Trevlig häst med Bockhov..!!

Sv: Trevlig häst med Bockhov..!!

Om bockhoven inte är medfödd utan uppkommen genom trauma (möjligt?) kan det möjligen finnas ett avelsvärde, men en märr som inte visat något resultat eller ens ridbarhet känns ju inte aktuell för avelsboxen oaktat bockhov. I så fall ska ju stammen vara helt sensationellt bra.

Jag hade ett sto med bockhov som troligen uppkommit genom yttre trauma... det var en tinker med enorma mängder hovskägg, och den var ju fribesiktigad, så inte tänkte jag på att kolla hovarna...

Hur som helst så upptäckte ju hovis snabbt att det var bockhov, om än inte värsta sorten, men den växte mer rakt upp och ner istället för som en hov gör - flyter lite ut. Det gjorde såklart att den hoven blev lång snabbare och behövdes verka oftare. Vi tänkte inte så mkt mer på det, förutom extra vård...

När hon efter något år blev diffust halt som inte gick över så röntgade vi henne, och hela den hoven var helt urkalkad och pålagrad och hovbenet var en enda grå röra på röntgenplåten. Vet. menade att hon borde varit blockhalt... henne hade vi då ridit i skogen på utan problem i 1½ år, det var ju först på slutet hon började bli lite småhalt - såg mest stel ut, men eftersom det inte gick över så...

Han trodde att hon hade fastnat eller något liknande som ung, och att detta hade påverkat hur hoven och hovbenet växte. Hon fick sluta sina dagar...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 026
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI