Trick & Klicker i Sörmland med omnejd

H

Helan

Finns det några i min trakt som är intresserade av Trick och/eller klickerträning? Vore kul med lite nya kontakter. Kanske vi kunde träffas, träna ihop nån gång:laugh:
Berätta var du bor, vad du har för häst och vad ni gör.Är du blyg, skicka gärna ett PM.

Jag själv bor i Nyköping och klickertränar med ett äldre halvblod och har börjat med två åringar (ett halvblod och en welshcob). Både klicker, trick och lydnad men inte direkt någon NH utan vanlig hederlig "hästuppfostran".

Sv: Trick & Klicker i Sörmland med omnejd

Tjaaa, jag bor i Uppland dock men inte såååå långt i från haha ;) Men hoppas att det är okej att jag skriver lite här ändå (?).

Jag klickertränar mitt varmblodssto på 25 år! Vi har dock bara hållt på i ca 1-2 månader nu. Men hon kan iaf lite saker på kommando! :laugh:

Detta kan hon: Slicka, be, vacker hov och hov.
Och vi har börjat på: Spansk skritt, och det går jätte bra. Ska börja ta ett steg framåt snart! Lyfter benen högt och fint. och så har vi börjat på buga, där går det inte så fortfram, men vill inte att hon ska sträcka sig eller skada sig på någotvis. Men hon är jätte duktig så långt vi kommit! :)

Har även börjat träna en liten gammal shettisdam, men ska köra igång riktigt på lovet! (: Henne tränar jag utan klicker än så länge.

Är det någon som vet om man kan klickerträna två hästar och träna den andra samtidigt som den andra finns i närheten så den liksom hör klickerljudet? Jag har fått för mig att om den ena hör klicket måste den ha sin belöning och när man tränar den andra då får den ju inte det och blir inte det tokigt? :crazy:

Uppland är väl okej;)

Ingen fara att använda samma klicker så att den andra hör, de vet ganska väl vem man tränar med. Annars köp en klicker med lite olika läte än den du har nu så att dom får varsin.

Jag tricktränar och klickertränar min häst. Bor i Gnesta :)

jag använder ett ord som klicker istället för "klickerpryl".

Tränar du för någon eller håller du på helt själv?
Vad har du för häst och vad gör ni annars?

Jag gick en kurs för Rebecca Östh i somras, men tyckte att det var FÖR mkt NH och ingen klicker, för att det ska passa mig.
Tränar en del för Ellen Ofstad också, men har inte hunnit ta någon red klickerträning för henne (hon håller inte på så mkt med trickträning, däremot är hon väääldigt duktig på klicker).

Jag har en halvblodskorsning som jag haft 1 år. Hon är född 2003.
Hon var inte inriden när jag köpte henne (insutten/skrittad för länge sen), så vi har arbetat mkt från marken för att lärt känna varandra, och tagit det lugnt.

Nu är hon tyvärr konvalesent efter kotledsinfl.. Men ska börja lite med long reining snart iaf. Har tricktränat en del under konvalesensen också.
Vi är rätt så allround.

Ingen fara att använda samma klicker så att den andra hör, de vet ganska väl vem man tränar med. Annars köp en klicker med lite olika läte än den du har nu så att dom får varsin.

Okej, tack så mycket för svaret! :) Då vet jag, så kan säkert vi också komma ingång nu!

Hej! Jag vill avråda användning av "klickermojäng" när man är fler som tränar sina hästar samtidigt (i synnerhet om hästarna inte är helt "inklickade"). Du har ju hållt på ett tag så dina hästar är säkert uppmärksamma på dig - men vid några stadier i utvecklingen är de ju lite "maniska" och det kan bli problem om de (av misstag) klickas för fel saker eller "o-tajmat". Funkar då bättre med ord (om inte alla använder good boy/girl som "klick".........).

Vore kul att vara med i ett sån't gäng som du vill dra igång - men vi finns på annan plats.

Hur menar du nu? Varför skulle klickern som sådan vara "mer skadlig" än ett ord, när de fyller precis samma funktion?
För min del tycker jag bättre om klickern, det är ett snabbt och distinkt ljud. Ger bättre precision än ett ord och risken att någon annan använder det "i tid och otid" eller av misstag är betydligt mindre. Bara man är konkret, fokuserad och disciplinerad och tränar upp sin tajming är det inga problem med att klicka många hästar på samma ställe. Jag har inte märkt några problem med mina träningsdjur och -människor, och då har vi ändå varit tre hästar, två hundar och en katt som klickertränat ihop på samma ställe samtidigt.

Det hade varit roligt med ett litet seriösare träningsgäng! Men jag finns långt bort så jag får starta ett eget :p
Lite nyfiken, när ni tar lektioner i klickerträning vad tränar man då? Beteendelösningar? Tricks? Ridning? Ja, vad pysslar ni med egentligen? :p

Jag har inte upplevt att hästarna reagerar om man har samma klicker-pryl, däremot är jag noga med att alltid vara på samma ställe ( i en fålla utanför stallet eller i stallgången på samma plats varje gång) så att de vet att just där tränar vi. Står man kvar i boxen är det inte träning på G (boxen är till för vila tycker jag personligen, där ska man få vara ifred och ha lugn, ro och gos). Alltså, om hästen som inte tränas för tillfället står i sin box vet den att det inte är den som klickas. Smarta djur, de fattar.

Synd att du bor så långt bort. Det verkar inte vara så många häromkring...

Det hade varit roligt med ett litet seriösare träningsgäng! Men jag finns långt bort så jag får starta ett eget :p
Lite nyfiken, när ni tar lektioner i klickerträning vad tränar man då? Beteendelösningar? Tricks? Ridning? Ja, vad pysslar ni med egentligen? :p

Vad vi pysslar med, tja, det undrar jag också ibland:angel::rofl:
Rider klassisk dressyr, försöker just nu lära mig om mig själv och påverka hästarna genom mitt beteende och tankesätt, vilket fungerar skrämmande bra. Annars tränar jag trick både med och utan klicker. Blir bara mer och mer intresserad av inlärningsprinciper och testar och lär mig undan för undan. Och blir mer och mer fascinerad över hur kloka våra hästar är, och att det är vi människor som är lite sega som inte kan läsa av hästarna tillräckligt snabbt för att nå framgång i det vi gör:D Dom ger ALLT, och vi märker det oftast inte, eftersom signalerna ofta är ganska små, men dom finns där.

Hej!
Problem kan uppstå när hästarna har samma "rätt så ljud" om de inte är riktigt inklickade. Ungefär som när man rider i grupp och några smackar åt sina hästar. Om grannens "klick" kommer vid fel tidpunkt för det jag håller på att lära in kan min häst bli förvirrad.

Jag är inte intresserad av trick-träning utan av inlärning i största allmänhet. Det första min dotter klickade in var "stå fint" (=stå still och se rakt fram). Typ sådana praktiska saker är jag intresserad av.

I närheten av dig finns många som är intresserade! :) Hör efter i hästshopen!

Jaaaaaaa! Visst är det spännande! I vårt stall är det många som har intresset och positiv inlärning är del av ordinarie teoriundervisning. Ridläraren har kurser för dem som vill lära mer och Ellen O kommer också ibland.

Många intresserade hos mej? Va?! Oj, jag måste få ut fler lappar! Hittills har folk mest tittat snett på mej när jag sagt att jag klickertränar min häst..
Jag har satt upp ett par på SLU och Hästaffären, kanske ska få upp ännu mer efter jul. Kanske ska skriva ut dem i knallrosa så de syns bättre :devil:
Oj, nu kapar jag visst tråden lite :p

Upplever som du att man är ganska ensam om detta knepiga/udda/skumma/flummiga vi håller på med. Därav tråden:D

Hoppas vi alla hittar någon trevlig kompis att umgås med tillsammans med våra hästar.

God Jul!

Hejhej igen!

Har kommit igång med den lilla shettisen nu! (: Men efter att ha testat lite kommer jag nog inte använda klickern på henne, då hon är en väldigt tiggig gamal tant ;) Men har hittat ett ställe att klia henne på under magen som hon älskar att bli kliad på! Så fort man kliar där sänker hon huvudet till max och höjer ryggen hihi ^^ Men vi har tricktränat lite iaf! Hon kan kram, yoga och buga nu :)

Hoppas de går bra för er också! Någon som vet en tränare som finns runt Enköping och vill komma ut och ha lektioner i klickerträning/trickträning? =)

*kl*
Jag bor inte allt för långt från sörmland, så kanske kan få vara med här? Bor strax väster om Arboga, mot Örebro till.

Har klickertränat sen 98, då jag var på clinic med Ellen Ofstad. Mycket har jag lärt mig sen dess, men tekniken och tänket har funnits hela vägen. Har tränat allt från tamråttor, höns, hästar och får till hundar, katter och folk. Idag försörjer jag mig bla på just klickerträning med olika djurslag...

Det är en oslagbar träningsfilosofi, trots att jag hållit på så länge som jag gjort upptäcker jag ständigt nya fördelar. Helt makalöst! Använder det både i ridningen, vardagshanteringen och som lek i största allmänhet. Det är klart effektivaste sättet att introducera nya moment/rörelser, övervinna rädslor och motivera djuren till ett positivt samarbete!

/Migo

Är det någon som vet om man kan klickerträna två hästar och träna den andra samtidigt som den andra finns i närheten så den liksom hör klickerljudet? Jag har fått för mig att om den ena hör klicket måste den ha sin belöning och när man tränar den andra då får den ju inte det och blir inte det tokigt? :crazy:

Min erfarenhet är att när djuren väl är ordentligt inklickade, så vet de mycket väl vem i gruppen man klickar. Jag jobbar med mina hästar i hagen, och kan klicka fyra- fem olika individer parallellt utan att det uppstår konflikter. De vet att den jag fokuserar på är den som blir klickad.

Det uppstår dock intressanta konkurenssiituationer, när de tävlar med varandra om "beteendebjudning" för att få uppmärksamhet och därmed klick. Lastträning går som en dans när de tävlar om att vara först in i transporten...

/Migo
som har samma klickerord till alla hästarna

Det finns MASSOR av rent träningstekniska saker att öva på på kurser/lektionstillfällen. Beteendekedjning, öva upp timimingen, freeshaping, praktisk användning vid ridning, utsläckning av beteenden, diskriminering, stimulikontroll, träna på att lägga upp effektiva shapingscheman, övervinna specifika rädslor...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka