Sv: Tricktråd
Just tråden jag sökte efter!
Vad duktiga ni är, har ni övat länge?
Jag köpte en minishettis som sällskap i november med tanke att börja trickträna honom med klicker, dock stötte vi genast på patrull eftersom han inte gillade något av det jag erbjöd i godisväg?!
Ska inte shettisar äta allt..?
För några veckor sedan fick vi några nävar pellets av en vän och se där, miniligisten åt med förtjusning! Vi har hunnit träna en 5-6 gånger sedan dess, först med target som han kvickt lärde sig att följa men sedan kände jag att nej, det var nog inte rätt för oss och de 3-4 senaste passen har vi kört utan target. Han har än så länge bara lärt sig tass (lyfta benet) och vi tränar nu på att skilja höger tass och vänster tass, funkar 8 av 10 gånger, samt god dag (sträcka fram benet och lägga i handen). Han blir lite otålig ibland och lyssnar inte riktigt utan kör hela repertoaren istället
Nästa steg hade jag tänkt skulle vara att plocka upp saker från golvet, vi har provat en gång med rotviska och handduk. Han nosade bara på dem och fick då klick. Då intresset var aningen större för handduken tror jag att vi kör vidare på den. Vad tror ni om att doppa den i betforvatten för att få honom att ta den?
Jag är fullständig nybörjare på allt vad trickträning heter, en av mina stora hästar kan buga och gamla katten kunde sitt, stanna och hoppa och nuvarande katten kan hoppa upp i famnen, men det är allt
Här är en film från förra veckan, andra gången vi tränar tass:
http://youtu.be/8B9VJYcD3UI
Screenshot: