Trevlig häst med Bockhov..!!

_Amazing_

Trådstartare
Behöver lite hjälp av er erfarna på buke angående bockhov.

För några veckor sedan kollade jag på ett trevligt halvblodssto , men dock hade hon bockhov.
Hon är genomkollad i benen och där är inget fel, fläckfritt som sagt .!
Detta är inte medfött utan har kommit som fölunge .

Ska ha denne till lättare ridning , tävla i lättare klasser
Slänger en del med huvudet när hon går på långa tyglar , dock ej när hon går i form, om detta skulle ha något samband med bockhoven?,vad tror ni?Tänderna?
Ömmar även när hon ej har skor , så måste alltid vara skodd fram.

Var en trevlig häst, så lite fundersam på om jag ska köpa henne eller ej, men känner att det var lite mycket på än gång.
Har gått som avelsmärr och fölen har ej fått någon bockhov.! Så ett alternativ finns då även att avla? Eller vad tycker ni om att avla på ett sto med bockhov?

Tacksam för svar:)

Sv: Trevlig häst med Bockhov..!!

Har inte så mycket erfarenhet av bockhov, men den som vi hade på jobbet hade ganska lite bockhov,
men blev tillslut så halt att den inte ens kunde gå i hage trots hur mycket specialvård som helst. Den fick avsluta sina dagar.

I den här ekonomin hade jag faktiskt inte köpt en häst med sådana uppenbara defekter. Speciellt inte när de kan göra hästen obrukbar i framtiden.

Hur "illa" är bockhoven? Röntgad?

Min 6 åring har bockhov, som det inte är några problem alls med, förutom att den är aningen mindre och högre i trakten än den andra hoven. Jag åker till klinik och skor där hovis röntgat hoven och vet exakt hur det ligger till, han säger att det inte kommer vara några problem alls hållbartsmässigt utan det är bara att tuta och köra. Han skodde tidigare en häst med bockhov som såldes för 2,5 miljoner. Bockhov går att sköta om man har en riktigt duktig hovslagare och att bockhoven inte är utav "en sämre grad".

Jag hade röntgat och pratat med hovslagare som går igenom "vilken grad" av bockhov hästen har.

Personligen hade jag aldrig övervägt en häst med bockhov som den skaffat sig som fölunge. Detta skulle ha åtgärdats när den var liten, eftersom det inte har det, så finns det stor risk för att hästen får problem och det kommer aldrig gå att helt komma tillrätta med bockhoven nu i vuxen ålder, utan du kommer få anlita hovslagare som ständigt försöker korrigera den från att hålla sig på mattan så att säga.
att hästen gått som avelssto säger ju också väldigt lite om hur den egentligen håller om du ska ha den som ridhäst, eller ska du inte det?

Kompisens häst har bockhov pga att den inte korrigerades som liten. vi har samma hovslagare, och denne har slitit hela hästens liv, från den var 3, tills nu när den är 10, för att komma tillrätta med den. Hästen har ändå aldrig fungerat till annat än promenad häst och får problem så fort den gör mer än rids sporadiskt.

har du bild på hur mycket bockhov det handlar om?

Vår ena häst har bockhov.Inte så mycket,röntgad,men hon håller bara för skogsridning.Ingen hoppning och inte för mycket på volten.
Jag skulle inte köpa.

Hur "illa" är bockhoven? Röntgad?

Min 6 åring har bockhov, som det inte är några problem alls med, förutom att den är aningen mindre och högre i trakten än den andra hoven. Jag åker till klinik och skor där hovis röntgat hoven och vet exakt hur det ligger till, han säger att det inte kommer vara några problem alls hållbartsmässigt utan det är bara att tuta och köra. Han skodde tidigare en häst med bockhov som såldes för 2,5 miljoner. Bockhov går att sköta om man har en riktigt duktig hovslagare och att bockhoven inte är utav "en sämre grad".

Jag hade röntgat och pratat med hovslagare som går igenom "vilken grad" av bockhov hästen har.

Vi pratade lite nu på telefon ,jag och ägaren.!

Hon visste inte vilken grad det var på bockhoven och sist hon kollade den var när stoet var föl, då var det normal vinkel på hovbenet.!

Sist hon bes för ca ett/två år sedan gick hon igenom böjprovet med ua.!

Vet inte riktigt hur ofta man ska kolla upp hästens bockhov?Är detta positivt eller negativt.!?

Personligen hade jag aldrig övervägt en häst med bockhov som den skaffat sig som fölunge. Detta skulle ha åtgärdats när den var liten, eftersom det inte har det, så finns det stor risk för att hästen får problem och det kommer aldrig gå att helt komma tillrätta med bockhoven nu i vuxen ålder, utan du kommer få anlita hovslagare som ständigt försöker korrigera den från att hålla sig på mattan så att säga.
att hästen gått som avelssto säger ju också väldigt lite om hur den egentligen håller om du ska ha den som ridhäst, eller ska du inte det?

Kompisens häst har bockhov pga att den inte korrigerades som liten. vi har samma hovslagare, och denne har slitit hela hästens liv, från den var 3, tills nu när den är 10, för att komma tillrätta med den. Hästen har ändå aldrig fungerat till annat än promenad häst och får problem så fort den gör mer än rids sporadiskt.

har du bild på hur mycket bockhov det handlar om?

Jo det är sant, man vet ju inte om hästen håller som ridhäst eftersom hon enbart är sporadiskt riden hos denne ägaren, som också är uppfödaren.!

Tyvärr vet jag ej hur mycket bockhov det handlar om, pratade med ägaren idag , och tydligen har hon ingen koll på det!
Men hon har gått igenom böjprov med ua för ett/två år sedan, och inget fel på hovbenet.!(normal vinkel)

Det här är för mig ett stort rött varningstecken!

Att hästen aldrig varit igång. Det brukar ha sina randiga och rutiga orsaker, som gärna maskeras med att det är dåligt med tid/för många hästar/barnafödande och tusen andra förklaringar. Men det handlar väldigt, väldigt ofta om att hästen inte har känts bra, och så har den fått stå och det blir tråkigt att hela tiden sätta igång den.

Sammantaget, allt du skriver här, hade gjort att jag tappat intresset.

Instämmer med dig! Och att ägaren dessutom inte ens har koll på vilken grad av bockhov det är känns inte heller bra. För mig är det ett måste att hovis har sett röntgenplåtar på hoven så att han vet hur det ligger till.

Det finns gott om friska hästar där ute och problem kommer ofta vare sig man vill eller ej, att köpa sig problem redan från början något jag inte skulle göra.

Jag hade nog dragit öronen åt mig, särskilt om då hästen inte egentligen har varit ordentligt igång under hela sin livstid. Det innebär för mig att jag inte ens lite kan få ett kvitto på att hästen är särskilt hållbar. Bockhoven borde ju ha åtgärdats redan när hästen var föl, men även om den inte varit till något problem för nuvarande ägaren kanske den blir det för dig när du har andra krav på hästen och ridningen.

Hade jag varit du hade jag fortsatt att leta. Lycka till :)

Tack för alla svar och det har fått mig att tänka till , och jag tänker inte ge mig in i något köp , känner att det blir så mycket problem och kostnader på en gång.!
Hon sa även att jag kunde ta henne på foder ett tag och se, men anser att då kommer jag bli fäst vid hästen och när det är så mycket problem med henne är det bara en dum idee.!

Men hade man kunnat ha henne till avel , eller ett sto med bockhov i avel överhuvudtaget.!?

Tack:)

Svärfar hade en bockhovad märr i avel för många herrans år sedan (och nej, det var verkligen ingen smart idé). Hon fick tre avkommor, samtliga med helt groteska bockhovar. Jag har bild på en, den bilden använder numera min veterinär som utbildningsmaterial för hur det kan se ut när det är riktigt illa.

Om bockhoven inte är medfödd utan uppkommen genom trauma (möjligt?) kan det möjligen finnas ett avelsvärde, men en märr som inte visat något resultat eller ens ridbarhet känns ju inte aktuell för avelsboxen oaktat bockhov. I så fall ska ju stammen vara helt sensationellt bra.

Nej tror inte jag hade vågat avla på ett sådant sto , dock hade hon fått två stoföl som ej hade fått hovbock men det säger inte så mycket .

Dock hade hon en trevlig stam med maraton iblandad:)

Det finns en uppsjö trevliga ston med Maraton i stammen om det är eftersträvansvärt.

Har fölen blivit trevliga, attraktiva och säljbara?

Svärfar hade en bockhovad märr i avel för många herrans år sedan (och nej, det var verkligen ingen smart idé). Hon fick tre avkommor, samtliga med helt groteska bockhovar. Jag har bild på en, den bilden använder numera min veterinär som utbildningsmaterial för hur det kan se ut när det är riktigt illa.

Om bockhoven inte är medfödd utan uppkommen genom trauma (möjligt?) kan det möjligen finnas ett avelsvärde, men en märr som inte visat något resultat eller ens ridbarhet känns ju inte aktuell för avelsboxen oaktat bockhov. I så fall ska ju stammen vara helt sensationellt bra.

Det är fullt möjligt hos växande föl vars benställning/hovar är mycket lätt påverkade av yttre faktorer. Det går emellertid att korrigera om man bara är lite uppmärksam.

Exempel kan vara en sårskada högre upp på benet som gör att det smärtar att belasta benet fullt ut vilket får till följd att fölet undivker att trampa ner hoven ordentligt, då kan en bockhov komma som ett brev på posten om man ínte smärtlindrar fölet. Och det kan gå FORT 2-3 dagar och sen har fölet en bockhov - det går dock att korrigera utan att fölet kommer få några men i framtiden.

Det finns en uppsjö trevliga ston med Maraton i stammen om det är eftersträvansvärt.

Har fölen blivit trevliga, attraktiva och säljbara?

Ja , ingen av hennes avkommor har fått bockhov, som jag skrev ovan.
Vet ej om dessa är aktiva eftersom jag ej vet vilka som äger dessa avkommor.!

Båda avkommorna såldes friska och fräscha , hade bra lynne.!(mer vet jag inte tyvärr)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 026
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka