trilling lamm

A

ankan80

hur vanlig är det med trilling födsel av får!!!(lamm)

vi fick det i igår (inte mina)

dom andra ska ha i april...
hon som fick i går kan ha blivit tjuvbetäckt av nån av baggarna som va på rymmen???

eller kan dom få så mkt tidigare för att det är trillingar???

:confused:

Sv: trilling lamm

Hur vanligt det är beror på vilken ras som tackan har eller raser om det är korsning. Hos t ex finullsfår är det väldigt vanligt och bli ännu fler. Har själv haft en tacka som fick fem stycken och klarade av dem nästan själv, behövde bara lite hjälp med lite extra välling.

Bagglammrn blir könsmogna väldigt tidigt, vissa vid tre månadre. Så det kan säker vara ett sådant som varit framme.

Det är rätt vanligt och om lammen varit 2 månader för tidigt födda, så skulle de varit dödfödda!

Rekomenderar dig att köpa boken Får, skriven av Erik Sjödin. Det har nyligen släppts en ny upplaga av den. Där står allt du behöver veta..

tack va bara lite nyfiken!!!

hon som äger dom har mkt mer koll än vad jag har!!! (hon kan det mesta:bump: )

men det är kul att höra från andra!!!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: Emma-pemma
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama