Trimma hästen?

Moreeeno

Trådstartare
Alla tränare alltid " När du sitter och trimmar hästen " Vad menas med "Trimma" Egentligen?

Lägger in en liten till fråga med... När jag ska korta galoppen på min ponny så kortar han men sammtidigt så skjuter han upp huvudet så att ryggen sänks. Detta borde väll inte vara alls bra för honom? Men sNammtidigt så kan man ju inte få ner huvudet utan att slita i munnen och det får man ju inte får då spänner han sig ju bara.... Försökte att låsa handen och använda mer skänkel men det gillade han inte alls... Någon hoppryttare med lite tipps? :)

Hur "Trimmar" Du din häst? :)¨

Vore jätte tacksam för svar! :)

Sv: Trimma hästen?

:crazy:

Du ska INTE slita i munnen eller låsa handen. Sluta fokusera så mycket på huvudets position.
Han orkar antagligen inte bära sig ordentligt. Bygg muskler på honom, klättra, träna på cavaletti..

Rid regelbundet för tränare, det låter som det verkligen kan behövas!

Jag tycker att du ska prova att stå i lätt sits och inte tänka på att korta galoppen i början. Om man sitter ner i galoppen blir det ofta så att man tjuv håller i hästens mun och det ska du inte göra, försök i stället att vara så lätt i handen som möjligt och lirka lite med fingrarna, så att din ponny känner att du håller en stadig kontakt utan att "dra". Sen efter ett tag när du känner att din ponny slappnar av (den behöver bara göra en antydan till avslappning) så ger du den en paus och mycket beröm. Det här kanske tar ett tag innan den slappnar av helt, så ta en dag i taget, utan att bli arg om den inte vill. När du känner att du kan galoppera i lätt sits utan att din ponny kör upp huvudet kan du sätta dig ner några galoppsprång och sedan upp i lätt sits igen. När det funkar kan du försöka sitta ner lite lätt i sadeln och klämma åt lite med låren och "proa" så den minska tempot en aning, och så kan man sitta och träna och åter träna. Det här kommer säkert ta en tid, men ha tålamod, Lycka till :)!!!

Trimma hästen är ett annat ord för att rida dressyr eller att jobba hästen på marken.

Du ska inte såga eller "låsa" handen... Svårt när man inte har sett ekipaget men rid för tränare! Då kan du få bäst hjälp:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 359
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?