Trick & Klicker i Sörmland med omnejd

Sv: Trick & Klicker i Sörmland med omnejd

Höns??????????????? HUR och VAD gjorde du då? Rätt lattjo bilder kommer för mig.

Det går utmärkt att ha höns i stan, om man har trädgård och bra grannar... (och inte tupp...)

Trickträning för mig är allt som inte kan härledas till direkt praktisk tillämpning. Tricket med valpen igår var att backa och ställa baktassarna på en musmatta nån meter bort. Mest gör jag det för att träna upp min förmåga att shejpa, elevens "klickersmarthet" och för att testa vad som faktiskt går att lära in... Alltså inte att föväxla med "trick-trainig" som gren, där vissa moment alltid lärs in och i viss ordning.

/Migo

Senast ändrad:

Haha, nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa lite höns! Skitcoolt :D

Tack för inspirationen om vad som kan finnas med i ett "lektionsprogram"! Nu ska jag bara få fler att förstå det..

Jag är rätt fascinerad av hästfolk och hur de tänker. Jag har ju en liten fjord/islandskorsning som i de flestas ögon upplevs som supersnäll och väluppfostrad. Men när jag berättar om hur vi har kommit dit (han är inte direkt någon ängel, min kära ponny.. Mycket blod svett och tårar innan jag fick någon kontakt där!) så rycker de på axlarna och säger "ja, han är ju kallblod, de är ju såna...". Att jag har tränat såväl New Forest, halvblod, varmblodstravare, minishettisar, terrier och bondkatter försvinner på något vis..
Jag förstår det inte. Varför skulle "mina" vetenskapligt bevisade teorier och metoder vara olämpliga för deras höga hästar bara för att jag själv är kallblodsponnyägare? Herregud, om man kan få en lat fjordingkorsning att göra något borde det väl snarare vara en enorm merit :p

Herregud, om man kan få en lat fjordingkorsning att göra något borde det väl snarare vara en enorm merit :p

Det där förstår man inte förns man testat;) Det finns en anledning till att det är nästintill uteslutande hingstar av ädlare slag som används inom show: de är lätta som f*n att arbeta med...

"Ingen borde skaffa barn innan de provat att träna en höna", och alla hästmänniskor borde lära sig arbeta med ett intelligent kallblod/ponny.

Kan man använda tekniken på en späckhuggare(som, de facto, inte går att tvinga och "mobba" till lydnad), eller består träningsmetoden av översittarfasoner? Det är den ständiga frågan ;)

/Migo

../.."Ingen borde skaffa barn innan de provat att träna en höna", och alla hästmänniskor borde lära sig arbeta med ett intelligent kallblod/ponny../..
/Migo

Vet inte om jag borde flytta över detta till tråden om "goda råd". Jag har barn men hade faktiskt ingen tanke på att testa med en höna först :o Fast jag är nöjd med resultatet.....

Den andra delen av ovanstående :bow:! Försöker övertyga bekanta med de långbenta bruna.......

*kl

Jag bor inte i Södermanland, men inte så långt ifrån. Håller till i närheten av Linköping, och har precis börjat med trick-träning. Det skulle vara jättekul med någon träff! :banana:

Nämen, då bor ju jag mittemellan, jätteenkelt att mötas här:angel:

Hehe, jag gillade den här tråden :)
Tack för all inspiration! Nu orkar jag fortsätta övertyga folk om att det är en bra metod, även för hästar!

Jag tycker också det vore roligt med en träff...:). Jag bor inte heller i Sörmland, men inte heller så långt ifrån (mellan Örebro, Linköping och Motala)

/Tjalle

Absolut, jag kan tänka mig att ta med en häst eller två och mötas i Örebro :)

Jag bor mellan eskilstuna och katrineholm.
jag är intreserad av en träff.

Kul! Vi kanske ska ta det fram emot april, när väglaget är bättre, eller vad säger ni?

ja det låter som en bra tid på året

KL. *surt avis* vad trevligt och mysigt ni ska ha det då......
Komplettering till positiv inlärning och förstärkning. Jag bad min instruktör (GULD!) att praktisera det på mig (av olika anledningar kan/vill jag f n inte uppleva press när jag idkar hästeri "uppsuttet"). Det FUNKAR!!!!!! Hon tar en sak i taget och finslipar och tajmar in berömmet EXAKT när det blir rätt! Utvecklingskurvan är inte dålig! :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka