Tretaktig galopp-ett självändamål?

bubbel

Trådstartare
Jag har kommit att fundera på en sak. Det är så att jag rider en häst som tappat sin tretakt i galoppen till förmån för en fyrtaktig variant. Jag har fått inbankat att galoppen ska vara tretaktig och fyrtakt är aldrig önskvärt förutom i hög grad av samling, exempelvis i piruetter.

Nu har jag blivit lite "ifrågasatt" av ägaren till hästen som inte tycker att problemet är så mycket av ett problem utan menar att det till och med är lite bra att hästen själv hittat den fyrtaktiga galoppen, just för att den krävs för den högre graden av samling.

Jag anser väl inte att det är bra alls att hästen inte galopperar tretaktigt men har lite svårt att argumentera för min sak eftersom jag snart insåg att jag inte egentligen vet VARFÖR tretakten är viktig :confused: är det "bara för att" eller har det verklig betydelse?

Vad anser ni i frågan? Finns det material att läsa? Vad brukar vara anledningen till att hästen inte galopperar tretaktigt? Passa gärna också på att tipsa om övningar som stärker tretakten.

Sv: Tretaktig galopp-ett självändamål?

Ägaren har fel!

I fyrtaktig galopp tappar hästen arbetet igenom ryggen, den faller isär troligen pga den inte orkar riktigt. Då är det bättre att rida lite framåt så att den kan komma tillbaka till tretaktig galopp och stärka den där.

Annars kommer den inte att kunna bygga rätt muskler i sin överlinje, den kommer att riskera problem i ryggen pga det.

Att hästen går i fyrtakt har ingenting med högre grad av samling att göra, en häst ska kunna bära sig i tretakt även i hägre grad av samling, där det blir fyrtakt är i extremt samlad galopp inför tex hopp som ingår i skolor ovan marken.

Dressyr upp till och med GP-nivå innebär tretaktig galopp, kan du hälsa ägaren:cool:

Vad är det för häst? En del har ju svårare för ren galopp som tex vbltaravare och då är det väldigt väldigt viktigt att stärka hästen på rätt sätt när man rider den, för att undvika ryggproblem. Att rida i fyrtaktig galopp är inte att stärka den.

Så du har helt rätt och ägaren fel.:idea:

En tränare jag red för hävdade - då ett annat ekipage var inne i ridhuset samtidigt som jag och mitt djur, och den hästen galoppade fyrtaktigt - att det kan uppkomma då ryttaren drar för mkt framifrån för tidigt. Begär för mkt på fel sätt, var tränarens kommentar.

Tränaren sa också att det kunde vara svårt att arbeta bort, om hästen tränats på fel sätt för länge.

Ja, jag instämmer i det tränaren sa. Det är kanske inte så ovanligt tex på en häst med stor galopp där ryttaren tycker det går för fort trots att hästen kanske går i sitt normala arbetsgalopptempo. Hästen bromsas och kan inte behålla bärigheten utan tvingas in i fyrtakt.:crazy:

Vad brukar vara anledningen till att hästen inte galopperar tretaktigt?

Akademisk ridkonst? :idea: :angel:

Nej, men som jag ser det finns det tre huvudanledningar: För lite gas, för mycket broms, eller att hästen är sjuk. Botas med mer gas, mindre broms, eller veterinär.

Jag har aldrig någonsin hört att galoppen ska vara fyrtaktig.

I i princip vilken ridbok som helst där gångarterna beskrivs, kommer det förmodligen stå att galoppen är en tretaktig, språngartad gångart.

Precis som någon annan skrev ser man ju ofta travare galoppera i fyrtakt. Annars tror jag bestämt att det beror på att man rider hästen i ett (för den) alldeles för långsamt tempo där den inte kommer igenom hela kroppen ordentligt vilket s.a.s "korrigeras" med mer hand.

Senast ändrad av en moderator:

I fyrtaktig galopp tappar hästen arbetet igenom ryggen, den faller isär troligen pga den inte orkar riktigt. Då är det bättre att rida lite framåt så att den kan komma tillbaka till tretaktig galopp och stärka den där.

Jag upplever det som du säger att den faller isär. Om jag driver på den rejält så faller den in i tretakt. Den har tidigare haft en bra, tretaktig galopp men "tappat bort den".

Akademisk ridkonst? :idea: :angel:

Nej, men som jag ser det finns det tre huvudanledningar: För lite gas, för mycket broms, eller att hästen är sjuk. Botas med mer gas, mindre broms, eller veterinär.

Det där får du HEMSKT gärna utvecka lite... den rids nämligen "klassisk-inspirerat". Något som är helt nytt för mig.

Inom akademisk ridkonst menar man att det är korrekt med fyrtakt i samlingen. Det finns långa diskussionstrådar om det om du söker i klassisk ridkonst-forumet. De som inte rider akademiskt tycker inte att det ska vara så, och att fyrtaktsgaloppen som de akademiska ryttarna visar upp inte är samlad utan bara långsam och utan bjudning.

Den fyrtaktiga galopp AR-ryttare vill ha har fotförflyttningen ytter bak, inner bak, ytter fram, inner fram.
Hos t ex trav- och islandshästar är det vanligare med fyrtakt y b, y f, i b, i f.

Hur som helst är det inte en korrekt taktren galopp!

Galopp är tretaktig. Bara då kan hästen arbeta igenom sin överlinje på ett sätt som är hälsosamt för den. Fyrtakt är en avart som inte är taktren.
Riktigt riktigt snabb galopp är fyrtaktig sk fyrsprång, men det har ju inte det minsta med samling att göra...

Långsam och utan bjudning är den dock oavsett fotförflyttning.

Det hänger säkert ihop med AR tränandet. Många anser att den fyrtaktiga galoppen är samlad...

Min häst har en tendens att bli fyrtaktig emellanåt. Hans galopp har blivit väldigt mycket bättre sedan jag köpte honom, han gick bara i fyrtakt när han kom. Fyrtakten kommer nu bara när han faller isär eller om jag blir fast i innertygeln. Halvhalter på yttertygeln och väldigt lätt innertygel för att inte hindra galoppen.

Tackar för alla tips :bow: och vill gärna lära mig mera i ämnet! Finns det övningar som är extra bra för att stärka just takten?

du kanske skulle hitta en annan häst att rida? inte så kul om ägaren har helt andra ideer om hur den ska tränas... hon tycker väl du förstör hästen om du lär den galoppera ordentligt..

du kanske skulle hitta en annan häst att rida? inte så kul om ägaren har helt andra ideer om hur den ska tränas... hon tycker väl du förstör hästen om du lär den galoppera ordentligt..

Mja... jaa... det är ju också en lösning. Men hon har ju liksom inte direkt motsagt sig att hästen bör gå i tretaktig galopp, mer att hon inte tycker att det är alls lika mycket av ett problem som jag tycker.

Vi får väl se hur det utvecklar sig detta. Hästen är mycket trevlig att ha och göra med annars om stallet är jättefint så.. ja, vi får väl se :)

Tackar för alla tips :bow: och vill gärna lära mig mera i ämnet! Finns det övningar som är extra bra för att stärka just takten?

Låg och rund med näsan fram, eller beroende på häst, möjligtvis näsan lite in.

Om man ska ha fyrtakt några steg, stärkande,så är det för att man själv väljer det och strävar dit, inte för att hästen gör det.

jag inte egentligen vet VARFÖR tretakten är viktig :confused: är det "bara för att" eller har det verklig betydelse?

Vad anser ni i frågan? Finns det material att läsa? Vad brukar vara anledningen till att hästen inte galopperar tretaktigt? Passa gärna också på att tipsa om övningar som stärker tretakten.

Hästen är /blir tretaktig när den är tillräckligt avspänd och i balans för att påbörja samlande övningar

Så Nej inget självändamål - utan själva grundförutsättningen ..........

det vanligaste hindret för tretakt är att hästen är i framvikt och för spänd i ryggen.
- båda = bristande balans hos ekipaget. Ryttaren måste hjälpa hästen till balans genom att föregå med gott exempel dvs själv sitta i självständig balans.

I den traditionella Dressyren handlar hela första årets utbildning om att befästa takten dvs hitta en grundstyrka i balans att bygga vidare på

Denna hittas på stora linjer - för orkar hästen inte "rakt fram" - så orkar den inte i en övning

LÄs de Kunffy,och Podhajsky om du vill veta mer om sådant tycker jag

Tyvärr så har hästvärlden blivit så full av kvalificerade sktisnackare med helt egna koncept - och de påstår lite vad som hellst

Och de tjänar pengar

En tränare jag red för hävdade - då ett annat ekipage var inne i ridhuset samtidigt som jag och mitt djur, och den hästen galoppade fyrtaktigt - att det kan uppkomma då ryttaren drar för mkt framifrån för tidigt. Begär för mkt på fel sätt, var tränarens kommentar.

Tränaren sa också att det kunde vara svårt att arbeta bort, om hästen tränats på fel sätt för länge.
Håller med till fullo.
Även en spänd häst kan bli så.
Håller även med flash o svea.

Om hästen tappar sin rytm o svävmoment- ja då är det svårt. Inte ofta beror det på att ryttaren inte vill följa med i en aktiv galopp, utan istället gör galoppen kort o då gärna oren.

Hopphästars galopp förstörs sällan. Ofta blir de bra som dressyrhästar pga av att de alltid har fått galoppera på- tillåts bjuda o samlar sig korta stunder- när de taxerar.

Liknande trådar

B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 135
Senast: Bergmutt
·
Hästvård Hej! Jag tänkte börja med att säga att jag väntar på att veterinär ska ringa upp, men jag vill gärna ha lite kött på benen, och hoppas...
Svar
19
· Visningar
2 438
Dressyr Vet inte om det finns trådar som berör det här ämnet, så startar en ny. Problemet är alltså att hästen blir väldigt fyrtaktig i...
2
Svar
28
· Visningar
2 454
Senast: Milli90
·
F
  • Låst
Ridning Den andra tråden togs bort ser jag. Om vi då undviker att prata om folk alls kanske vi kan diskutera ridning, om det är...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
28 245
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar