Trickträning skadligt?

_EVL_

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag borde lägga den här tråden men vi testar här...

Jag har börjat lära min häst att gå ner på ett framknä. Men jag är alltid så rädd att hon ska sträcka sig eller skada lederna på något sätt...är det stor risk för det tror ni? eller känner hästen själv var det tar stopp?
Tränar henne givetvis när hon är uppvärmd, och börjar försiktigt...

Sv: Trickträning skadligt?

Kolla på rubriken Lära hästen konster... som just nu ligger på halva nästa NH-sida med trådar. Där finns lite adresser till länkar om just trickträning. Jag skulle kontakta "en som vet" för att veta var man börjar och för att träna detta på ett bra sätt...

Lycka till!
Camilla

Känner man sin häst så ser man rätt tydligt om det finns ett visst obehag i samband med rörelser.
Skall man träna trick skall man försöka göra det liksidigt, alltså låta de går ner ömsom på höger som på vänster sida.

Tvingar man inte fram en rörelse så är det inte skadligt.
Men att värma o stretcha tycker jag är sunt.
Kolla hingstar som slår varandra ner på knä.
De är gjorda för att tåla lite...

Då konster och trick utförs korrekt skall detta vara gymnastik för hästen.
Hur lärde du hästen att gå ner på båda framknänä?
Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag tränar henne genom att se till att hon står ganska långt bak med sina bakben, tar upp en av hennes framben, och sedan lockar jag med godis mellan frambenen. Sedan stödjer jag upp henne ganska mycket med benen jag håller i...så hon inte ska bli rädd att falla...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama