Trickträning läste jag om i senaste Hästfynd...

H

haley

Jag läste i senaste Hästfynd om trickträning, och blev helt fast för detta sätt att "leka" och umgås med sin häst. Men hur jag än letar på internet så hittar jag ingen info om trickträning. Det stod i tidningen att det fanns mer att läsa på internet, men var? Har Du tips på mer info om detta, e-maila till mig så är Du snäll.
helena@adriansardennertaxi.nu
TACK på förhand :confused:

vaddå för trick?
Har träffat hästar som kunnat ett trick som är lätt att lära!
Det är att hästen ska göra "vacker tass" men då "vacker hov"
har lärt min medryttarhäst det, ser roligt ut när han lyfter frambenet fint och vill att jag ska skaka "hand/hov" med han, som en hund.
Var kanske inte såna trick du mena kanske?

Hur har du lärt honom det? Du har inte lust att förklara? Skulle varit kul om man lyckades lära dem något sådant!

Det är väldigt lätt!
Det är ungefär som att lära hästen få hovarna kratsade, vissa hästar lyfter ju benen själv efterhand, men här ska hästen dock lyfta frambenet framåt uppåt.
Första steget:
Börja med att lyfta benet framåt samtidigt som du tex säger skaka hov, goddag el hälsa osv samtidigt håller du kvar benet och ger godis o beröm!
2.
Nästa gång tar du bara på lr frambenet med handen lr spö och säger då ditt egna kommando, hästen fattar då snabbt, om det är ett godismonster. Minsta tecken på att hästen försöker lyfta det så berömmer du, för då fattar den att dens tanke var rätt.
3.
När ovanstående funkar problemfritt kan du börja med att bara peka på frambenet samtidigt som du ger kommando (kan oxå träna med båda ben så hästen ska lyfta det du pekar på, kan oxå träna olika kommandon till olika framben men det tar längre tid). Om hästen lyfter benet så håller du kvar det i knät lr hoven om det går (hoven kan vara svårare då hästen måste sträcka benet) o ger godis. Detta får man upprepa ett par ggr tills hästen förstår kommandot men kanske inte samma dag kan ju bli tjatigt.
Så småningom räcker det med kommandot men detta kommando ska bara gälla ett ben dvs det du lyfte i första steget) och då kan du skaka hand/hov med hästen!

kom i håg att hästen kanske kan få för sig att använda detta sedan som att tigga, ser ju gulligt ut.. men beröm bara när du gett kommando till den istället.

Du frå prova dig fram hur det funkar och kanske ändra tränings metod på hur din häst är! vissa börjar ju dirket med att peka på benet lr bara tar på det så att hästen själv får klura ut vad den ska göra..

Kan ta mellan 1 dag-1 vecka att lära..
Men du märker ju själv hur intresserad hästen är, när de fattar att de får godis så brukar intresset stiga!

Men det är jättesött när den kan det!

Håll gärna mig uppdaterad hur det går med träningen o ifall de funkar! ;)

jo de flesta kan lära sig det!

Får snart egen häst ska lära han det med !

Sv: Trickträning läste jag om i senaste Hästfynd...

jag har en liten shettis som kan stegra och ligga på komando
hon kan också sitta på rumpan men hon är lite otåig och vill helst inte sitta kvar så länge : )
hon kan också vacker hov, höger och vänster tack, 1+1=2, pussas, yoga, bergsjätten mm.
ska lära henne spansk skritt, piaff mm. allt från marken så klart

KL

Inte för att vara negativ nu... men såg någon som ansågs vara väldigt duktig (istruktör eller ngt..jag och namn, ingen aning) av trickträning med godis,...
Måste ju bara säga att jag blev ganska besviken. Visst, hon fick hästen att lägga sig och sätta sig utan problem, men det verkade över huvud taget inte som om hästen respekterade henne. Den kom inte som den skulle på inkallning och kollade hellrew på allt annat.. när den gjorde som den skulle var det enbart för att få godis. Så trickträning med godis är något som jag inte kommer prova, jag vill gärna lära hästen jag ngn gång köper att lägga sig ner på kommando. Men utan godis. (eller rep etc för den delen, inga tvångsmetoder heller).
Men det är ju upp till var och en.

jag har en liten shettis som kan stegra och ligga på komando
hon kan också sitta på rumpan men hon är lite otåig och vill helst inte sitta kvar så länge : )
hon kan också vacker hov, höger och vänster tack, 1+1=2, pussas, yoga, bergsjätten mm.
ska lära henne spansk skritt, piaff mm. allt från marken så klart
hur sjutton gör man rent praktiskt för att lära en häst ligga eller sitta på komando? Den lägger ju sig inte titt som tätt så man kan lägga in komando och beröm då, och ännu mindre sätter sig! Och övertala hästen till att lägga sig ner låter också svårt. Tips?Jag har också shettis som skulle vara kul att lära lite trick.

Shit:D Detta ska jag försöka lära min tok:) Önskar man hade en pålle i mindre format, men det kommer förhoppningsvis funka även med honom:D Vet du mer tips, hurman får hästen att lära sig en massa, skriv ner det:D Jag är intresserad å vill veta:D

Mina hästar kan bara pussas, men ja tänkte försöka att lära dom några fler trick.. Min förra Isak försöker pussas hela tiden, eftersom han vet att han brukar få godis då.. :rofl: Min nya Isak, alltså C-ponnyn, brukar slickas i ansiktet fastän jag egentligen inte har lärt honom det, han lärde sig själv det :angel: Min förra ponny som också heter Isak kunde nästan vacker tass :bow:
Vill lära shettisen några tricks så den här tråden får man håll koll på !! :banana:

när jag skulle lära min shettis att ligga ner regnade det ute jag lyfte upp ena frambenet och tryckte lite lätt på bogen åt mitt håll så att hon kunde luta sig mot mig, då la hon sig ner.... men det var delvis för att hon var blöt och ville rulla sig, men det är en början. nu kan hon utan att jag lyfter upp ena benet men jag måste fortfarande trycka lite lätt på bogen.

testa i början att blöta ner hästen (om det är varmt ute förstås) så att hästen själv vill lägga sig ned och beröm mkt :)

Min arab kan stegra, sparka, plocka upp, ställa sig på angiven markering och spansk skritt. Plus att flema, självklart! :D

8113413.jpg
10357016.jpg

Senast ändrad:
Sv: Re: Trickträning läste jag om i senaste Hästfynd...

vaddå för trick?
Har träffat hästar som kunnat ett trick som är lätt att lära!
Det är att hästen ska göra "vacker tass" men då "vacker hov"
har lärt min medryttarhäst det, ser roligt ut när han lyfter frambenet fint och vill att jag ska skaka "hand/hov" med han, som en hund.
Var kanske inte såna trick du mena kanske?

Hihi, sånt där lärde sig min medryttarhäst själv :D Ägaren har inte tränat det med honom, han gör vacker tass så fort han hör något som prasslar eller om man har något godis i närheten. När man tar in honom från hagen och går förbi några ridskoleungar vill de alltid se honom göra sitt lilla trick. Han har blivit stallets cirkushäst! :rofl::D

Hej! Har tränat ledarskap och trick några år. Det är jättekul och behöver INTE leda till tiggig häst. Det är dock viktigt att träna ledarskap parallelt med trick. De flesta hundar som vi tycker är lydiga kan ju både vara lydiga och göra en del "trick" tex agility, lydnad osv. De får godis som uppmuntran och är inte vad vi säger "tiggiga". Det gäller bara att vara konsekvent och ge belöning i rätt tid. Inte för att hunden/ hästen är söt osv. Mata en hund vid bordet, så har du en ouppfostrad hund. Ge godis när hunden utfört något, så anser du att hunden är lydig. Går givetvis även att överföra på hästar. Men det viktigaste är nog att träna ledarövningar först. Att vara konsekvent, rättvis, uppmuntrande och ha tålamod är nog det bästa receptet. Bor i Närke om någon är intresserad av att veta mer.

Jag har hört många säga att dem är emot belöning med godis, och jag kan hålla med om att vissa hästar gör saker bara för att få godiset, och sedan även kan börja tigga utan att man ger kommandot. Detta är naturligtvis långt ifrån alla, men vissa. Då undrar jag hur ni belönar era hästar, godis eller inte? om inte, på vlket sätt? ;)

Innan man börjar med trickträning så måste man ha en bra tillit mellan häst och människa.

Jag tränade väldigt mycket med min quarter och lärde honom:
Buga
Ligga
Sitta
Stegra
Puss
Kram
Hov
Räkna
Give me "five"
Vart är svansen
Titta åt höger/vänster
Ja
Nej
Skäms
Be snällt
Apport
Rulla runt

Men när jag red honom så var han helt omöjlig om jag inte red honom med bara grimskaft/halsring.
Han var ganska osäker på sig själv när man satt på ryggen men var man brevid honom så var han hur arbetsvillig som helst och han hade verkligen inga problem att lära sig.

Men som jag gör med alla mina hästar innan jag börjar trickträna, det är att jag skaffar en bra tillit med dom och håller mycket på med "de 7 lekarna"

Så ni som vill börja, börja på en lätt nivå först, det kan lika gärna vara "stanna" som "backa" bara man börjar någonstans där båda parterna känner sig trygga :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
658
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 860
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras