trepunktssits

Sv: trepunktssits

Den ursprungliga definitionen: Blygdbenet och sittbenen har vikten fördelad lika mellan sig, man har alltså tre "beniga" beröringspunkter mot hästryggen i sätet.

tvåpunktssits är sedan belastningssitsen, då man tar bort vikten från blygdbenet och enbart sittbenen inverkar. Används endast på högt skolade hästar.
 
Sv: trepunktssits

Trepunktsits är när du kan dra en rak linje mellan tre punkter: Axel, höft och häl. tvåpunktsits är när du kan dra en rak linje mellan två punkter: axel och knä har jag fått lära mej iaf.
 
Sv: trepunktssits

jag har fått för mig att det är (iaf vid hoppning) att man lättar lite från sadeln (men sitter fortfarande ner) och lutar sig lite framåt så att axel, knä och tå bildar en linje..eller nej, så kan det ju inte bli:confused: eller kan det det...aja, nåt sånt iaf tror jag :p
 
Sv: trepunktssits

Den ursprungliga definitionen: Blygdbenet och sittbenen har vikten fördelad lika mellan sig, man har alltså tre "beniga" beröringspunkter mot hästryggen i sätet.

Japp, precis ;)
 
Sv: trepunktssits

För mig är trepunktssits detsamma som halvlätt sits, och tvåpunktssits är lätt sits/fältsits. Det är vad jag lärt mig från hopp- och islandshästtränare. Men så pratade jag med en som läser boken Ridlära av Bo Tibblin och där står det att trepunktssits är lodrät sits.
 
Sv: trepunktssits

Lätt sits och fältsits är typ samma sak ja... Möjligtvis att jag skulle säga att fältsitsen är liiite högre än lätt sits...
 
Sv: trepunktssits

håller med! jag har iaf alltid trott att trepunktsits=lodrät sits, och tvåpunktsist=lätt sits...men jag kanske har fattat fel ;)
 
Sv: trepunktssits

Jag har fått lära mig att trepunktsits = halvlätt sits.
Byxorna ska vara i sadeln men inte rumpan :D
Lätt sits och fältsits är samma sak som tvåpunktssits för mig.
 
Sv: trepunktssits

akademisk ridning;)

baserat på läror från 15-1700 talen...
bent branderup osv;)
 
Sv: trepunktssits

I AR-sammanhang har jag hört uttrycket avlastningssits. Det verkar vara den trepunktssits/halvlätta sits som ofta används vid islandshästridning. Lätt säte i sadeln, något framför lodlinjen, långa stigläder, hälen i samma höjd eller någon cm lägre än tån.
 
Sv: trepunktssits

kl

i trepunktsitsen ska man stå upp så lite att man knappt ska få plats med ett A4 papper mellan rumpan och sadeln ;) Är mest till för att lätta på bördan från hästens rygg, men ändå ha full balans och kontroll över sig själv och hästen. Fältsits (tvåpunktssits) är väl den som används över hinder har jag fått för mig.
 
Sv: trepunktssits

jag har fått för mig att avlastningssitsen är när man fördelar vikten mer i stigbyglarna och på låren, än på rumpan. Man har alltså inte tung kontakt med sittbenen utan låren och fötterna bär det mesta av ryttaren. Används på unga/oskolade hästar för att inte sitta och tynga på de muskler man vill ska kunna jobba fritt.
 
Sv: trepunktssits

Vad är er definition på "trepunktssits"?

5508976.jpg

Såhär.
 
Sv: trepunktssits

Fast hälen bör väl vara längre bak om det ska vara trepunktssits, Cronis? Eller hur menar du?? Som jag tänker trepunktssits så tänker jag en rak linje från axeln, genom höften och ner till hälen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
18 340
Senast: Fetaost
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp