Triangelmärkning

Evergreen

Trådstartare
Jag vill gärna ha lite mer fakta ang. det.
Det enda jag vet är i princip att man får ut halva(?) försäkringsbeloppet och att hästen inte får tävla mera efter det.
P.ga något fel som inte kommer bli bra, eller som gör att hästen inte håller för någon hård träning.

Kan ni upplysa mig lite?

Sv: Triangelmärkning

Triangelmärkning av hästen innebär att den delvis försäkras ut från försäkringsbolaget.
Oftast utgör detta 80 % av den tidigare A1 försäkringen. Regler för utförsäringen varierar mellan försäkringsbolagen och det är klokt att innan triangelmärkningen sätta sig in i alla konsekvenser det medför.

En triangelmärkt häst skall Inte heller i framtiden försäkras om.

Den triangelmärkta hästen anses inte vara i tävlingsbart skick ock skall således inte deltaga i tävling.

Triangelmärkning utförs av veterinär efter lokalbedövning genom frysmärkning med en triangel på vänster länds sida.

Cronis skrev:
Triangelmärkning av hästen innebär att den delvis försäkras ut från försäkringsbolaget.
Oftast utgör detta 80 % av den tidigare A1 försäkringen. Regler för utförsäringen varierar mellan försäkringsbolagen och det är klokt att innan triangelmärkningen sätta sig in i alla konsekvenser det medför.

En triangelmärkt häst skall Inte heller i framtiden försäkras om.

Den triangelmärkta hästen anses inte vara i tävlingsbart skick ock skall således inte deltaga i tävling.

Triangelmärkning utförs av veterinär efter lokalbedövning genom frysmärkning med en triangel på vänster länds sida.

Lite komplettering.

En Triangelmärkt häst anses varaktigt och för all framtid förlorat sin användbarhet som ridhäst (Agria definierar det som förmågan att utföra rörelser och moment förekommande i lätt klass). Det ska alltså inte nu längre gå att T-märka bara för den inte kan tävla höga klasser t ex.

En T-märkt häst både kan och får försäkras om i annat bolag, men du har livslånga reservationer för det hästen dömdes ut för och koplikationer till detta. Döms den ut för hälta får den reservationer på alla fyra benen t ex. Dessa reservationer gäller BÅDE veterinärvård och livvärde.

Man kan inte ha hästen försäkrad i högre livvärde än det återstående beloppet som man inte fick ut vid T-märkningen. Min valack stod i 30 000 (eller, han stod i 40 men res hältor BB för belopp över 30' så) och jag fick ut 22 000 kr. Dvs det är 8000 kr kvar och det är det högsta jag kan livförsäkra honom i.

En triangelmärkt häst får inte tävla eller TRÄNAS för tävling.- Man kan aldrig häva en T-märkning.

Jag har läst om en kille som gjorde triangelmärkta hästar helt friska och "köpte ut" dem från försäkringsbolaget och hävde triangelmärkningen (tror jag...). Stod om det i någon hästfynd för länge sedan... Ska se om jag hittar den.

Sweet skrev:
Jag har läst om en kille som gjorde triangelmärkta hästar helt friska och "köpte ut" dem från försäkringsbolaget och hävde triangelmärkningen (tror jag...). Stod om det i någon hästfynd för länge sedan... Ska se om jag hittar den.

Helt omöjligt. Du kan få en triangelmärkt häst 'frisk', ibland tar även veterinärerna fel. Men du kan aldrig 'sudda ut' triangelmärkningen.

Hakar på lite...det är väl bara typ A1 försäkrat belopp man kan få ut? Hur räknas det om man har hästen försäkrad i båda?

Bubbla skrev:
Hakar på lite...det är väl bara typ A1 försäkrat belopp man kan få ut? Hur räknas det om man har hästen försäkrad i båda?

Du får bara ut från A1:an då.

Sen en sak jag glömde, iaf Sveland har ett 'krav på minimiförsäkringsbelopp'. Dvs en häst försäkrad för 15 000 kr i A1 kan du inte triangelmärka. Nu minns jag inte vad beloppet var, om det var 20 000 eller 30 000 eller vad det var, men iaf Sveland har ett minimibelopp för att kunna just T-märka. Sveland har ingen fast gräns (förr var det 10 000 kr för häst och 8000 för ponny) som dras av när man T-märker utan gör den bedömningen utefter hur mkt eller lite användbarhet som finns kvar. Min herre hade noll användbarhet och är av ponnymått (om Sveland vet han har ponnymått eller ej vet jag faktiskt inte) och jag fick ut allt utom 8 000 kr soms agt, så det ligger nog kvar som regel även om det inte står i pappren.

Om jag inte blivit senil har Agria tagit bort 10 000 kr som fast avdragssumma med och individbedömmer.

Men om man som jag har 10000 i A1 och 10000 i A2? Kan man triangelmärka och få ut de 10000 i A1:an eller ska det finnas (typ) 10000 kvar i A1? Jag har Folksam iofs så de kanske har andra villkor?

Bubbla skrev:
Men om man som jag har 10000 i A1 och 10000 i A2? Kan man triangelmärka och få ut de 10000 i A1:an eller ska det finnas (typ) 10000 kvar i A1? Jag har Folksam iofs så de kanske har andra villkor?

10 000 kr i A1 kan du inte triangelmärka på, det är för lite pengar sas. När du triangelmärker så får du ju ut livvärdet MINUS X kr. De där X kronorna brukar vara just kring 10 000 kr. Så du har inget utrymme för T-märkning.

Jag kan inte just Folksams villkor men alla bolag har ganska likartade regler kring T-märkning.

Så, med allt i A1 KANSKE du kunnat T-märka (jag är tveksam men jag vet inte), men som det är nu behöver du inte fundera på triangelmärkning för det är inte ett alternativ som är möjligt för dig.

Nu har jag hittat tidningen, det är Hästfynd nr 10 2003. Det står inte att de är triangelmärkta, bara utdömda, hästägarna har fått ut försäkringspengar för den utdömda hästen.

Citerar:

"Varje år döms 1000-tals hästar ut i onödan på grund av förslitningsskador. Några av dessa kan räddas till ett nytt liv tack vare Hans Delling, legendarisk ryttare och hästkarl, chef för hästgymnasiet Plönninge utanför Halmstad."

"Försäkringsbolaget Sveland är ensamma om att "lösa in" utdömda hästar och låta dem gå till rehabilitering istället för till slakthuset."

Eftersom många av hästarna som "räddats" återgår till tävlingsverksamhet så är de ju inte triangelmärkta i alla fall.

Jag trodde dock att utdömd och triangelmärkt var samma sak, fel av mig.

Det här har inte med själva utbetalningen utan mer en historia ang T-märkning...

På vår ridskola har vi en T-märkt häst. Han kom till stallet när han var unghäst. De som hade köpt honom från uppfödaren ville ha honom som framtida dressyrhäst med tanke på hans fina stamtavla. Hästen visade sig dock vara allt för svår riden och ägarna lesnade på honom. Eftersom han under tiden utvecklat olater p g a ägarnas okunskaper visste de att de inte kunde sälja honom för samma belopp som de köpt honom. Alltså bestämde de sig för att få honom utdömd för hälta och få försäkringspengarna istället! :mad:

Våran stallchef fick höra om hästen och tog illa vid sig över att en så fin häst skulle avlivas trots att det inte var något fel på honom. Efter många om och men kom de fram till att de skulle T-märka hästen och att vår stallchef skulle få köpa ut hästen. Sagt och gjort, hästen är idag någonstans runt 16 (kommer inte ihåg i huvudet exakt ålder) och har aldirig varit halt i hela sitt liv! Kanon fin häst med världens goaste gallop!

En himla tur alltså att T-märkning finns, annars hade vi inte haft vår underbara häst på ridskolan! :D

jassen skrev:
Det här har inte med själva utbetalningen utan mer en historia ang T-märkning...

På vår ridskola har vi en T-märkt häst. Han kom till stallet när han var unghäst. De som hade köpt honom från uppfödaren ville ha honom som framtida dressyrhäst med tanke på hans fina stamtavla. Hästen visade sig dock vara allt för svår riden och ägarna lesnade på honom. Eftersom han under tiden utvecklat olater p g a ägarnas okunskaper visste de att de inte kunde sälja honom för samma belopp som de köpt honom. Alltså bestämde de sig för att få honom utdömd för hälta och få försäkringspengarna istället! :mad:

Våran stallchef fick höra om hästen och tog illa vid sig över att en så fin häst skulle avlivas trots att det inte var något fel på honom. Efter många om och men kom de fram till att de skulle T-märka hästen och att vår stallchef skulle få köpa ut hästen. Sagt och gjort, hästen är idag någonstans runt 16 (kommer inte ihåg i huvudet exakt ålder) och har aldirig varit halt i hela sitt liv! Kanon fin häst med världens goaste gallop!

En himla tur alltså att T-märkning finns, annars hade vi inte haft vår underbara häst på ridskolan! :D

Försäkringsbolaget Sveland löser med jämna mellanrum in sådana där hästar. Dvs hästar som döms ut men där Sveland och deras veterinär anser att det handlar om ryttarfel, att hästen inte fått tillräckligt med tid för konvalescens etc. Då löser de in hästen, dvs betalar ut livförsäkringen men tar hästen. Som får tillfriskna, skolas om och säljs. Hedervärt initiativ.

Sen, det är lite trist när tom veterinärer säger att de ibland vet att hästen de ser framför sig om ett halvår kommer vara utdömd, för ÄGAREN vill det, och när hästen kommer tillbaka på ÅB 'vet' veterinärena att konvalescens etc inte följts, just för ägaren bestämt sig för att få hästen utdömd =/

Sweet skrev:
Nu har jag hittat tidningen, det är Hästfynd nr 10 2003. Det står inte att de är triangelmärkta, bara utdömda, hästägarna har fått ut försäkringspengar för den utdömda hästen.

Citerar:

"Varje år döms 1000-tals hästar ut i onödan på grund av förslitningsskador. Några av dessa kan räddas till ett nytt liv tack vare Hans Delling, legendarisk ryttare och hästkarl, chef för hästgymnasiet Plönninge utanför Halmstad."

"Försäkringsbolaget Sveland är ensamma om att "lösa in" utdömda hästar och låta dem gå till rehabilitering istället för till slakthuset."

Eftersom många av hästarna som "räddats" återgår till tävlingsverksamhet så är de ju inte triangelmärkta i alla fall.

Jag trodde dock att utdömd och triangelmärkt var samma sak, fel av mig.

Nu är jag HELT med dig, det där händer. Men det är bara Sveland som gör det, och som sagt det är ISTÄLLET FÖR att triangelmärka dem/avliva dem som Sveland löser in dem (skrev nyss om det i annat svar här innan jag läst ditt).

Däremot kan man inte ta en redan utdömd och triangelmärkt häst och 'häva' märkningen.

Men det Sveland gör är att när en livskadeanmälan kommer in och de anser att det är ryttarfel eller att hästen inte fått ordentlig konvalescens etc så istället för att ge tillstånd till avlivning eller triangelmärkning så tar de och betalar ut livbeloppet men de tar hästen (de 'köper' hästen för livförsäkringsbeloppet) och så får Delling ta hand om den och sen när/om den är frisk säljs den. Kompisen hade en sådan ponny t ex.

Så Sveland 'tar' hästarna istället för att godkänns slakt/T-märkning. Däremot kan varken Delling eller någon annan göra något åt en häst som redan har en Triangel i rumpan. Och Sveland 'tar' bara Svelandförsäkrade hästar, så Agrias hästar etc de är inte aktuella.

Men jag tycker det är ett hedervärt initiativ av Sveland. :bow:

Tack för svar. Då behöver jag inte ens fundera på det alternativet när det nu börjar dra ihop sig till klinikkoll nr 2...

Jag besökte en ridskola här i Göteborg för 1-2 år sedan och tittade på klubbhoppning. Döm om min förvåning när en triangelmärkt häst kommer in på banan och är med och tävlar. Hästen var svart så den vita triangeln lös på rumpan.

Det fanns ett sådant projekt, ja.
Försäkringsbolaget köpte hästar och rehabiliterade dem i stället för att triangelmärka.
Man gjorde alltså aldrig någon T-märkning.

Så Sveland 'tar' hästarna istället för att godkänns slakt/T-märkning. Däremot kan varken Delling eller någon annan göra något åt en häst som redan har en Triangel i rumpan. Och Sveland 'tar' bara Svelandförsäkrade hästar, så Agrias hästar etc de är inte aktuella.

Men jag tycker det är ett hedervärt initiativ av Sveland. :bow:
Fast dom har inte triangelmärkning på sig. Dom rids till och går sedan oftast som skolhästar och fungerar utmärkt. Har jobbat hos dom och har träffat många av dom hästarna som skulle dömts ut. Dock aldrig sett någon med triangelmärkning där.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar