Trevliga hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DrSnuggles
  • Startdatum Startdatum
D

DrSnuggles

Jag tänkte fråga avelskunniga människor här ang att jag tänkte köpa ett halvblodssto småmåningom. Jag vill gärna ha ett föl efter henne såsmåningom. Jag har följande kriterier; den ska vara lugn, trevlig, sansad, ha en hållbar trevlig exteriör (= högställd och lätt i typen), ha okej gångarter samt ha en liten storlek, helst inte över 1,60. Ska inte vara någon tävlingshäst, utan bara till träning och turer i skogen. Vad ska leta efter för hingstar som är kända för att ge åtminstone några av mina kriterier? Den enda jag kan komma på är Maraton, men finns det fler både svenska och utländska? Jättetacksam för svar!

Sv: Trevliga hingstar?

Feliciano är känd för att ge trevliga och samarbetsvilliga avkommor. Han har tävlats i de svåraste klasserna internationellt i många år hållit, liksom hans pappa som gick bort förra hösten 33 år gammal. Feliciano är inte den lättaste och högställdaste hingsten, men jag har sett många avkommor till honom som varit lätta i typen. Själv rör han sig mycket spänstigt och elastiskt, såg honoms senast i mars på Flyinges avelsshow då han var rörlig och spänstig trots att han hunnit bli 19 år nu. Vad gäller storleken på avkommorna så har den varierat stort på de jag sett.

Det finns ju Maratons son Magini.
Han är ju inte så dyr, elithingst, och lämnar både hopp o dressyrhästar.

Jag kan skarp rekommendera Highlight. Vi har haft två avkommor e honom där mamman har varit alldeles snurrig men ungarna har varit helt otroliga!! De blir trevliga individer, de rör sig bra hoppar bra och får bra psyke!! Enda nackdelen är att man skall inte ha ett för grovt sto för han kan lämna lite burkigt...
Magini avråder jag från då de brukar ha väldigt mycket hjärnspöken. Men allt beror på stoet också. Som vårat ena ston skulle du kunna lägga på fan själv och ändå få en snäll avkomma...

Bayron lämnar supertrevliga hästar! Har själv en underbar avkomma till honom i stallet, det är nog en av världens snällaste hästar.

Är nog lättare att svara när man vet mer om ditt sto. Flera av de föreslagna hingstarna kan ju gå bort pga släktskap tex...

Fast trådskaparen är ju inte ute efter en hingst att betäcka med utan att köpa avkomma efter.

Tråden är för luddig...
"jag tänkte köpa ett halvblodssto småmåningom. Jag vill gärna ha ett föl efter henne såsmåningom. "
Det går inte att ge några hingstråd till ett sto som man inte vet ett dugg om...

Senast ändrad:

Det går inte att ge några hingstråd till ett sto som man inte vet ett dugg om...

Precis!

Hon får skaffa stoet först-sen kan vi diskutera utifrån härstamning,exteriör och prestation om vilken hingst som kan vara lämplig kandidat.

Cat_and_rat skrev:
Tråden är för luddig...
"jag tänkte köpa ett halvblodssto småmåningom. Jag vill gärna ha ett föl efter henne såsmåningom. "

Så var det, ja! Missade det där med att ta föl så småningom :o

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt. Jag gillar den första...
Svar
6
· Visningar
1 187
Senast: tabac
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka