SiZo

Trådstartare
Jag är ju rätt ny på detta med körning, äger i dagsläget en vanlig (dålig) rockard. Den har förvisso svängel (numera) och ögglor till bakselen, men är väldigt obekväm.

Men om några veckor gifter sig några av mina kompisar, de vill att jag ska köra häst o vagn givetvis.
De kan tänka sig rockarden och att jag går brevid hästen (eftersom jag inte får plats i med båda dem i...)

Men jag har nu börjat snegla lite på trillor, dels eftersom de är ganska billiga, och det finns rätt många, och många av dem verkar vara i helt OK skick.

Men när jag tittar på bilder på vagnarna så ser jag inga ögglor till bakselen? är dessa väldigt små (så att de inte synns?), eller brukar inte trillor ha sådana?

Känns ju totalt livsfarligt att ha en så pass stor vagn utan baksele på hästen.
Jag har maratonsele till min häst, är det så att jag kanske behöver en annan sele för att köra trilla? Om det är så så lägger jag trilla på hyllan, för det blir helt enkelt för dyrt.

Hade jag obegränsat med pengar så hade jag lätt köpt en viktoria vagn :love:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sv: Trilla

Sök bland ramla trådar . En trilla står oftast i pris 1000-3000 kolla hjulen väldigt noga inget som helst glapp mellan järnringen mellan ekrar o lötar kolla att alla lötar är friska ingen röta ,inte perfekta hjul ger förrr eller senare hjulhaveri.Sväng inte 90 grader framfår allt utan bakpassagerare ,tipprisk .Trillor i min trakt drogs oftast med loksele ,med lite uppfinningsrikedom sätter man bakselen i skaklarna, jag har svetsat en liten kättinglänk på järnet under (svetsa kallt). Eftersom skaklarna är raka föredrar jag att sätta dom lågt så dom inte drar upp bakselen .om du kör bröllop reka före en bra körväg kör inte mitt i smeten och se efter att du kan köra undan framåt .

Tack för svaret, jag har sökt bland trådarna, men inte hittat det jag letat efter riktigt.

Så jag kan inte köra trilla i maratonsele alltså?

Har en snickare med mig när jag kollar, så träet och sånt får han kolla :D

Undrar vad du menar med att "köra undan framåt"?
Välter de jätte lätt?
Även i skritt?

du kan köra den med maratonsele sätt skakelhållaren genom skakelhålet eller framför eller bakom om det är en järnöggla under , eller om hålet är o skakeln genom eller runt hela .Sen sätter du skakeln så lågt det behövs . Detta är mina erfarenheter det fanns många varianter i svea land.ps kolla att skakeln inte åker ut pga långa draglinor.

Antar att vagnarna har en svängkrans eller liknande (vad det nu heter), ej fasta skaklar som en tvåhjulare har, och fyrhjuliga vagnar, trillor och andra liknande välter lättare om du vänder 90 grader (rakt åt sidan) för då blir det liksom "drag" åt det hållet. Har man ingen motvikt i form av passagerare så välter den kanske över. Svårt att förklara :p
Tänk maraton, där groomen står bakpå och fördelar vikten.

En rockard med fasta skaklar och två hjul följer ju bara med över allt var hästen går, vrider sig runt på stället så att säga.

Därför är det bättre att köra bort från hållplatsen genom att köra rakt fram, och ta en större sväng längre bort om man måste vända, än att svänga helt runt på stället.

Ok, men så länge man inte svänger 90 grader så borde man klara sig? Hur tusan gör man om man måste vända mitt på en väg? Går det ens? Eller kan man backa och styra för att komma runt? :confused:

Med rockard är det ju superenkelt!

nordtravare: tror inte det är nån risk för långa draglinor, mina är i storlek cob :p Skakeln är ju bara att lägga däri, så det lär väl inte vara något problem. Har ju ingen öggla på rockarden jag har och det funkar ju super ändå.

Tackar för era svar!! Får väl se om det blir nån eller om jag får köra med rockarden!

Köra undan framåt.eftersom en häst är en häst och inte har 100%handbroms finns alltid en risk ,om den blir stressad eller skrämd av allt stohej kör man undan framåt där man har fri körväg

Aha, ingen risk på den här hästen kan jag lova iaf. Hon älskar när det är tjoande folk runt henne. Så det är det lilla problemet :D

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur