Triangelmärkning

M-oaa

Trådstartare
Hej alla glada Bukare! :D

Hur fungerar det med att triangelmärka en häst?
Finns det några 'regler' för det?

M-oaa

Sv: Triangelmärkning

finns en massa regler, först å främst är det ditt försäkringsbolag som bestämmer, och såklart en veterinär som dömmer ut hästen.
Sen efteråt finns oxå regler bla annat att den ej får tävlas,eller tränas inför tävling, gå på ridskola, m.m.

Vad för regler var det du undrar om?

Vi har en häst som gått på ridskola i ganska många år som nu varit halt i ½ år. Trots behandlingar av veterinär blir den aldrig ren (i trav). Hon verkar dock inte ha ont eller misstrivas med livet som enbart sällskapshäst som hon är just nu. Vi kan tyvärr inte ha kvar henne, så vi funderade på att istället för att ta bort henne triangelmärka och sälja billigt som sällskapshäst.

Så det är försäkringsbolaget man i förstahand vänder sig till för att fråga om triangelmärkning? Eller är första steget att åka till veterinären och få hästen utdömd?

Är helt grön på det här med triangelmärkning.

M-oaa

Jag hade börjat med att ta upp frågan med veterinären. Det är ju inte säkert att veterinären kan tillstyrka triangelmärkning.

Okej, vi får ta och åka in igen och prata med veterinären på plats och se vad hon tycker.

Tack för svaret!

M-oaa

Knapplån

Finns det några nackdelar att triangelmärka en häst?
Har en 18-åring som troligen ska triangelmärkas då veterinären säger att den inte kan bli helt återställd, men lider inte av sin skada idag.

varför inte ta bort den helt istället? Om den är halt så lär den väl knappast må så bra. Det är så lätt att den hamnar i orätta händer när den är billig!

Okej, vi får ta och åka in igen och prata med veterinären på plats och se vad hon tycker.

Tack för svaret!

M-oaa

Eg är det väl som så att triangel märker gör man med en häst som lika gärna kan döma ut pga skada, men man väljer att behålla och få ut en mindre del av beloppet. Därför undrar jag som någon skrev, varför sälja vidare och riskera att hamna i orätta händer då vad jag förstår det blir samma pengar för ridskolan?

ja, helt riktigt iallafall att börja med att ta det med veterinären, förutsatt att hon är godkänd av försäkrings bolaget vill säga.

Knapplån

Finns det några nackdelar att triangelmärka en häst?
Har en 18-åring som troligen ska triangelmärkas då veterinären säger att den inte kan bli helt återställd, men lider inte av sin skada idag.

nackdelar är det jämmt med att ha en häst så är det bara men att triangelmärka kanske ibland kan vara onödigt men man sak lyssna på en veterinär i första taget :)

Jag skulle aldrig triangelmärka. Varför försäkra ut hästen? Fungerar den så bra att den kan promenadridas/etc är det ju bättre att ha den fullförsäkrad.

Annars avliva.

Tack för alla svar.

Vi ska ringa och boka tid på klinik imorgon, åka dit och göra en sista genomgång av hästen och se om hon eventuellt kan klara ett liv som promenadhäst. Jag kan hålla med er om att avliva kanske är bättre, men samtidigt vill man se sig lite om först eftersom man är så fäst vid hästen efter 6-7 år och hjälpt till att rida in den. Men vi ska i slutändan göra det som är bäst för henne, självklart.

M-oaa

Triangelmärningen bedömmer veterinären så det behöver du inte oroa dig för. Man har ju kvar lite livvärde och sjukförsäkringen så stor skillnad blir det ju inte. Man får reservation på skadan som inte ger sig, och den ersätts inte vid vidare behandling.

till ts
Ett halvår är väldigt kort tid att ge en skada. Ge hästen ett år eller så. Givetvis med vila och behandling/bedömning av veterinär.

Jag har ingen häst alls. Och varför skulle jag oroa mig för något?

Och skulle fortfarande inte triangelmärka. Fungerar den som promenadhäst är det bättre att ha kvar HELA livförsäkringen och HELA veterinärvården. Behöver vad det nu var som orsakade möjligheten till triangelmärkningen behandlas fortlöpande eller "biverkningar" av det så får man inte ut på försäkringen för det... Det kan bli väldigt dyrt.

Jag har ingen häst alls. Och varför skulle jag oroa mig för något?

Och skulle fortfarande inte triangelmärka. Fungerar den som promenadhäst är det bättre att ha kvar HELA livförsäkringen och HELA veterinärvården. Behöver vad det nu var som orsakade möjligheten till triangelmärkningen behandlas fortlöpande eller "biverkningar" av det så får man inte ut på försäkringen för det... Det kan bli väldigt dyrt.

Jag kan inte annat än instämma. Livdelen i sig är sak samma, men veterinärvården. Jag kommer inte triangelmärka igen, utan ha kvar utan reservationer.

Jag vet vilket bök det kan vara att bevisa att en olycksfallskada är just olycksfall, och hur dyrt det annars kan bli, att betala ur egen ficka. Dessutom kan en T-märkt häst drabbas av andra förslitningslidanden.

Jag T-märkte ju min, och som sagt, skulle inte igen triangelmärka, undantaget om jag hade en som var skyhögt livförsäkrad och jag kunde lägga undan en stor sudd till ev framtida vetvård från den kostnaden.

Men som sagt, generellt hellre ha ett fullgott veterinärvårdsskydd, utan tvekan.

Knapplån.

Antingen fungerar väl hästen eller så gör den det inte?

Jag skulle aldrig någonsin kunna sälja en promenadhäst, i så fall tar jag bort den själv. Jag tycker det är hemskt att se folk som lägger ut sina triangelmärkta hästar på annons som kan vara upp emot 25 år ibland för att dom inte klarar av att ta bort hästen själva. Det är en del av ansvaret som man tar på sig när man skaffar hästen. Jag skulle inte lita på att min stora häst får den mat och hovvård som krävs när man kan ha en sällskapshäst till en tiondel av priset om man istället skafar en shettis.

Det enda jag kan tänka mig är ifall ägaren själv eller någon nära vän behåller hästen som promenad/sällskapshäst. Förhoppningsvis får hästen då samma omvårdnad som när den var fullt frisk ändå och avlivas när det är dags. Men som flera sagt innan, då är det väl bättre att ha kvar försäkringen som den är?

Det är inte lätt att generalisera. En ung häst skulle jag inte triangelmärka kanske, men jag står inför det själv just nu med min 18-åriga islandshäst.
Han har en ligamentskada som han inte blir återställd ifrån. Veterinären har bedömt att han kan gå kvar som sällskapshäst. Nästa år börjar hans livvärde skrivas ner varje år ändå. Om jag triangelmärker nu får jag ut en hel del av hans livvärde. Det skrivs ner annars med ett antal tusen per år som går förlorat.
Jag får visserligen reservation på knäskadan men den går inte att behandla.
Skulle han få värre problem med knäet så måste han tas bort. Provar jag någon enstaka behandling igen så har jag tjänat in det på att inte låta livvärdet brinna inne och kan betala det själv.

Jag bedömmer i detta fallet att vi tjänar på det i längden trots reservation på knäet, tack vare åldern i detta fallet.
Jag har övervägt noga fram och tillbaka och pratat både med veterinären och försäkringsbolaget och kommer att gå vidare med triangelmärkningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 220
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 754
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka