Y

Yvvi

Vet bara att han är född 1978 och hade värdebokstaven B, och att han var 165 cm i mankhölden, och så stammen såklart. Vet också att han tävlade medelsvår och dog som 8 åring, men inte varför.
dessutom vill jag se bilder:d Mitt nyförväärv har nämligen honom som morfar:)

Sv: Trento?!

Trento dog till följd av någon olyckshändelse har jag för mig.

Han var en av mina favorithingstar på den tiden men tyvärr samarbetade inte min kamera de gånger jag såg honom så jag har ingen bild som jag tagit själv på honom. Däremot har jag flera andra.

Hans pappa Presto xx är den enda fullblodshingst som blivit elitpremierad i svensk halvblodsavel och morfar Jarramas var känd för att lämna mycket goda hopphästar. Han lämnade bl a (Everest) Carat som exporterades till England och gick svår hoppning där. Carat hade samma uppfödare som Trento men de kom från olika möderne.

Tyvärr kan jag inte heller jag svara på vad som hände Trento. Frågade min pappa som på den tiden var kompis med Ingemar som hade honom, men han kunde inte minnas vad det var som hände!
Men jag hittade honom i några gammla hingstkataloger:

Fux, bls, vtul, vtfrff, vthbf, 165-188-22 cm (4år).

Extriörutlåtande: "God resning, djup bog och bål,ngt kort manke.Korrekt frambensställning, ngt has trång. Mycket goda rörelser i skritt och trav. Poäng 88888 = 40p(3år).

Bruksprov: 5.5 år Gång 677 Hopp7/7 = 13,7
Egna tävlingsresultat: 6 plac msv H

Trento sattes på tredjeplatsen vid 1981 års prem. Hans far har lämnat flera export hästar och svårklass hästar.Trento hade två helbröder Torino med plac i svår och int H. Turbo som under sin första tävl säsong gjorde 21 starter i La dressyr och därav 15 plac. Trento kom även tvåa i hingsthoppningen MB på Swede Horse -85.

Betäcka ston antal: 1983/ 0, 84/8-8, 85/6

Kunde inte hitta honnom i 87 års katalogen så det kanske var då olyckan hände!?

Eftersom Trento dog som 8-åring och var född 1978 så dog han 1986.

Att han betäckte 0 ston -83 beror på att han inte var godkänd då. Han godkändes först som treåring och sen var det något han missade vid något bruksprov men sen blev han godkänd i alla fall, minns inte om det var på dispans.

Här är Trento från 1982 års hingstkatalog. Det var svårt att få in sidan rakt i scannern så jag beskar den inte helt så att du kan få en uppfattning om hur sned den är. Mannen vid tygeln är hans uppfödare och ägare Ingemar Nydahl.

Trento643.jpg

Ingemar Nydahl ägde även hans far Presto, som efter att ha sprungit in drygt 280 000 SEK på galoppen på 60-talet därefter tävlades i lätt hoppning. På denna bild har jag visst redigerat bort Ingemar Nydahl.

PrestoXX.jpg

Ja såklart! Jag räknade inte så noga :angel:! Men jag håller med om att det var en fin hingst, men fick alldeles för få avkommor! Vi hann få ett sto föl efter honom (Valborg, lite lustig namn), hon fick diplom vid treårs premieringen.

Tack så mycket, vad roligt att du tycker det. Har hennes moster kvar hemma, dock med annan pappa :(!

Tack! alltid värdefull information av görel:bow:

Ägaren hade fått för sig att trento var travare, därför jag var tvungen att rota lite:eek::D

Stämmer att det är Presto på andra bilden!
Tror att den är tagen i slutet av 70-talet, strax innan han dog -79. Vet inte vad han dog av annat än att ägaren hittade honom död i boxen.

Jag har ridit en häst efter Cortez-Trento-Presto. Linjeavel...?:angel:

Det var i alla fall en trevlig häst med ganska stor kapacitet och en hel del humör...:D. Tyvärr visade det sig att han hade spatt...:(

Ingemar Nydahl använde Trento till flera av sina ston som var nära släkt med honom.

... och Görel

Jo, tror mamman kom från I.N. Hästen jag hade blev hennes enda avkomma, tror jag.

Vad roligt att se lite bilder på Trento och Presto!

Äger nämligen ett sto ur stofamilj 52, hennes mormor var uppfödd på Hassla. Jag hade också förmånen att få lära känna Ingemar ett par år innan han gick bort. En riktig gammal hästkarl som inte nog kunde understryka fullblodets betydelse i aveln!

Det låter som en man som jag skulle kunna haft intressanta diskussioner med:)

Lägger in en bild till på Presto. Han är längst till höger med vita frambenet. Bilden är tagen i mitten av 60-talet av Stefan Uppström
Prestomfl.jpg

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 434
Senast: Fiorano
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 180
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka