trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

F

furuskär

Hej,
skulle gärna höra era erfarenheter av trehjulingar. Funderar på en teutonia trehjuling för den kan man som sittvagn köra både frammåt och bakåtvänt.

Vilka är era erfarenheter av trehjulingar, tex på vintern?

hårdlift eller mjulift? tycker det verkar smidigare med mjukliften men funderar på hur det funkar på vintern - då skall ju babyn ha det lite varmare - månne det blir för kallt i en mjuklift. Den ger väl inte lika mycket utrymme som en hårdlift.
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

En väninna till mig har en av teutonias trehjulingar, det var det värsta vagn jag kört.....:crazy:

Nu vet jag inte vad för sorts vagn du vill ha, men jag är lite mer en funktions människa, dvs tittar mer på funktionen än designen.

Jag tyckte att den var vinglig och svår att dra på icke helt släta underlag (typ grus, kullersten)

Visst är dom snygga, men för det priset vill jag ha en stabilare vagn!

Angående mjuk/hårdlift föredrar jag mjuk. lättare att bära och ha med osv.
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Vi har Teutonias 3-hjuling Spirit S3 och är jättenöjda! Fick barn i februari.

Ska man köra på tjockt grus rekommenderas att låsa framhjulet (på grusväg är det dock inga problem). Jag tycker inte alls vagnen är vinglig utan snarare stabil (självklart är en 4-hjuling med fasta hjul stabilare, men då får man ju inte lättstyrdheten. Man köper inte Spirit S3 för att få en terrängvagn, utan det är främst en stadsvagn!)

Två saker har jag stört mig på vad gäller vagnen:
1. Fjädringen på framhjulet är väldigt hård, på ojämnt underlag blir det stötigt för barnet (har vi avhjälpt med kudde/extra dyna i vagnen). Man kan även tillfälligt lyfta framhjulet när det är som stötigast.
2. Suffletten är trång när man använder vagnen som sittvagn (man behöver ofta rätta till den när man lägger/sätter ryggstödet. Enligt expedit är det så på alla vagnmodeller (och även andra märken?)

En broms har kärvat lite (man får vicka vagnen fram och tillbaka alternativt slå av/på bromsen för att den ska släppa). Avhjälps genom regelbunden smörjning.

Vi har köpt mjuklift (som sen kan användas som åkpåse!:idea:). Det är smidigt när man kommer hem till folk att bara kunna lyfta med sig barnet lite lätt om det sover. Tycker den var rymlig, fick plats med fårskinn och filtar som värmde. Du kanske dock ska överväga hårdlift om du får barn tidigt i höst, annars kanske barnet växer ur mjukliften när det fortfarande är vinter (antar att hårdliften är längre).

Många köper sina vagnar från tyskland och tjänar en bra slant. Vi valde dock butik i Sverige framför allt för att dessa säljs med handtag gjord för skandinaviens klimat (annan plast i "knutarna").

Lycka till!
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Hej,
skulle gärna höra era erfarenheter av trehjulingar. Funderar på en teutonia trehjuling för den kan man som sittvagn köra både frammåt och bakåtvänt.

Vilka är era erfarenheter av trehjulingar, tex på vintern?

hårdlift eller mjulift? tycker det verkar smidigare med mjukliften men funderar på hur det funkar på vintern - då skall ju babyn ha det lite varmare - månne det blir för kallt i en mjuklift. Den ger väl inte lika mycket utrymme som en hårdlift.


Nu har jag ju köpt en teutonia med både ligg & sittdel så jag vet faktiskt inte vad jag skulle rekommendera, men jag kan iaf skriva att det är en otroligt lätt & bekväm barnvagn, alla andra barnvagnar jag testat har varit så tunga & klumpiga, fast jag testat nya modeller, denna vagn är rolig att gå med.
Teutonia är oxå mer stadiga än andra 3 hjulsvagnar & största pluset enligt mej är ju att jag kan gå på affärer osv med dem utan att de är svåra att flytta, alla andra måste ju hålla på att smålyfta sina vagnar hela tiden när de ska flyttas medan denna går att flytta åt sidorna med det rörliga framhjulet.
Ska man på långpromenad kan man sätta fast framhjulet, rörligt behövt inte då.
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Vi har en Herqules Raptor 3-spin o är i det stora hela nöjd med den. www.herqules.se Den är stabil o går bra på alla underlag. Vi bor på landet så den är körd i både lera o snö. Det som är mindre bra är att den kräver ganska mycket service för att funka. Måste spraya siliconspray på hjul o broms ett par ggr i månaden. Trots det tycker jag inte den är lika lättkörd som den var när den var ny...
Den är också rätt bred vilket många som kör mycket i stan tycker är jättejobbigt. Men jag gillar den o så tycker jag den är snygg!!!

Vi valde hårdlift för att få mer plats för åkpåse o tjock overall då sonen är född på vintern. Tycker också det är snyggare.
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Smaken är som baken! :)

Jag gillar dom inte, men som du säger så är det en stadsvagn och jag är en ödemarksbo, så det skulle aldrig funka på grusväg o i stallet!
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

jag har oxå en hercules vagn å jag är inte nöjd med den. den e besvärlig att köra,tung,inte mkt gung i den,väldig stel .å den köpte vi för 4300kr helt ny,fy vad jag ångrar det köpet......vi köpte en beg brio vagn från 90-talet för 100kr och den är mkt bättre,mer gung,han trivs bättre i den,sommnar på ca 5min i den till skillnad från den nya hercules tar det minst 20min. nej jag ska aldrig köpa en ny vagn m 3hjul igen....
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Tack för era synpunkter - det verkar ju verkligen som om smaken är delad :crazy:

Åkpåse - när använder man en sådan? :o
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Det finns både höst/vår varianter och vinter åkpåse.

Jag har bara använt på vintern, bara haft den att sitta på (öppen) på tidig vår/sen höst.

Tänk på att det blir VÄLDIGT varm i en åkpåse, så att man hela tiden kollar att bebisen inte är för varm eller har för mycket kläder på sig i den.
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

men alltså om man då tex har en mjuklift - skall barnet dessutom vara instoppad i en åkpåse - eller när använder man den? :confused::o

"förvirrad förstagångsmamma"
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Det beror lite på vad det är för sorts mjuklift, endel är ju "inbyggd" åkpåse.

Åkpåse är ju inte ett måste, utan det går ju lika bra med fårskinn, filtar osv.

Jag har bara haft vinter-barn och min nästa kommer också på vintern.
Då jag har en liggvagn, kommer jag att ha åkpåse för att vagen blir så stor annars.
Eventuellt kommer jag köpa en mjuklift att lägga i för att det ska bli lite mysigare, och kör kanske då utan åkpåse, får se hur bylsigt det blir.

Åkpåse är alltså inget måste. :)
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

men alltså om man då tex har en mjuklift - skall barnet dessutom vara instoppad i en åkpåse - eller när använder man den? :confused::o

"förvirrad förstagångsmamma"

Nej, kan jag väl säga. Har du en mjuklift reglerar du lättast värmen med en elelr två filtar, beroende på vart du bor och hur kallt det är. Åkpåse i en mjuklift känns rätt overkill faktiskt. Åkpåse i en liggvagn förstår jag men inte i en mjuklift som känns varmare och dessutom är rätt trång redan från början. Så åkpåse kan du använda när lillen vuxit ur sin mjuklift och sitter i vagnen!
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Kom på att dom mjukliftarna som säljs nuförtiden har "lock" och ha ungen i en åkpåse under det är nog nästan farligt.....

Så väljer du mjuklift, strunta i åkpåsen....
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Till min första hade jag en Quinny 3-hjuling med hårdlift!

Den var både snygg och helt suverän då den är vändbar.
I början hade jag hårdliften vänd mot mig men sedan när han blev äldre vände jag vagnen så att han satt i en åkpåse framåtvänd!

Jag saknar den här vagnen..:cry: men fick byta ut till syskonvagnar som jag har släpat runt och svurit över sedan dess!
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Har också en Quinny, helt underbar! Köpte den begagnad 2003 för 2000 kr, och vi har haft den till båda barnen, först med mjuklift. Den är vändbar, lätt att köra på allt underlag (inklusive skogstig med röttter...) men de är lite lätt-tippad, om ungen vill klättra in och ur den.

Så, trehjuling med mjuklift (babyproffsens tror jag) + åkpåse vid riktigt kallt väder, men då utan lock, och ingen overall på ungen.

Man får testa sig fram, och kolla att barnet inte blir för varmt (eller kallt). Man låter liksom inte ungen ligga ute i flera timmar utan att kolla hur fingrar,tår,huvud och bröst känns.
 
Senast ändrad:
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

tack för alla svar. lutar mot en teutonia trehjuling (spirit tror jag den heter).
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

Nu är det inte en Teutonia men iaf en tre-hjuling.

Urban Jungles trehjuling är den enda trehjuling jag har erfarenhet av och den är helt underbar...

Min Brorsdotter åker runt i en sådan och den är helt outstanding att köra med.

Kan tilläggas att dom bor i Fjällvärlden: dvs mycket backar, dåliga vägar och grov terräng..
Man hade aldrig orkat med att ha en fyrhjuling där och trehjulingen går som på räls ;)
 
Sv: trehjulingar? mjuk- eller hårdlift?

STORT GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!

har visserligen inga egna barn men med en barnvagnsgalen syster lär man sig ändå ;)

nackdelen med trehjulingar verkar vara att de är rätt långa, kan bli meckigt i bilen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 317
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp