Trevlig hingst

Ketrawzc

Trådstartare
Vad hade ni valt att betäcka detta sto med?
Hur hade ni tänkt när ni valt hingst?

Stoet har ok gångarter, bra galopp och hoppar trevligt. Dominant med bra temprament, mycket klok och säker i sig själv.
Hade velat ha ett föl mer åt dressyrhållet, men som även fixar hoppningen på ett bra sätt. En bättre allroundhäst helt enkelt.

Stam: http://www.allbreedpedigree.com/gerda81

Det är inte aktuellt att betäcka stoet för tillfället, men hur ska man tänka och resonera? Tack för era åsikter! :bump:

75513_1281046275.jpg

Sv: Trevlig hingst

Med tanke på stammen och hur stamböcker och avel har skötts där hon kommer ifrån. Så hade jag om jag absolut skulle ha henne i avel valt en mycket välbeprövad hingst med stor säkerhet för vad den föräver. Det finns så mycket okänt bak i stoets stam att det inte går att säga vad hon själv kan tänkas lämna. Så det innebär att man får titta på äldre hingstar med både de goda egenskaper hon själv har och som saknar hennes de dåliga som du inte vill ha vidare till avkomman.

Ja det är somsagt inte aktuellt att betäcka henne över huvud taget, bara intressant att se hur man borde resonera och tänka! Och är det inget att avla på skulle jag självklart inte välja att betäcka henne, om det är osäkert om avkomman kommer uppnå mina förväntningar. Isf är det lättare och säkert billigare att köpa en häst där man vet vad som kan förväntas av den, än att försöka sälja en unghäst med sämre förutsättningar ..

Har du några tips eller exempel på vad för sorts hingstar som skulle kunna matcha henne? Rent exteriört, vad borde man leta efter?

Vad du ska leta efter beror ju mycket på vad du vill med avkomman. Men rent generellt så ska sätta dig ner och skriva upp de bra egenskaper som stoet har och som du vill att avkomman ska ha, sedan skriver du ner alla nackdelar hon har. Efter de två listorna väljer du sedan en hingst som har allt eller mesta möjliga av de bra sakerna, men inga av de dåliga. På det sättet har du störst chans att avkomman blir som du önskar.

Man också säga att de hingstar som är Elit-premierade har visat att de ofta lämnar sina egenskaper vidare till sina avkommor. Så beroende på vad du vill med avkomman hade jag tittat på de Elit-hingstar vi har när det är dags. Exempel på elit är Briar, Feliciano, Bernstrein och Cortez.

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 740
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30