trippelbarr på lokal?

Sv: trippelbarr på lokal?

Ponny hade jag koll på men reglerna är ju inte alltid samma. T.ex. så får det ju förekomma tvåkombination i 1,00 m för häst men inte i motsvarande klass för ponny.
Bra att du la in texten iaf :laugh:

KL

det stod väl trippelbarr "bör inte" förekomma förr, nu i år är det ändrat till "får inte", antar att det är någon banbyggare som är ouppdaterad. Men jag tycker inte man ska vara rädd för att säga till, dom ska följa TR precis som alla ryttare. Man behöver ju inte vara otrevlig utan kan ju framföra det på ett bra sätt då tror jag nog att banbyggare och överdomare lyssnar.

Hade jag haft koll på den regeln hade jag absolut påpekat det. Det är säkert lätt att missa även för banbyggare och det är ju bara nyttigt att påpeka ändringar :laugh:

Jag var på en julklappshoppning och hoppade 40-40 med en unghäst, där hade dom både trippelbarr och vattenmatta.... ponnyn hade aldrig hoppat något sådant hinder (andra gången på "riktiga" hinder) men hoppade vattenmattan utan att titta- på trippelbarren blev det dock ca 8 vägringar...

*Kl*

När vi ändå är inne på banbyggnaden på den tävlingen, markbommar. Får det verkligen förekomma? Jag har nämligen för mig att markbommar inte får användas. Skummade igenom Anvisningar för hoppdomare, hoppöverdomare och banbyggare och fann följande:
"Särskilt i lätta klasser bör nedersta hinderdelen vara nära marken för att underlätta hästens taxering."
Det ger utrymme för tolkningar, t.ex. så är ju murdelar, stående grindar och liknande på marken. Dock har jag för mig att jag tidigare sett en formulering i stil med "Alla bommar ska vila i skållor". Tror det varit uppe på Ridsports debattsida. Någon som minns?

Har också för mig att jag sett just den formuleringen men allt ska ju ändras så vi inte kan vara säkra på någonting ;)

Jo, man får använda markbom. I alla fall på rättuppstående hinder. På längdhinder står det ingenting om det.

Har du exakta ordalydelsen eller hänvisning till var det står? Det var nämligen uppe i Ridsport angående löshoppning på någon unghästbedömning och jag tror svaret var att bommar inte fick vila på marken.
Inget misstroende utan nyfikenhet, är lite halvintresserad av att bli domare/överdomare så sådana här frågor intresserar mig :laugh:

"Mom 321 Rättuppstående hinder
Ett hinder kallas rättuppstående om alla delar är placerade vertikalt över varandra
från anridningssidan räknat. Det får inte finnas någon avsprångshäck, avsprångsbom,
jordvall, grav eller liknande framför hindret. Markbom placerad omedelbart
framför får dock användas."

På framhoppningen får man tydligen ha den så långt som en meter innan hindret:

"Om marklinjemarkering används får denna placeras omedelbart under den främsta
delen av hindret, men inte det minsta stycke mot landningssidan. Däremot får marklinjemarkering
placeras upp till en meter framför hindret.
Travbom framför framhoppningshinder får endast användas om inte någon av de ryttare
som samtidigt hoppar fram har invändningar mot detta."

Angående löshoppning har jag ingen aning.

Men det är från TR III va? Det förklarar isf saken för det läste jag inte alls. Hann tyvärr inte kolla alla dokument.
Superbra att veta iaf :laugh:

Ja, men det står motsvarande för ponny i TR, orkade bara inte kopiera in det också. Så alltså får inte trippelbarr heller förekomma på motsvarande höjder för ponny. För häst är det LC+5 (dvs 105cm) och lägre. Och för ponny är det samma. (dvs, 75-95cm beroende på kategori)

Har du exakta ordalydelsen eller hänvisning till var det står? Det var nämligen uppe i Ridsport angående löshoppning på någon unghästbedömning och jag tror svaret var att bommar inte fick vila på marken.
Inget misstroende utan nyfikenhet, är lite halvintresserad av att bli domare/överdomare så sådana här frågor intresserar mig :laugh:

Tvärtom vid löshoppning på unghästbedömningar är det KRAV på att markbom skall användas, får alltså inte genomföras utan.

För övrigt ang trippelbar så är det en ny regel som togs i bruk nu 1/1-09 så det är väl en del banbyggare som inte snappat det ännu.

Jaja, det betvivlar jag inte alls och har heller inte protesterat mot. Det jag menade var att jag hade koll på att trippelbarr inte fick vara med i motsvarande klasser för ponny men var inte säker på hur det var på häst. Finns ju andra regler som skiljer sig mellan ponny och häst.

Jag ska försöka leta fram den där Ridsport. Dock kan det bli rätt knepigt med tanke på alla mängder tidningar jag har liggandes hemma :o
Fundersam var jag eftersom jag ville minnas att de treårstest och kvalitetsbed. som jag varit på så har markbom använts. Men i vilket fall som helst, ska leta lite och se om jag hittar något.

jag tävlade klubbtävling(KM) där de hade tänkt att de skulle ingå en trippelbarr i LD!!!

sjukt, eller hur?

Sjukt är väl lite fel ord.

För nåt år sedan så red jag 0,90 och 1m med trippelbarr och det var inte svårare än något annat hinder.
Kanske kan kännas lite långt för en fegisryttare som jag men det är ett lätt språng för hästen. Bara att våga galoppera på så fixar det sig :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar