara den o hur pigg som helst dagen därpå.

han är fortfarande lös i magen men inget annat.

funderar på om han bara är magsjuk o blivit hängig av det samt lite stelare eller är det lång sökt?
 
Sv: Trist!

Jag har haft hund med både borrelia och erlichias. Och jag har kompisar som också haft det på sina hundar. men har aldrig hört de kan bli lösa i magen, men jag vet de kan få det. Men är nog mer vanligare med feber, vill inte äta, kanske inte vill resa sig för det gör ont i lederna, halta mm.
Mina har visat det genom att ha svårt för att resa sig, och svårt för att böja ner huvudet för att äta, så hon fick äta från en pall.
En kompis märkte det direkt genom att sin hund inte ville gå på sten. Så det kan ju visa sig lite olika på olika hundar.

Just det, en kompis har varit inne med sin labbe idag för han har haft hög feber, hängig till och från och ville inte äta i går. vet trodde det var Erlichia, men idag togs inga prover, utan det skulle göras om några veckor om han inte blev bättre. Men han fick medicin med sig hem.
Han hade 40.4 i feber i går och i morse, men den hade gått ner till 39,2 när de var hos vet.
 
Sv: Trist!

Mask?? Kan visa sig som diarré och kräkningar, medans hunden ändå är pigg och glad. Precis haft samma på min hund, avmaskat + skonkost och det har gett med sig. Funderade även om det kunde ha nått att göra med de varma vädret som helt plötsligt dök upp...
 
Sv: Trist!

Han är inge stel alls i dag bara lite hängig men inte så konstigt när han inte ätit o haft diarre i 3 dagar.

Jag ska avvakta ringde Agria Jour o vet där sa att det verka inte som det var erlichios, efter som han inte är stel i dag i bakkroppen.

Men även sa han ju att om vi är magsjuka så är vi ju inte speciellt alerta om vi ska resa oss o gå på toa o.s.v.

så vi får avvakta o ge han ris i morgon så får vi se.
han dricker bra och han sover nu.
 
Sv: Trist!

Tindrande skrev:
Mask?? Kan visa sig som diarré och kräkningar, medans hunden ändå är pigg och glad. Precis haft samma på min hund, avmaskat + skonkost och det har gett med sig. Funderade även om det kunde ha nått att göra med de varma vädret som helt plötsligt dök upp...

Vore konstigt om det skulle vara mask, inte länge sen vi avmaska bägge bara typ 2 veckor sen.

Han är inte speciellt känslig över varmtväder heller. vi kör ofta tolerant träning i varmtväder.

Nja som sagt vi får avvakta till mitten av veckan o se om det är nån förbättring
 
Sv: Trist!

Min ena tik fick diarré för ett tag sedan. DEt höll på i flera dagar och till slut kom det rent blod. Då åkte jag in med henne och hon fick ligga inne i två dagar och få dropp.
Ingen visste varför hon fick det, kom bara hux flux.

Finns ett bra foder just om de är dåliga i magen. Dyrt men bra. Himla skönt och slippa detta med ris och allt. Var eukanuba som hade det.

Fast så illa ska vi väl inte hoppas det är med Piru, men skriver det iallafall. Alltid bra och höra andra erfarenheter :)
Sen är det ju ett gott tecken att han dricker.
 
Sv: Trist!

Ja han är ju pigg nog för o slåss med grannens hane så :devil:

hoppas han blir bra att det bara är lite magsjukan men man blir ju så jäkla orolig speciellt när han tyckte det var jobbigt o resa sig. För han har hittils aldrig varit sjuk på detta vis nån gång så man är ju totalt borta när det blir så här.

Bara hoppas han blir frisk snart för om 3 veckor gör vi premiär i skyddet för i år
Så jag tackar för alla goda tips.
 
Sv: Trist!

Hoppas att han har piggnat till!
Aldrig kul när de blir sjuka och man inte hittar någon anledning, man känner sig så maktlös.
 
Sv: Trist!

Han är pigg även i dag. Han ska få ris blandat med lite klass får se om han blir fastare i magen nu efter det.
 
Sv: Trist!

Våran hund har haft erlichias och hon var riktigt dålig under 6 månader, så illa att vi ett tag trodde att vi skulle få ta bort henne.

Hon hade ONT i kroppen, haltade, ville inte gå alls och gick undan för familjen ( vilket hon aldrig gör )
Hälsade inte på besökare ( I vanliga fall älskar hon alla )

Hon var aldrig dålig i magen och hon hade feber från och till.

Jag tror att din Hund fått i sig något olämpligt och sedan tränat hårt på det, vem skulle inte bli ruskigt hängig ?
 
Sv: Trist!

Ja det stämmer nog bättre.

För det spelar ingen roll om det är hett ute så ger han allt när vi tränar speciellt i skyddet eller om han gör ont då surnar han till bara men går lika hårt ändå.

så vi får nu se denna vecka ska spårträna under veckan o är han bra i magen körs han i skyddet nu i helgen igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 882
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp