Stärka galoppen

Sv: Stärka galoppen

Tack för en superbra beskrivning! :bump: Ska testa det, återkommer med svar på hur det gick! :)

dressyrtant: Tack för de tipsen, ska prova även det! :)

alltså de första språnget ska näst intill vara på stället, glöm inte en massa beröm för samlad reaktion. Du kan t ex göra som brink, precis när du har fattat och hon har "stannat på stället" klappar du med båda händerna på var sin sida av halsen/den tydliga eftergiften. Sedan när du ska gå ner till skritt igen kan du dutta lite med spöet i takt på korset och sedan ner i skritt. (det sistnämnda är jätte jobbigt så gör det med måtta:D )

Lycka till, väntar på resultatet :bump:

Okeey, har inte tränat så mycket på några andra tips, men har verkligen börjat samla henne ordentligt i fattningarna, och det har verkligen gett resultat! Hon sätter sig riktigt ordentligt i fattningarna (nästan lite för mycket ibland:smirk: ), men med bibehållen form. Och med ordentliga fattningar följer ju även ordentlig galopp av god kvalité, så vi är helt klart på rätt väg! :bump:

Har även märkt att jag själv bidragit en hel del till fyrtakten, utan att ha märkt det själv så har jag varit relativt stum och oföljsam i både sätet och händerna. :o Men nu börjar det som sagt att släppa, tusen tack för ditt tips! :love: :bow:

Kan f.ö fixa en film snart, så får ni bedöma om det blitt nån skillnad! :)

intressant :) det var så jag gjorde med min ponny för att få en bättre galopp. Ja du får ta och slänga in en fräsch film snart :bow:

Kollade på ena filmen och galoppen är lite passartad och mycket tralopp över det hela.

Det du kan göra är att kräva lite mer tempo släppa fram hästen i handen så bakbenen överhuvudtaget kan komma under hästen och absolut jobba på en högre takt och mycket mer energi:)
Lycka till:)

Kloka svar.
Jag känner igen det där lite.

Att man då hästen inte bär sig över ryggen o samlar sig i igångsättningarna, sitter och tjyvtar för att bättra på eftergiften i överlinjen.
Det känns ju lite obekvämt och stumt då de inte bär sig och man vill då lösa problemet framifrån. Med ännu sämre rörelse som följd.

I alla fall jag kan inte koncentrera mig på något annat om hästen går med stum rygg eller går emot i handen. Då är det lätt att fokusera för mycket på känslan i handen, i stället för att komma på en lösning där man kan sluta jobba med spänningarna genom tygeln.

Rätt väg det där, att jobba utifrån en bra skritt, trav och sedan göra BRA fattningar, för att sedan åka med i den bra galoppkvalite som följer. Bara jobba så många steg hästen orkar i den bättre galoppen.

För galopp med travaraktion bak är inte mycket att arbeta vidare med. bättre då att ta om från grunden och försöka få till en bra fattning. Med koll på ryggen och mjukheten.

Lycka till!

*KL*
Jag fick ett jätte bra tips utav Victorvie. Att galoppera ute i backar. I någerlunda samlad galopp. Det hjälpte iallafall bobbe och mig.

öppna brukar hjälpa till att stärka galoppen,sen kanske nu ska driva lite mer med sättet..klättring är också väldigt bar träning för rygg och bakdel ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Jag har ett litet "problem" med min hyrponny. Hon blir gärna 4-taktig i sin galopp och hon har väldigt svårt att bära sig själv i...
Svar
10
· Visningar
2 233
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 299
Senast: pannis
·
Dressyr Svårt att veta om frågan passar bäst här eller på ridning i grundutb.syfte..? Ponnyn vi har kastar gärna om galoppen, mest i höger varv...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka