tretaktig eller fyrtaktig galopp?

I

Isan

hej, undrar vad skillnaden är mellan tre och fyrtaktig galopp och hur man känner vilken sorts galopp hästen man rider har och hur man ser på hästar som andra rider vad de har för nån galopp? :)

Sv: tretaktig eller fyrtaktig galopp?

Galopp är alltid tretaktig.
Är galoppen fyrtaktig så antingen; 1. krabbgång 2. häver hästen framdelen uppåt. Då är det inte galopp längre.

Fyrsprång är en sorts galopp. "Vanlig" galopp är en tretaktig gångart, men fyrsprång är som namnet antyder fyrtaktig, så därför sätter hästen ner alla fyra hovarna olika gånger. Fyrsprång är inte tekniskt sett en egen gångart, utan hästen sätter ner hovarna i samma ordning som i galopp, utom de två hovar som skall sättas ner samtidigt, som i fyrsprång sätts ner i sekvens.

Under dressyrridning använder man sig av tretaktsgalopp. På kapplöpningsbanan rids hästen i fyrsprång

kan det va detta du menar? :)

Galopp är alltid tretaktig.
Är galoppen fyrtaktig så antingen; 1. krabbgång 2. häver hästen framdelen uppåt. Då är det inte galopp längre.

läste nånstans att varmblodstravare ofta fick fyrtaktig galopp fast den ska vara tretaktig d va df jag undrade :)

jahaaa Oki. Men när man galopperar 3takt, vilka hovar ska sättas ner samtidigt dÅ?

Vänster Gallopp:
1: Hästen kliver i med Höger bak!
(som då skall bära) hela hästens vikt

2: Ett samtidigt steg av Vänster bak och Höger fram

3: Vänster fram går i (övriga ben är i luften)

4: Ett svävmoment där inget ben är i marken

...men svävmomentet räknas inte i takten.

Om båda benen inte sätts i samtidigt i steg 2 så får man en 4-taktig galopp.
-det är en oren galopp så har du det skall du träna bort det:devil:
I fri galopp har jag inte sett 4 takt men om man försöker samla galoppen och hästen inte riktigt orkar, kan den lätt bli 4 taktig.

Kolla Bo Tibblins bok "Ridlära" -jättebra bok.

Kolla även Daddes sidor:
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm

Mors!

/Max

tack så mkt för svaret, då förstår jag ;)

Galoppen som hästen har i galoppiruetter är fyrtaktig, men det finns också en dålig galopp som också är fyrtaktig, travhästar brukar hamna i den och de är för att de inte riktigt orkar bära sig.

Men den första jag nämnde är för att hästen är så samlad i galoppen och lätt i framdelen att den inte hinner ner samtidigt som bakdelen och det är en bra galopp:)

Jag har en travare som ganska nyligen har börjat orka bära sig i en tretaktig galopp. Jag tycker det märks direkt när galoppen blir fyrtaktig, det är en enorm skillnad (åtminstone på min travare, vet inte om det känns lika tydligt på en häst av ridhästmodell). När min häst inte orkar mer så höjer han huvudet, sänker ryggen och det känns som om bakdelen kommer tre mil bakom. Inte direkt bekvämt eller nyttigt, så vi försöker undvika det i möjligaste mån.

Jag kan inte engelska.

Jag kan förklara mer.
1. "Krabbgång"= 4 taktig galopp för att hästen inte orkar, kommer ofta av brist på bjudning och/eller bärighet. Det är det typ av 4-taktig galopp travare ofta galoperar i.

2. Hästen häver upp sin framdel och ytterfram sätter då ner senare än inner bak. Händer ofta om man ber om för mycket samling. Det händer allt som oftast i galoppiruetter, väldigt få reder ut att göra galoppiruetter i tretakt, om det ens är teoretiskt möjligt.

Jag tog inte hänsyn till fyrsprång, jag är för insnöad i dressyr.

Eeeeh... Det såg ju helt sjukt ut på videon. Som om hästarna va typ halta på alla fyra benen eller nåt. Har aldrig sett nåt liknande, men så är ja inte ett dugg insatt i western...

Själv tycker jag inte hästen som visas först går bra, jag vill ha mer tryck i bakdelen och inte så framtung... Men bara för att visa att man faktiskt tävlar i detta så tog jag första bästa film... Söker man lite mer seriöst så hittar man finare ridning ;)

Jag blir osäker här, men är inte detta också en fyrtaktig galopp? Ganska vanligt hos PRE-hästar/PRE-ridning?
http://www.youtube.com/watch?v=Lcvl53VC6dA

Senast ändrad:

Kan väl tilläggas at dom hästarna galopperade EXTREMT markbundet.... Så ett mycket bra exempel på hur man INTE vill ha galopp inom dressyren.

(menar westernhästarna)

så vill man ha dom i western, fast inte så framtunga som jag skrev i mitt andra inlägg

men kolla på pre'n i andra inlägget, är osäker men visst är det också fyrtaktig galopp? Inte alls lika markbunden

eller är jag helt ute och cyklar?

Jo, håller med om at PRE'n tenderar till fyrtaktig, och även den alldeles för markbunden för min smak (fast inte extrem som westernhästarna).

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama