trepunktssits

Sv: trepunktssits

Jag sitter vinklad i knäet, pga onda knän, så därför ser det nog knepigt ut.
Sen får jag väl skylla på att det är första gången jag sitter på den där hästen, någonsin.

5508976.jpg

Såhär.
jag tycker bilden visar en stolsits

jag länkade in bilderna, på den sidan finns det mer info. Det finns dessutom ett helt eget forum här på buke för det, under fritidsridning: Barockridning.

Lodrät sits = linje mellan axel höft och häl.
2 punktssits = upp med rumpan ur sadeln, linje mellan axel, knä och tå (punkterna = stigbyglarna)
3 punktssits = som ovan, men rumpan närmare sadeln (punkterna = stigbyglarna + touch av rumpan)

2 punktssits tidigare kallad fältsits, och 3 punktssits lätt sits.

Så har jag uppfattat det också, att "punkterna" är de punkter man har stöd av för tillfället.
Antingen av 2 st stigbyglar eller av 2 st stigbyglar + 1 st rumpa.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
18 486
Senast: Fetaost
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, ni som arbetar med långtygel och kapson hur lång använder ni? Måste köpa en men vet inte längden. Kan 5,5 meter räcka?😊
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Rakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka