Trickträna jobbig hingst?

danilo

Trådstartare
Hur pass smart/osmart är det att trickträna en 5-årig hingst som är allmänt jävlig?

Han bits, sticker och reser sig då och då, och att jobba med markhantering är jättesvårt då han har så mycket griller i huvudet. För att kunna få något slags bestämmande över honom har jag börjat träna honom att bita på kommando (inte i mig :p ), och det fungerar bra tycker jag även om vi inte har provat så länge än. Men det märks att han tycker att det är roligt att få övningar att tänka på. Han är ju egentligen kreativ och gillar att leka, men står boxvila nu och får inte utlopp för alla jäätteroliga idéer han kommer på.

Är det dumt att gå vidare och försöka göra andra övningar med honom, ex buga? Det är ju en underkastande övning, så för en som honom vore det säkert bra om det fungerar - men tror ni att det gör det?

Jag har ingen erfarenhet av trick själv, så ge mig alla åsikter och tips ni har!

Sv: Trickträna jobbig hingst?

det först du måste göra är att ta kontrollen och visa vem som bestämmer. han måste ha respekt för dig innan han kommer att börja lyda och lära sig trick.

Han bits, sticker och reser sig då och då, och att jobba med markhantering är jättesvårt då han har så mycket griller i huvudet. För att kunna få något slags bestämmande över honom har jag börjat träna honom att bita på kommando (inte i mig :p ),

Det där är en farlig häst och det viktigaste är att lära honom att det aldrig är rätt att bitas, sticka och stegra sig. Strunta i tricks och lär honom basic grejer som gör honom hanterbar.
Sen vore nog kastrering en god idé.

Farliga prylar du håller på med.
Håller med Skulla.

jag håller inte på med någonting, jag frågade här för att få höra vad ni tänker innan jag gör något.

han ska kastreras och fram tills dess hanterar jag inte honom över huvud taget, det är inte min häst och jag har inte ansvar för honom.

det var en fråga kring trick och vad ni tror, och nu vet jag det.

ja fast att få honom att lyda mig genom t.ex. tryck är ju ett sätt att få honom att förstå.

hans problem är ju att
1. han är dominant
2. han står på vila

och den kombinationen är jättesvår. för att kunna jobba med honom skulle han först behöva springa av sig ordentligt, han har alldeles för mycket energi som han nu lägger på fel saker, och det får han inte. därför vill jag kanalisera hans energi till andra saker, uppgifter som han kan göra utan att springa. nu hittar han ju på sina egna utloppsaktiviteter.

och ja, han ska kastreras.

Står han på vila kan det vara en idé att trickträna honom, men jag skulle föreslå att du lägger fokus på andra sker än bitandet. Bitandet är förutom en dominansgrej ett sätt att uttrycka frustration, så ger du honom annat att göra kan det mycket väl hjälpa problemet.

Öva honom inte i att "bita", utan andra saker som kan ge honom utlopp för bitandet. Kanske att bära saker, hämta saker etc. Stimulera hans hjärna så mycket du kan, parallellt med lydnadsträning.

Du vinner inte hans förtroende genom att bara "dominera" honom, ge honom tydliga regler att följa, men också tydlig information när han gör rätt och ordentligt med möjlighet att få sin frustration ur kroppen.

Du kan nog ha rätt, han behöver helt enkelt göra något annat. Apport i boxen kanske är en bra idé? (Det går som sagt inte utomhus)

I sådana fall, hur ska jag gå tillväga? Han är ju egentligen ganska lekfull och vill vara med, så jag tror att han är "på" bara jag vet vad jag själv ska göra.

Lär dig klickerträning. Det finns trådar här på forumet om du söker lite. Böcker om klickerträning för hundar finns också, kolla på biblioteket.

Lär dig klickerträningens grundprincip, använd sedan din egen fantasi och läs av hästen samtidigt som du jobbar med honom, vad inbjuder han till? Förstärk RÄTT beteende, ignorera det felaktiga.

Vill inte gärna ger detaljerade råd för allt hänger på den dynamik ni två utvecklar tillsammans. Han är i en unik situation och du måste tänka dynamiskt för att kunna hjälpa honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka