trippelbarr på lokal?

lane

Trådstartare
var på lokal hopptävling i lördags red 90+100 i båda klasserna ingick trippelbarr, tänkte inte så mycket på det då men när jag kommer hem och kollar tr så står det att det inte får förekomma förrens i 110. Vad hade du gjort? ringt banbyggare och frågat eller låtit det vara? Vi klarade oss nolla i 90 och petade sista i omhoppningen på 100 dock inte trippelbarren så vi ska väl inte klaga:angel:

Sv: trippelbarr på lokal?

får man inte ha det från 110? jag hade helt för mig att man fick ha det i alla klasser.

om det är så att det inte får förekomma fråns 110 så hade jag inte brytt mig iallafall. ska man klaga o säga till om ngt får man göra det innnan, inte ringa i efterhand.

Jag tror det var samma tävling jag var på... Min tränare och jag diskuterade det och hon trodde inte heller man fick ha det. Men men det är ju inte så mycket man kan göra åt det nu...

Jag hade nog påpekat det för banbyggaren på plats annars så låter jag det vara.
Jag är gnälligare om dom inte bygger kombinationerna rätt eller om dom mäter hinderna fel, på en 1,10 klass var där ett hinder som mätt från avsprångspunkten var nästan 1,30 (det var en ett bra uppförslut) mätt direkt från marken och upp så var det ändå över 1,15.
Men som sagt man ska påpeka det på plats och helst innan klassen har börjat.

Jag var också på samma hopptävling och hoppade trippelbarren i båda 1m klasserna.

Är det verkligen så att man inte får bygga med det? Kanske någon gammal regel som sitter i? Lustigt att ingen påpekade detta då det var så mkt rutinerat folk där? Folk var ju i övrigt rätt kritiska till banorna så det borde väl ha kommit upp i så fall?

Tack! :laugh:

Har ju inte haft honom så länge än så var mest där för att kolla hur han uppförde sig, men det var inga som helst problem :D

Sen blir han lite stark i hoppningen för att han inte är tillräckligt stark i hans jätte galopp, men det kommer.
Ska bara hoppa lite såna här små klasser tills han blivit lite starkare och stadigare.

Han har blivit lite annorlunda riden tidigare så det tar väl en liten tid innan vi hittar varandra i det här.

ja de tar ju tid att hitta varandra särskilt om han e annorlunda riden, men tyckte de gick bra iaf!:D

har tänkt på det nu i efterhand att ingen reagerade, jag får väl skylla på att jag var lite nervös. Men det var ingen lätt bana och ganska svåra linjer eller vad tycker ni som åxå va där på udden? Så här i början på säsongen vill man ju att det ska vara enkelt.

För att vara lokalt tyckte jag att det var rätt knepigt, särskilt de svängarna som krävde att man verkligen var ute i sargen och sen ändå bara 2-3 galoppsprång till hindret. Lokalt brukar mest vara rakt fram-snett igenom-snett igenom-rakt fram. Tycker det är bra att det används mer linjer även på lokalt men kanske inte som första tävlingen för säsongen och dessutom inomhus.

*kl*

En trippelbarr är ett lätt hinder för hästen att hoppa, ofta är det vi ryttare som tycker att det ser farligt ut. Och så en liten fundering: Är det inte bättre att man tränar på andra typer av banor på en lokaltävling en dom tråkiga, raktfram snett igenom rakt fram??

kl

Här har ni det svart på vitt:

okkk.jpg

okk.jpg

ok-2.jpg

Läs under STANDARDHOPPNINGAR i TR hoppning.
Och gällande ponny, så är det samma där, dvs LC+5, och lägre så får det inte finnas trippelbarr.

Ptja, på lokalt är det nybörjare. Kanske unga ryttare som gör sina första starter på häst, det är unghästar/-ponnyer som ska ut på banorna för första gången. Det får gärna vara någon linje men allt behöver inte vara på linje, med kort anridning osv. Det ställer bara till onödiga problem som inte gynnar någon.
Någon nivå ska man börja på och då brukar lokal nivå vara lämpligt.

Att sen trippelbarr förekommer trots att det inte är tillåtet är ju rätt illa. Dock borde jag kanske tänkt på det när jag gick banan med hästens ryttare men tänkte faktiskt inte på det. Jag har inte ridit särskilt mycket lokalt så reagerade helt enkelt inte på det. Dessutom har jag alltid gillat trippelbarrar ;)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar